Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   DOC/ Raportul BNM privind legalitatea…

DOC Raportul BNM privind legalitatea repartizării și utilizării creditelor acordate celor trei bănci devalizate

Banca Națională a Moldovei (BNM) a publicat marți, 7 aprilie, raportul cu privire la legalitatea acordării, modalitatea de repartizare și utilizare a creditelor de urgență pentru Banca de Economii S.A., B.C. „UNIBANK” S.A. şi B.C. „BANCA SOCIALĂ” S.A., în anii 2014–2015, deși termenul limită de prezentare a fost la data de 1 aprilie.

Prezentul Raport a fost elaborat în baza documentelor și informațiilor deținute sau obținute de către BNM de la bănci, autorități publice și alte persoane, inclusiv din surse publice, în legătură cu exercitarea atribuțiilor potrivit legii.

Astfel, potrivit raportului, în perioada anilor 2010-2014, Banca Națională a întreprins măsuri de supraveghere și remediere față de Banca de Economii S.A., B.C. „BANCA SOCIALĂ” S.A. și B.C. „UNIBANK” S.A., în scopul corectării neregulilor depistate și îmbunătățirii situației lor financiare.

Pe lângă aceasta, Banca Națională a aplicat sancțiuni față de Banca de Economii S.A. și membrii organelor ei de conducere, avertizând asupra necesității lichidării şi neadmiterii încălcărilor actelor normative, precum şi neadmiterii angajării băncii în operațiuni cu risc sporit, aplicând amendă pentru admiterea deficitului de rezerve obligatorii.

În pofida măsurilor dispuse în privința celor trei bănci, la data de 27 noiembrie 2014 (Banca de Economii S.A.), la data de 30 noiembrie 2014 (BC „BANCA SOCIALĂ” S.A.) și la data de 30 decembrie 2014 (B.C. „UNIBANK” S.A.), Banca Națională a constatat întrunirea temeiurilor pentru instituirea administrării speciale, în particular:

  • Banca de Economii S.A.: nu respecta coeficientul suficientei capitalului ponderat la risc; nu menținea mărimea capitatului reglementat; nu respecta coeficientul lichidității curente; nu respecta măsurile de remediere impuse, în special cu privire la: neacceptarea acordării creditelor cu rambursare la scadență dacă termenul creditului era mai mare de un an; neacceptarea acordării creditelor persoanelor juridice, a căror situație financiară în raport cu condițiile finanțării solicitate nu dădeau dovadă de credibilitate în ceea ce privește rambursarea creditelor; clasificarea adecvată a unor active; diminuarea expunerilor; împiedica sistematic exercitarea funcției de supraveghere bancară prin neprezentarea informațiilor în cadrul controlului tematic efectuat de către Banca Națională și prin neprezentarea informațiilor solicitate de către Banca Națională.
  • BC „BANCA SOCIALĂ” S.A.: nu respecta coeficientul suficientei capitalului ponderat la risc; nu menținea mărimea capitatului reglementat; nu respecta coeficientul lichidității curente; nu respecta măsurile de remediere impuse cu privire la: neacceptarea acordării creditelor cu rambursare la scadență dacă termenul creditului este mai mare de un an; neacceptarea acordării creditelor persoanelor juridice, a căror situație financiară în raport cu condițiile finanțării solicitate nu dădeau dovadă de credibilitate în ceea ce privește rambursarea creditelor; clasificarea adecvată a unor active; diminuarea expunerilor; împiedica sistematic exercitarea funcției de supraveghere bancare prin neprezentarea informațiilor solicitate de care Banca Națională.
  • B.C. ,,UNIBANK” S.A.: nu respecta coeficientul lichidității curente; nu respecta măsurile de remediere cu privire la: neacceptarea acordării creditelor persoanelor juridice, a căror situație financiară în raport cu condițiile finanțării solicitate nu dădeau dovadă de credibilitate în ceea ce privește rambursarea creditelor; conformarea cu indicatorii prudențiali, clasificarea adecvată a unor active; diminuarea expunerilor.

Ca urmare a constatării în activitatea Băncii de Economii S.A., BC „BANCA SOCIALĂ” S.A. și B.C. „UNIBANK” S.A. a faptelor de nerespectare a cerințelor actelor normative, a măsurilor de remediere stabilite de Banca Națională, angajarea în operațiuni excesiv de riscante sau dubioase, BNM a instituit regimul de administrare specială la aceste bănci și a numit administratori speciali pentru administrarea și controlul acestora.

Totodată, luând în considerare situația financiară dificilă a celor trei bănci, Banca Națională a stabilit unele restricții în activitatea băncilor, inclusiv a instituit moratoriul asupra executării creanțelor unor categorii de creditori, printre care și deponenții care sunt persoane afiliate băncii .

Până la instituirea administrării speciale la cele trei bănci, Banca Națională a elaborat un Plan de contingență al acestor bănci conform situației din 30.09.2014. Planul de contingență descrie, în principal, situația curentă a băncilor respective, riscurile majore identificate, ajustarea datelor de bilanț și scenariul de redresare a situației, cu estimarea costurilor necesare pentru redresarea situației.

Ajustarea datelor de bilanț ale Băncii de Economii S.A., BC „BANCA SOCIALĂ” S.A. și B.C. „UNIBANK” S.A (date preluate din Planul de contingență)

Deși cele trei bănci raportau Băncii Naționale corespunderea indicatorilor privind capitalul și lichiditățile limitelor stabilite în actele normative, datele ajustate în Planul de contingență indicau că băncile se aflau într-o stare de dificultate majoră. Astfel, pierderile de capital estimate la cele trei bănci la situația din 30.09.2014 însumau 12 345,8 mil. lei.

În vederea evitării consecințelor negative asupra sectorului bancar, în baza datelor ajustate în Planul de contingență a celor trei bănci, au fost examinate posibilitățile de plată a depozitelor persoanelor fizice, a depozitelor bugetului de stat și a depozitelor întreprinderilor de stat. Astfel, în condițiile în care soldul total al acestor depozite ale băncilor respective constituia 9 078,0 mil. lei, iar activele lichide disponibile constituiau 2 733,7 mil. lei, costul total de plată era estimat la 6 344,3 mil. lei.

La 07.11.2014, prin procesul-verbal nr.2, Comitetul National de Stabilitate Financiară:

  • a luat act de Planul de contingență aprobat de Banca Națională referitor la cele trei bănci (care prevedea un cost total de 6 344,3 mil. lei, pentru plata categoriilor de creanțe sus-menționate);
  • a constatat un pericol al apariției unei crize financiare sistemice conform art. 351 din Legea nr. 419-XVI din 22.12.2006 cu privire la datoria sectorului public, garanțiile de stat şi recreditarea de stat (în redacția în vigoare la 10.10.2014);
  • a recomandat Guvernului RM aprobarea proiectului Hotărârii „Cu privire la asigurarea stabilității macroeconomice în contextul conjuncturii regionale”, cu acordarea unei garanții în sumă de până la 9 500, 0 mil. lei.

Guvernul RM a hotărât să accepte propunerea Comitetului Naţional de Stabilitate Financiară cu privire la acordarea de către Banca Naţională, în caz de necesitate, celor trei bănci, a creditelor de urgență în sumă de până la 9 500,0 mil. lei în vederea asigurării stabilităţii sistemului financiar şi de emitere a garanţiei (garanţiilor) de stat pentru garantarea creditelor de urgență acordate.

Hotărârea menționată a Guvernului RM prevedea crearea unei Comisii speciale, al cărei rol consta în analiza soldurilor din conturile persoanelor fizice şi persoanelor juridice cu capital privat, care depășeau suma de 500 mii lei, pentru a stabili lista persoanelor fizice, a persoanelor juridice şi a întreprinderilor individuale care erau persoane afiliate băncilor, precum şi conformarea acestora cu legislaţia cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

Urmare a deciziei Comitetului Național de Stabilitate Financiară și a Hotărârii Guvernului RM, Consiliul de administrație al Băncii Naționale a aprobat acordarea creditelor de urgență celor trei bănci în sumă totală de 9 434,5 mil. lei. În acest scop, Banca Națională a încheiat contractele de credit de urgență: contractul nr.31 din 28.11.2014 cu Banca de Economii S.A., contractul nr. 32 din 01.12.2014 cu BC „BANCA SOCIALĂ” S.A., contractul nr. 33 din 30.12.2014 cu B.C. „UNIBANK” S.A.

Acordarea creditelor de urgență a avut loc concomitent cu instituirea regimului de administrare specială la cele trei bănci și instituirea moratoriului respectiv.

Astfel, din data instituirii administrării speciale la cele trei bănci și până la 28.02.2015, BNM a eliberat efectiv credite de urgență acestor bănci, în sumă totală de 7 768,2 mil. lei, după cum urmează:

  • –  Banca de Economii S.A. – 5 273,2 mil. lei, acordat în 11 tranșe;
  • –  BC „BANCA SOCIALĂ” S.A. – 1 800,0 mil. lei, acordat în 3 tranșe;
  • –  B.C. „UNIBANK” S.A. – 695,0 mil. lei, acordat în 6 tranșe.

La data de 28 februarie 2015, soldul neachitat al obligațiilor celor trei bănci în suma de 9 896,6 mil. lei și, ca urmare, era necesară majorarea sumei garanției Guvernului. Necesitatea de majorare a rezultat din faptul că estimarea sumei creditelor de urgență, aprobate inițial de Guvernul RM, a fost efectuată conform situației la 30.09.2014.

Însă, în perioada 30.09.2014 și data instituirii administrării speciale la cele trei bănci s-au modificat pozițiile bilanțiere ale băncilor ca urmare a majorării efective a soldurilor depozitelor, inclusiv din deprecierea leului moldovenesc, precum și includerea în lista categoriilor de creditori-beneficiari a unor categorii noi, care nu au fost luate în calcul la stabilirea sumei garanției aprobate de Guvernul RM la 13.11.2014. Întrucât la această dată Banca de Economii S.A. a utilizat integral mijloacele creditului de urgență, aceasta risca să se confrunte în perioada următoare cu probleme de lichiditate și să intre în incapacitate de plată.

La ședința din 26 martie 2015, Comitetul Național de Stabilitate Financiară prin procesul-verbal nr.3, ținând cont de insuficiența mijloacelor pentru compensarea creanțelor neonorate, în condițiile existenței situației de criză financiară sistemică:

  •  a constatat necesitatea emiterii suplimentare a garanțiilor de stat în sumă de 6 500,0 mil. lei pentru garantarea creditelor de urgență acordate de Banca Națională celor trei bănci, recomandând Guvernului luarea deciziei respective;
  • a constatat necesitatea inițierii de către Banca Națională a consultărilor privind luarea deciziei de lichidare a celor trei bănci;
  • a recomandat Guvernului și Băncii Naționale luarea deciziilor sus-menționate în condițiile consultării și susținerii politice în Parlament a acestor decizii.

Urmare a propunerii Comitetului Naţional de Stabilitate Financiară din 26.03.2015, Guvernul RM a hotărât să accepte propunerea de acordare de către Banca Naţională celor trei bănci a creditelor de urgență în sumă de până la 5 340,0 mil. lei. Totodată, în perioada 27.11.2014 – 02.04.2015, prin Hotărârile Consiliului de administrație, Banca Națională a acordat celor trei bănci credite de urgențe în sumă totală de 14 121,5 mil. lei.

Banca Națională a acordat suplimentar pentru două dintre băncile respective în aprilie 2015,, alte credite de urgență în sumă totală de 4 970,0 mil. lei, asigurate cu Garanția de stat nr.101ss din 01.04.2015, după cum urmează:

  • Banca de Economii S.A. – 4 000,0 mil. lei (în baza contractului de credit de urgență nr.34 din 3 aprilie 2015, valorificat integral);
  • B.C. ,,UNIBANK” S.A – 970,0 mil. lei (în baza contractului de credit de urgență nr. 35 din 3 aprilie 2015, valorificat în sumă de 795,0 mil.lei).
Numărul persoanelor fizice și juridice ale căror creanțe au fost plătite și sumele aferente

,,În baza contractelor de credit de urgenţă încheiate cu cele trei bănci, la data de 29.04.2015 Banca Națională le-a solicitat prezentarea informaţiei privind utilizarea conform destinației a mijloacelor obținute. Începând cu luna mai 2015, băncile prezentau lunar informații privind utilizarea creditelor de urgență. Potrivit informației prezentate de bănci și analizate de BNM, nu au fost raportate sau constatate abateri sau alte nereguli în ce privește utilizarea creditelor de urgență conform destinației”, se menționează în raportul BNM.

În anul 2017, organul de audit intern al BNM a efectuat un audit intern în scopul verificării utilizării conform destinației a creditelor de urgență acordate celor trei bănci. Astfel, potrivit concluziilor auditului, la acordarea creditelor de urgență au fost instituite mecanisme (blocarea conturilor persoanelor afiliate, instituirea comisiei interguvernamentale pentru validarea anumitor creanțe ale clienților etc.), care, potrivit BNM, au permis asigurarea utilizării creditelor de urgență conform destinației și au fost întreprinse măsurile posibile și necesare întru neadmiterea utilizării de către administratorii speciali a creditelor de urgență în alte scopuri decât cele enumerate în Hotărârea Guvernului nr.938 din 13.11.2014, actele normative ale BNM și contractele de credit de urgență.

,,Banca Națională constată că acordarea creditelor de urgență Băncii de Economii” S.A., BC „BANCA SOCIALĂ” S.A. și B.C. „UNIBANK” S.A. în perioada noiembrie 2014 – aprilie 2015 a avut loc în corespundere cu cadrul legal, cu competența Băncii Naționale, în calitate de bancă centrală, cu informația cunoscută și obiectivele survenite la acel moment și în conlucrare cu autoritățile competente ale statului, pentru asigurarea soluționării ordonate a situației acestor bănci în scopul evitării dereglării grave a funcțiilor critice ale sectorului bancar (accesul la depozitele bancare, efectuarea de plăți, asigurarea canalului de transmitere a politicii monetare), în scopul protejării prioritare a deponenților și menținerii stabilității financiare. Utilizarea creditelor de urgență de către cele trei bănci a fost efectuată în conformitate cu categoriile de creanțe specificate în Hotărârea Guvernului nr.938 din 13.11.2014”, susține BNM.

Raportul BNM by Alina Frunza on Scribd