Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   O nouă inițiativă legislativă care…

O nouă inițiativă legislativă care ar putea „oferi facilități penale escrocilor implicați în fraude bancare”

După ce din sistemul bancar din R. Moldova au fost sustrase în 2014 mai mult de 10% din produsul intern brut, fraudă cunoscută ca „furtul miliardului”, o nouă inițiativă legislativă a Ministerului Justiției „ar putea oferi facilități penale escrocilor implicați în fraude bancare sau obstrucționarea supravegherii bancare ar putea beneficia de facilități penale”− concluzia aparține autorilor unei note de poziție pe marginea inițiativei privind „decriminalizarea infracțiunilor economice” , publicată astăzi, 8 decembrie, Dumitru Pîntea (Expert-Grup) și Vladislav Gribincea (Centru de resurse juridice din Moldova).

Definirea problemei

Inițiativa legislativă vine ca urmare a anunțului făcut de reprezentanții ministerului în cadrul evenmentului economic „Moldova Business Week 2017”, potrivit căruia, Ministerul Justiției urmează să propună modificări legislative pentru a contribui esențial la îmbunătățirea climatului investițional din țara noastră.

Astfel, la data 31 octombrie 2017, Ministerul Justiției a propus spre consultare publică un proiect de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Codul penal, Codul de procedură penală, Codul contravențional etc.). Printre seria de amendamente propuse au fost strecurate unele care par a nu avea nimic în comun cu atragerea de investiții străine sau îmbunătățirea climatului investițional.

Chiar dacă proiectul de lege propune unele modificări, care, fără îndoială, vor contribui la creșterea interesului pentru investitorii străini, există unele amendamente care necesită o atenție mai minuțioasă și o consultare largă cu reprezentanții sistemului judiciar, financiar-bancar, mediul de afaceri și partenerilor externi.

Noul temei de liberare de răspundere penală

Proiectul propune un nou temei pentru liberarea de răspundere penală  pentru o serie de infracțiuni specificate în Codul Penal,  inclusiv infracțiunile din domeniul creditării și administrării bancare, cele ce țin de piața valorilor mobiliare, încălcarea drepturilor acționarilor sau obstrucționării supravegherii bancare:

  • art. 239 – încălcarea regulilor de creditare, a politicilor de acordare a împrumuturilor sau regulilor de acordare a despăgubirii/indemnizației de asigurare;
  • art. 239 (1) – 239 (2)  – gestiunea defectuoasă sau frauduloasă a băncii; obstrucționarea supravegheriibancare;
  • art. 245 (3)– 245 (4)– utilizarea abuzivă a informațiilor privilegiate pe piața valorilor mobiliare sau încălcarea prevederilor cu privire la modul de încheiere a unor tranzacții cu bunurile societății comerciale;
  • art. 245 (6)– practicarea activităților profesioniste pe piața financiară nebancară fără licență;
  • art. 245 (9)– împiedicarea realizării drepturilor asociaților (acționarilor) societății comerciale și privarea nelegitimă de aceste drepturi.

Liberarea se va aplica dacă infracțiunea a fost comisă pentru prima dată, persoana a reparat prejudiciul și a achitat în bugetul de stat dublul maximului amenzii prevăzute de Codul Penal pentru infracțiunea respectivă.

Concluzii și recomandări

Autorii notei recomandă excluderea din lista infracțiunilor propuse cărora le poate fi aplicată liberarea de răspundere penală, sau o pedeapsă mai blândă, infracțiunile legate de mediul financiar bancar, spălarea banilor și din domeniul concurenței, din următoarele considerente:

  1. Proiectul propus spre consultare publică, de facto, oferă facilități penale escrocilor implicați în fraude bancare sau obstrucționarea supravegherii bancare.
  2. Criza bancară autohtonă a evidențiat rapiditatea cu care intențiile obscure ale unor persoane se pot propaga asupra întregului sistem financiar, în final afectând în mod direct și pe termen lung contribuabilii, mediul economic și societatea în ansamblu.
  3. Introducerea unor măsuri de relaxare penală în cazul unor abateri care prezintă un pericol și un interes social sporit nu pot fi aplicate față de faptele săvârșite în contextul fraudării sectorului bancar autohton.

Nu este prima încercare de a modifica legislația astfel încât să fie eliminată  răspunderea penală pentru infracțiuni de acest gen.  De la începutul acestui an,  au existat  mai multe tentative insistente din partea autorităţilor de a legaliza banii proveniţi din frauda bancară în 2014-2015. Graţie societăţii civile şi mediului de experţi, dar şi cu susţinerea organizaţiilor internaţionale, s-a reuşit blocarea Legii privind amnistia capitalurilor.

„A trecut însă neobservată Legea cu privire la cetăţenie contra investiţie. În această lege vedem un nou pericol şi risc de legalizare a banilor fraudaţi. Ba mai mult, şi în raportul CNA se spune că proiectul subminează siguranţa cetăţenilor şi a R. Moldova ca stat. Sunt constatate lucruri grave. Din păcate, legea a intrat deja în vigoare”, a declarat  anterior expertul economic din cadrul Transparency International, Veaceslav Negruţă.