Detalii de la Agenția Navală a R. Moldova referitor la nava care a transportat cele 2700 de tone de nitrat de amoniu care au explodat în zona portuară din Beirut
Agenția Navală a Republicii Moldova a venit cu precizări referitor la nava Rhosus, care a transportat în urmă cu șapte ani cele 2700 de tone de nitrat de amoniu care au explodat în zona portuară din Beirut, Liban. Potrivit reprezentanților Agenției, declararea faptului că deflagrația a avut loc din cauza unei nave sub Pavilionul Republicii Moldova nu este corectă.
Agenția mai notează că la momentul actual este prematur de indicat cauza și sursa deflagrației, asupra acestui fapt trebuie să se expună, după finalizarea investigațiilor corespunzătoare, autoritățile competente din Liban.
Nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor la data de 23.02.2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, și a fost radiată forțat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, din cauza expirării documentelor de înregistrare.
Agenția notează că proprietarul navei, conform informației din Registrul de Stat al Navei al Republicii Moldova este o companie înregistrată în Panama. Totodată, această navă a fost transmisă în navlosire conform contractului (bareboat charter) la o companie din Insulele Marshall.
„Conform informației deținute, nava Rhosus a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. Pe durata voiajului, echipajul a depistat o defecțiune tehnică, remedierea căreia nu a fost posibilă pe parcursul voiajului, și la data de 21 noiembrie 2013 a intrat în portul Beirut (Liban), cu scopul remedierii acesteia și continuarea voiajului în siguranță. Datorită faptului că armatorul navei avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care a adus la reținerea navei și mărfii în portul Beirut.
De menționat că nava nu a fost reținută din cauza deficiențelor tehnice, ci din cauza aplicării reținerii pentru datoriile armatorului. Conform rapoartelor de inspecție ale Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port la Marea Mediterană, a cărui stat membru este Libanul, nava Rhosus a fost inspectată ultima oară la data de 08.06.2013 în portul Saida, fără a fi reținută, iar informații privind reținerea navei Rhosus în portul Beirut în noiembrie 2013 nu figurează.
Conform uzanțelor din domeniul transportului maritim comercial, autoritățile portuare pot reține nava sau marfa din cauza unor revendicări apărute. Reținerea a fost aplicată navei și mărfii, cea din urmă fiind stocată într-un depozit portuar din portul Beirut. În rezultatul celor menționate, proprietarul navei a abandonat nava și echipajul. Menționăm că marfa transportată de această navă la care se face referință în sursele mass-media, a fost depozitată de autoritățile din Liban în depozitele portuare, și nu erau la bordul navei Rhosus”, se arată în comunicatul de presă emis de Agenția navală a R. Moldova.
Totodată, Agenția Navală a Republicii Moldova sa autosesizat pe acest subiect, și va acorda toată informația de care dispune autorităților interesate pentru desfășurarea investigațiilor pe subiectul dat.
Potrivit datelor Marrinetraffic.com nava a fost construită în 1986 (acum 34 de ani) și navighează sub drapelul Moldovei. Capacitatea sa de transport este de 3226 t DWT, iar curentul său curent este de 5,1 metri. Lungimea ei totală (LOA) este de 86,6 metri, iar lățimea ei este de 12,02 metri.
O explozie masivă a zguduit orașul Beirut, capitala Libanului, marți, 4 augus. Cel puțin 100 de oameni au murit și 4.000 au fost răniți. Libanul a decretat trei zile de doliu național începând de miercuri.
Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm investigații și cele mai importante știri ale zilei, dar și pe YouTube, Facebook, Instagram și TikTok.
Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.