Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   CA Chișinău: Decizia CEC de…

CA Chișinău: Decizia CEC de a respinge cele 400 de mii de semnături este una ilegală

Decizia Comisiei Electorale Centrale (CEC) din 30 aprilie curent, prin care au fost res­pinse 400 de mii de sem­nă­tu­ri adu­nate de gru­pul de ini­ţi­a­tivă pen­tru desfă­şu­ra­rea unui refe­ren­dum con­sti­tu­ţio­nal, este ilegală în fond și a fost emisă contrar prevederilor legii, cu depășirea cempetenței CEC în sensul interpretării constituției, se arată în hotărârea motivată a Curții de Apel Chișinău din 14 aprilie. Potrivit instanței, decizia CEC constituie o restrângere a exercițiului dreptului constituțional al cetățenilor cu drept de vot și a fost adoptată în defavoarea acestora, iar majorarea pragului minim de la 200 de mii de semnături la 360 de mii, reprezintă o fraudă a Constituției. Magistrata Domnica Manole a argumentat în 17 pagini hotărârea care obligă CEC-ul să adopte o decizie cu privire la inițieirea referendumului republican constituțional pentru revizuirea Constituției. Curtea de Apel Chișinău a constatat că unicul obiect al litigiului ține de numărul cetățenilor cu drept de vot.

Instanța de Apel a constatat că „majorarea pragului minim de 200 000 la 360 000 de cetățeni ai R. Moldova, cu drept de vor, stabilit de Constituție în calitate de condiție a exercitării în comun a dreptului cnstituțional de inițiativă de revizuire a Constituției… constituie în esență o restrângere a exercițiului dreptului constituțional al cetățenilor cu drept de vot, în modul în care a fost instituit de Constituție.” Mai mult,  a fost stabilit faptul că criteriile teritorial-administrative nu sunt valabile în situația în care au fost instituite la momentul instituirii normei constituționale. „Potrivit prevederilor art. 141 alin. (1) lit. a) din Constituție, cetățenii asociați în grup de minim 200 000 este subiectul cu drept de a iniția revizuirea constituției, iar proviniența acestuia,  constituie condiții de construire a grupului, definite potrivit principiilor de organizare administrativ-teritorială, existente la momentul instituirii normei.”

Astfel, instanța a constatat că odată cu modificarea legislației, numărul unităților administrativ-teritoriale  de nivelul doi a fost majorat de la 12 la 35, iar pentru 6 unități se impunea colectarea unui număr minim de 20 000 de semnături. Printr-o analogie a „condițiilor de exercitare  a dreptului la inițiativa revizuirii Constituției”, „la momentul adoptării Legii constituționale nr.  1115-XIV 05.07.2000, în fiecare din unitățile administrativ-teritoriale trebuie să fie înregistrate cel puțin 6667 de semnături”. Această condiție, potrivit instanței, a fost îndeplinită: „în 21 de unități administrativ-teritoriale de nivelul doi a fost acumulat minimum de 6667de semnături”.

Curtea de Apel a calificat decizia CEC drept o „interpretare ilegală” a prevederilor constituționale, iar în conformitate cu art. 157 din Codul Electoral,  „CEC a avut obligația legală de a adopta hotărârea cu privire la inițierea referendumului”.

Amintim că pe 30 martie curent, CEC a respins inițiativa de a organiza un referendum republican. Atunci, președintele Comisiei, Iurie Ciocan, a declarat că grupul de inițiativă pentru desfășurarea referendumului nu a îndeplinit condițiile necesare pentru organizarea referendumului. Iurie Ciocan a contestat hotărârea CA la Curtea Supremă de Justiție.