Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Cele trei posturi de televiziune…

Cele trei posturi de televiziune care au favorizat-o „masiv” pe candidata independentă, Silvia Radu

Publika TV o promovează gratuit pe Silvia Radu

Șapte din zece posturi de televiziune monitorizate în perioada 20-27 aprilie 2018 au eșuat să reflecte corect și echidistant campania electorală, promovând agenda politică a anumitor candidați în alegerile locale noi din 20 mai 2018, constată primul raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) la 2 mai, anunță media-azi.md.

Datele monitorizării relevă că majoritatea posturilor TV nu au oferit acces egal tuturor concurenților electorali înregistrați în campanie, nu au asigurat pluralismul de opinie și nici echilibrul surselor. Astfel, radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, au difuzat mai multe materiale cu caracter electoral direct și indirect în buletinele de știri, prin care au favorizat-o masiv pe candidata independentă Silvia Radu. În același timp, Publika TV l-a defavorizat pe candidatul PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase.

NTV Moldova și Accent TV l-au promovat intens pe candidatul PSRM, Ion Ceban, defavorizând-i în același timp pe Silvia Radu, candidată independentă; Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM; Valeriu Munteanu, PL și Reghina Apostolova, Partidul Șor.

La Jurnal TV s-a observat defavorizarea candidatei independente Silvia Radu și favorizarea candidatului PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase. În același timp, postul s-a evidențiat prin reflectarea imparțială a tuturor candidaților care au organizat evenimente de campanie pentru presă.

La RTR Moldova s-a remarcat o favorizare ușoară a candidatului PSRM, Ion Ceban și a candidatei Partidului Șor, Reghina Apostolova (după frecvența reportajelor).

Postul public de televiziune Moldova 1 și posturile private Pro TV și TV 8 au avut un comportament echilibrat, oferind acces majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul din candidații campaniei pentru alegerile locale noi.

Prin monitorizarea mass-media CJI își propune să informeze publicul cu privire la comportamentul mass-media în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-media sau să compromită abilitatea acestora de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.

ZdG a scris vineri, 4 mai 2018 că Silvia Radu, candidată independentă la alegerile locale din mun. Chișinău, a declarat că „nu va avea panouri publicitare și nu va plăti publicitate la televiziuni” în această campanie electorală, pentru că „sunt lucruri scumpe”. Dacă în prezent consideră „imoral și indecent ca în condițiile actuale, candidații să cheltuie sume de bani imense cu campanii opulente”, la alegerile prezidențiale din 2016, Silvia Radu a cheltuit pentru publicitate peste 4 milioane de lei. Totodată, în timp ce atunci, Radu a plătit cu aproape 2 milioane de lei postul Prime TV, al cărui beneficiar final este liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, pentru a-i promova imaginea, în campania electorală din acest an, se poate bucura de mediatizare gratuită din partea mai multor posturi TV din trustul media afiliat democraților, „General Media Group”, din care face parte și Prime TV. Victor Bunescu, secretarul de presă al Silviei Radu, susține că fiecare televiziune are politica sa editorială și ei nu pot explica sau influența în niciun fel acest fenomen.