Principală  —  IMPORTANTE   —   Care sunt problemele sistemice ale…

Care sunt problemele sistemice ale celor opt școli cu predare în limba română din regiunea transnistreană

Liceul „Alexandru cel Bun” din Tighina, septembrie 2018. Sursa foto: Radio Europa Liberă Moldova

Timp de peste trei decenii, contrar constatărilor Curții Europene a Drepturilor Omului (CtEDO), cele opt instituții de învățământ cu predare în limba română din regiunea transnistreană se confruntă cu numeroase presiuni și provocări create de către administrația de facto de la Tiraspol.

Conform Asociației Promo-LEX, una dintre cele mai grave probleme este infrastructura școlară.

„Clădirile ce aparțineau școlilor au fost confiscate ilegal de către administrația de la Tiraspol. Această situație a determinat instituțiile de învățământ să identifice spații alternative. Totuși, sediile actuale sunt inadecvate pentru desfășurarea procesului educațional, făcându-i pe elevi și profesori să se confrunte cu dificultăți precum lipsa laboratoarelor specializate, săli de clasă mici și absența facilităților esențiale, precum cantine și săli de sport”, se spune într-un comunicat al Promo-LEX.

Conform Asociației, alte probleme se referă la limitarea libertății de circulație și riscul de a fi înrolați în mod forțat în așa-numita „armata rmn”. 

„Periodic, sunt constatate probleme în trecerea liberă a elevilor și profesorilor, dar și a bunurilor destinate procesului de instruire. Suplimentar, administrația de la Tiraspol continuă să solicite liste cu datele băieților din aceste școli pentru evidența militară.

Suplimentar, reprezentanții structurilor de forță locale supraveghează evenimentele școlare și somează periodic directorii să nu arboreze drapelul și să nu intoneze imnul Republicii Moldova.

Aceste acțiuni contribuie la un climat de nesiguranță și disconfort în rândul comunității educaționale din regiunea transnistreană”, subliniază reprezentanții Promo-LEX.

În contextul în care Federația Rusă a fost exclusă din Consiliul Europei, iar problemele școlilor continuă să afecteze procesul educațional, Asociația Promo-LEX consideră că „autoritățile R. Moldova trebuie să întreprindă acțiuni mai hotărâte spre rezolvarea definitivă a acestor probleme. Inclusiv să insiste pe importanța executării de către Federația Rusă a celor trei hotărâri CtEDO – Ctan și alții, Bobeico și alții, Iovcev și alții, cu privire la încălcarea dreptului la educație în regiunea transnistreană a R. Moldova”.