„Nereguli în gestionarea resurselor financiare”. Audit cu rezerve asupra Ministerului Muncii și Protecției Sociale
Curtea de Conturi a emis o opinie cu rezerve, invocând dificultăți în verificarea corectitudinii calculării compensațiilor acordate populației în perioada ianuarie-martie 2024, după ce Comisia parlamentară pentru control al finanțelor publice a examinat raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale, încheiate la 31 decembrie 2024, se arată într-un comunicat emis de Parlament.
Potrivit raportului, prin programul de reducere a vulnerabilității energetice „Ajutor la contor”, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a acordat compensații în valoare de 1 miliard 289,6 milioane de lei. Verificarea plăților efectuate a fost afectată de deficiențe în interacțiunea și schimbul de date dintre Sistemul informațional „Vulnerabilitatea energetică” (SIVE) și alte sisteme informaționale.
Auditul a scos la iveală și faptul că, deși unele clădiri și terenuri se regăsesc în evidența contabilă a ministerului, acestea sunt înregistrate în Registrul Bunurilor Imobile ca aparținând altor autorități publice. De asemenea, au fost constatate neconformități în remunerarea muncii și deficiențe în procesul de contractare și monitorizare a serviciilor prestate în cadrul reformei „Restart”, inclusiv lipsa transparenței în selectarea prestatorilor și încheierea contractelor după prestarea serviciilor.
În aceeași ședință, membrii Comisiei pentru control al finanțelor publice au examinat și Raportul de audit al conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale pentru anii 2023–2025. Curtea de Conturi a identificat deficiențe în procesele de înregistrare și control al medicamentelor, autorizarea și evaluarea dispozitivelor medicale, precum și în respectarea regulilor de bună practică farmaceutică.
Totodată, auditul a evidențiat nereguli în gestionarea resurselor financiare, inclusiv lipsa documentării deciziilor manageriale privind acordarea sporurilor salariale și neconformități la contractarea serviciilor de expertiză. În ceea ce privește patrimoniul, nu a fost asigurată pe deplin protecția juridică a acestuia prin înregistrarea dreptului de proprietate la organele cadastrale.
Comisia parlamentară a audiat și raportul de follow-up privind implementarea recomandărilor Curții de Conturi. Potrivit concluziilor, circa 80% dintre recomandări au fost realizate. Membrii Comisiei au decis prelungirea termenului de implementare a recomandărilor realizate parțial.