Principală  —  Social  —  Consultanţă juridică   —   Rambursarea din buget a sumelor…

Rambursarea din buget a sumelor TVA în legătură cu situația epidemiologică. Ce trebuie să știe agenții economici?

În contextul pandemiei de Covid-19, Parlamentul R. Moldova a aprobat legea privind instituirea unor măsuri de susținere a activității de întreprinzător. Aceasta are drept scop susținerea angajaților și angajatorilor în condițiile epidemiologice cauzate de noul tip de coronavirus.

Astfel, Serviciul Fiscal de Stat (SFS) anunță că agenții economici înregistrați în calitate de subiecți ai impunerii cu taxa pe valoare adăugată (TVA) au dreptul să ceară rambursarea din buget a sumelor înregistrate în soldul deducerii pentru perioada ulterioară.

Dacă subiecții TVA, conform declarației privind TVA pentru luna decembrie a anului 2019, au înregistrat sume ale TVA aferente deducerii în perioada fiscală următoare, aceștia au dreptul la rambursarea sumelor TVA spre deducere pentru perioada ulterioară reflectate în declarațiile privind TVA pentru perioadele fiscale pentru care se solicită rambursarea.

SFS anunță că, în baza Programului de rambursare a TVA, rambursarea este posibilă pentru perioada cuprinsă între lunile mai-decembrie 2020. Potrivit regulamentului privind rambursarea TVA, suma maximă a rambursării este limitată la nivelul sumei impozitelor salariale achitate pentru perioada fiscală pentru care se solicită rambursarea TVA.

Impozite salariale reprezintă suma impozitului pe venit, a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în formă de contribuție procentuală datorate de angajator şi salariat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA.

Pentru a solicita rambursarea taxei, este necesar de a depune o cerere

Pentru a solicita rambursarea taxei, este necesar de a depune o cerere la Direcția generală administrare fiscală din aria de deservire sau la Direcția generală administrare contribuabili mari, după caz. Modelul de cerere este prezentat în Anexa nr.1 la Regulamentul privind rambursarea TVA întreprinderilor care sunt înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA şi înregistrează sume TVA spre deducere în perioada ulterioară, aprobat prin ordinul Ministerului Finanțelor nr.76 din 16 iunie 2020. Cererea poate fi expediată și la adresa de e-mail, cu aplicarea semnăturii electronice.

Conform Regulamentului, cererea va fi examinată doar în cazul în care subiectul întrunește cumulativ următoarele condiții: a înregistrat suma TVA destinată deducerii în perioada ulterioară pentru perioada fiscală decembrie 2019; în ultima perioadă fiscală, pentru care se solicită rambursarea TVA, din perioada Programului de rambursare a înregistrat suma TVA destinată deducerii în perioada ulterioară; a prezentat Declaraţia privind TVA pentru perioada pentru care se solicită rambursarea; a prezentat Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală şi a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC18 ) pentru luna februarie 2020; a prezentat Darea de seamă forma IPC18 pentru perioada/perioadele ce corespund perioadei de rambursare a TVA; 6) a achitat impozitul pe venit, contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, contribuțiile individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurări obligatorii de asistență medicală în formă de contribuție procentuală datorate de angajator şi angajat pentru perioadele fiscale ce corespund perioadei de rambursare a TVA.

SFS va examina cererea în decurs de 25 de zile lucrătoare

SFS va examina cererea în decurs de 25 de zile lucrătoare. Instituția va efectua un control tematic, prin care va verifica corectitudinea determinării sumei TVA spre rambursare.

Potrivit regulamentului, dacă în timpul controlului se constată abateri sau dacă cererea nu este completată corespunzător, sau dacă obligațiile aferente plăților salariale sunt achitate la conturi necorespunzătoare, ce conduc la imposibilitatea examinării cererii, persoana responsabilă din cadrul SFS, în termen de 10 zile de la data depunerii cererii, va întocmi o notificare în care va indica motivele pentru care cererea nu poate fi examinată. Dacă solicitantul se va conforma cerințelor din notificare, atunci acesta va depune o cerere nouă.

Astfel, SFS a încurajat contribuabilii să beneficieze de oportunitatea stabilită prin legislație și să solicite rambursarea sumei TVA.

TVA este un impozit de stat care reprezintă o formă de colectare la buget a unei părţi a valorii mărfurilor livrate sau a serviciilor prestate care sunt supuse impozitării pe teritoriul R. Moldova, precum şi a unei părţi din valoarea mărfurilor, serviciilor impozabile importate în R. Moldova.

Subiecții impozabili sunt persoanele fizice sau juridice care desfășoară activitate de întreprinzător, care importă mărfuri, dar și nerezidenții care prestează servicii prin intermediul rețelelor electronice. Se impun impozitării cu TVA livrarea mărfurilor și serviciilor care rezultă din activitatea de întreprinzător, mărfurile și serviciile importate, dar și livrarea serviciilor prin intermediul rețelelor electronice efectuată de către nerezidenții care desfășoară activitate de întreprinzător fără deținerea formei organizatorico-juridice în R. Moldova.