Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Cine sunt finanţatorii candidaţilor electorali…

Cine sunt finanţatorii candidaţilor electorali pentru alegerile locale din 20 mai

Majoritatea candidaţilor electorali sunt susţinuţi financiar de către colegii de partid, iar cei mai mulţi bani i-au cheltuit pentru promovarea imaginii prin publicitatea în mass-media şi panouri stradale. Liberalul Valeriu Munteanu afirmă că este susţinut din subvenţiile de stat primite de Partidul Liberal (PL). Directorul Companiei „Starnet Management”, Alexandru Machedon, a donat bani pentru Partidul Platforma „Demnitate şi Adevăr” (PPDA), care are trei pretendenţi pentru alegerile locale din 20 mai: Andrei Năstase – la Primăria Chişinău, Arina Spătaru – la Primăria Bălţi şi Galina Andriuţa – la Primăria Pârliţa, raionul Ungheni. Partidul Socialiştilor din Moldova (PSRM) a adunat din cotizaţiile membrilor de partid peste 1 milion de lei pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018, pentru care are înregistraţi 6 candidaţi: Ion Ceban – pentru Primăria Chişinău, Alexandr Usatîi – pentru Primăria Bălţi, Ion Bujeac – pentru Primăria Leuşeni, Timofei Şindilă – pentru Primăria Nemţeni din raionul Hânceşti, Serghei Morozan – pentru Primăria Jora de Mijloc, Orhei şi Alexandru Cerchez – pentru Primăria Voloviţa, raionul Soroca. Candidaţii electorali din partea Partidului „Şor” sunt finanţaţi din afaceri de pe Aeroportul Internaţional Chişinău, inclusiv de reţeaua de magazine duty-free.

Potrivit raportului financiar, prezentat la CEC în primele două săptămâni de campanie electorală, PL a acordat 530 mii de lei sub formă de subvenţii pentru candidatul său electoral, Valeriu Munteanu. Banii au fost cheltuiţi pentru publicitate la diverse posturi de televiziune, radio, în presa scrisă şi online, panouri stradale, materiale şi articole promoţionale (pixuri, tricouri, chipiuri, carnete, steaguri etc.), se spune în raportul privind veniturile şi cheltuielile în campania electorală pentru Primăria municipiului Chişinău. PL a cheltuit mai mult de jumătate din bani pentru publicitatea plasată în mass-media, iar cu peste 157 mii de lei a achitatat diverse materiale şi articole promoţionale.

Sponsori generoși la PPDA

Alexandru Machedon, directorul şi fondatorul Companiei „Starnet Management”, a donat 200 mii de lei pentru campania electorală a PPDA, dintre care peste 82 de mii de lei au fost cheltuiţi pentru publicitate, întruniri electorale cu potenţialii alegători, materiale promoţionale şi servicii de transport. Machedon este unul dintre cei 10 sponsori ai PPDA. Arina Spătaru, pretendentă la funcţia de primar al mun. Bălţi, a donat 30 mii de lei. PPDA declară că a primit, sub formă de donaţii, birotică în valoare de 516 lei şi patru bănci pentru parc în valoare totală de 8 mii de lei.

Ziarul „Socialiştii” – 112 mii de lei cheltuiți pentru editare într-o singură săptămână

Partidul Socialiştilor nu a făcut public numele tuturor susţinătorilor săi financiari în campania electorală pentru alegerile locale din 20 mai. Dar PSRM anunţă venituri în valoare de peste 1 milion de lei, dintre care circa 997 mii de lei au fost cheltuiţi pentru publicitate la televiziune şi radio, editarea ziarului „Socialiştii”, panouri stradale şi servicii de transport. Socialiştii au întrebuinţat aproape 950 mii de lei pentru promovarea în mass-media. PSRM a ales să-şi promoveze pretendenţii electorali la televiziune, Radio Poli-Disc, Autoradio, Radio-7, Retro-FM, Aquarelle FM, în revista Otdyhai, în presa online, pe panouri stradale şi în ziarul „Socialiştii”. În perioada 21-27 aprilie 2018, timp de 7 zile, socialiştii au cheltuit aproape 112 mii de lei pentru editarea ziarului de partid „Socialiştii”, puţin peste 114 mii de lei pentru publicitatea la radio şi doar 28 mii de lei pentru promovarea la televiziune. PSRM mai scrie în raportul privind veniturile şi cheltuielile că a cumpărat publicitate stradală în valoare de aproape 27 mii de lei şi a tipărit materiale promoţionale de circa 30 mii de lei.

Partidul „Șor”: finanţări din afaceri de pe Aeroportul Internaţional Chişinău şi Dufremol

Campania electorală a candidaţilor Partidului „Şor” este finanţată de fondatorii unor localuri amplasate la Aeroportul Internaţional Chişinău, inclusiv reţeaua de magazine duty-free. În prima săptămână de campanie electorală, Sergiu Pavlușcenco a donat Partidului „Șor” 120 mii de lei, iar Liubovi Bublii – 100 mii de lei. Cei doi figurează drept fondatori la „Aerofood” SRL, firmă care gestionează cel puțin cinci localuri amplasate pe teritoriul Aeroportului Internațional Chișinău: cafenelele „Plai” și „Green Cafe”, barul din sala de plecări „Flz Away”, un bar în sala Delegaţiilor oficale „VIP” și o cantină cu bufet de tip deschis, cu o capacitate de 230 de locuri.
În perioada 19-27 aprilie, Partidul „Şor” a acumulat 1 milion 790 mii de lei din donaţii. Cea mai generoasă este Ilona Şor, care a donat 300 mii de lei. Ilona Şor este ofical fondatoarea companiei „Dufremol”, deţinătoarea celei mai mari reţele de magazine Duty Free din R. Moldova. Despre Ilona Şor presa a scris că ar fi mama vitregă a primarului de Orhei, Ilan Şor. Ea mai administrează oficial firma „Avantage”, fondată de către „Dufremol” şi Ilan Şor. Trei donaţii în valoare totală de 200 mii de lei a dat directorul general „Aeroport Handling”, Arcadie Ciochină, care mai este membru în Consiliul de Administrare al companiei „Avia Invest”, deţinătoarea Aeroportului Internaţional Chişinău. Ceilalţi donatori au oferit mijloace băneşti care variază între 20 mii de lei şi 100 mii de lei.

Partidul „Şor” declară că a cheltuit banii pentru organizarea întâlnirilor cu potenţialii alegători, pentru concerte, servicii de transport și panouri publicitare. Şor şi-a promovat candidaţii electorali la televiziunile RTR Moldova şi Moldova 1, la radiourile Alla, Plai şi Novoe Radio. Partidul „Şor” are trei candidaţi în campania pentru alegerile locale: Reghina Apostolova pretinde la funcţia de primar de Chişinău, Marina Tauber aspiră la funcţia de primar al satului Jora de Mijloc, raionul Orhei, iar Pavel Verejanu luptă pentru funcţia de primar de Bălţi.

Partide fără conturi bancare: cum cheltuie acestea banii electorali?

Partidul Unităţii Naţionale (PUN) scrie într-un demers că încă nu a deschis fondul electoral pentru candidatul electoral Constantin Codreanu. Deşi au rămas mai puţin de 3 săptămâni până la alegerile locale din 20 mai, trei partide politice susţin că nu au un cont electoral, care trebuie deschis la o bancă comercială din Chişinău, pentru încasarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor cu scopul finanţării campaniei electorale: Vasile Costiuc, candidat pentru Primăria Chişinău din partea Partidului „Democraţia Acasă”; Partidul „Casa Noastră Moldova”, reprezentat de către Alexandr Roşco, şi Victor Strătilă din partea Partidului Verde Ecologist.
Fotoliul de edil al mun. Chişinău este ţintit de 12 candidaţi, dintre care 11 pretendenţi sunt din partea partidelor politice, iar unul figurează în calitate de candidat independent. Trei partide poltice şi candidatul independent Silvia Radu nu şi-au prezentat rapoartele financiare privind gestiunea veniturilor şi chetuielelor, deoarece au fost înregistraţi drept candidaţi electorali la finalul lunii aprilie. Conform Codului Electoral, candidaţii sunt în drept să înceapă campania de promovare din momentul înregistrării oficiale la CEC.

Transparenţa campaniilor electorale: candidații ascund veniturile și nu raportează cheltuielile

Concurenţii electorali nu raportează toate veniturile încasate şi cheltuielile întrebuinţate în campania electorală. Experţii economici au constatat, în campaniile anterioare, că partidele politice implicate în alegeri nu-şi declară toţi banii folosiţi pentru transport, panouri stradale etc., precizează Cornelia Călin de la Promo-Lex.
Sergiu Lipcean, expert IDIS Viitorul, a mai constatat că partidele nu declară nici cheltuielile pentru remunerarea personalului angajat în campania electorală. „Avem o situaţie interesantă: partidele au devenit puţin mai transparente la capitolul cheltuieli, dar, pe de altă parte, ele au devenit mai netransparente în raport cu sursele de venit. Ambele situaţii sunt proaste, dar e mai grav atunci când nu cunoaştem sursa de venit”, consideră Sergiu Lipcean.

Partidele politice din R. Moldova publică rapoarte financiare din anul 2009, dar abia din 2012 Codul Electoral prevede categorii clare de cheltuieli şi venituri, inclusiv în timpul campaniilor electorale. Din anul 2015, CEC stabileşte cuantumul subvenţiilor de la bugetul de stat, destinate partidelor politice conform performanţelor obţinute la alegerile parlamentare şi locale din R. Moldova.

Acest articol este scris în cadrul proiectului „Consolidarea statului de drept şi democratic: contribuţia societăţii civile”, susţinut financiar de Ambasada Olandei prin Programul Fondului de Responsabilitate. Opiniile exprimate în acest articol nu exprimă neapărat poziţia finanţatorului.