Principală  —  IMPORTANTE   —   VIDEO/ Ministerul Muncii și Protecției…

VIDEO Ministerul Muncii și Protecției Sociale dă replică Primăriei Chișinău:„Din 2022 au fost diferite posibilități de a prezenta obiecții, propuneri, contraargumente”

Ministerul Muncii și Protecției Sociale nu va putea achita salariile asistenților personali din Chișinău, dar ar putea interveni cu unele măsuri de sprijin pentru a-i ajuta. Totodată, reprezentanții Ministerului Muncii au calificat „acuzațiile aduse de Primăria mun. Chișinău, ca fiind nefondate”, pentru că„ reforma respectivă se discută încă din 2022 și a fost analizată și dezbătută în cadrul mai multor întruniri și mese rotunde, la care au fost prezenți și reprezentanții Primăriei Chișinău”. Aceștia din urmă „ar fi avut ocazia de a veni cu propuneri, contraargumente sau nemulțumiri referitor la acest serviciu, dar nu au făcut-o”.

Într-o conferință de presă, reprezentanții Ministerului Muncii și Protecții Sociale susțin că în bugetul provizoriu al Capitalei sunt incluse 177 de milioane de lei, planificați pentru achitarea salariului asistenților personali. Ministerul nu îi va remunera, deoarece Primăria Chișinău rămâne în continuare instituția responsabilă.

„Serviciul asistentă personală a fost creat în 2013. La nivel de țară sunt în jur de 7200 de asistenți personali, care deservesc tot atâtea persoane cu dizabilități severe. Cheltuielile ce țin de finanțarea serviciului de asistență personală, conform cadrului normativ în vigoare, cheltuielile sunt asigurate de către prestatorii de servicii sociale. Dacă să vorbim concret de municipiul Chișinău, prestatorii de servicii sociale, sunt două direcții – Direcția Generală Asistență Medicală și Socială și Direcția Municipală pentru Protecția Drepturilor Copilului. În ambele aceste direcții sunt angajați circa 2000 de asistenți personali. Respectiv, 1300 de asistenți personali îngrijesc de persoane adulte și circa 700 de asistenți personali îngrijesc de 700 de copii cu dizabilități severe.

În anul curent, în bugetul provizoriu al municipiului Chișinău, care a fost semnat acest buget provizoriu de către conducerea primăriei la finele anului 2023, sunt planificate mijloace financiare de circa 177 de milioane de lei pentru acest serviciu, pentru ambele direcții. Comparativ cu anul trecut, bugetul Primăriei presupune cu 23 de milioane mai mult. Respectiv, acele afirmații că nu sunt bani și de la 1 ianuarie, că nu sunt bani, informăm că aceste date nu sunt corecte, sunt eronate și solicităm Primăriei Chișinău, persoanelor responsabile să-și onoreze atribuțiile de serviciu. Bugetul este public, poate fi vizualizat de fiecare dintre noi”, a precizat secretarul de stat, Vasile Cușca.

„Un alt argument în acest sens – chiar dacă admite, presupunem că bani nu sunt suficienți, pentru că și noi la minister avem situații când nu ajung mijloace financiare, dar acest lucru, pe parcursul anului se corectează. Noi nu începem a crea probleme de la 1 ianuarie, de la 2 ianuarie, dar venim cu argumentare și calcule când venim la rectificarea bugetului”, a mai adăugat secretarul de stat, Vasile Cușca.

Totodată, Cușca susține că asupra reformei Restart se lucrează din 2022 și Primăria a fost direct implicată în „coacerea acestei reforme”.

„Reforma Restart a fost inițiată în anul 2022. Am avut discuții, consultări, grupuri de lucru cu angajații din sistem, inclusiv colegii noștri din direcțiile din Chișinău. În cadrul acestor discuții, consultări, când am inițiat reforma, în anul 2022, noi nu am avut ceva solicitări, obiecții, propuneri pentru ca Primăria Muncipiului Chișinău să fie implicată în această reformă, dar tot timpul am avut argumente, trimiteri la cadrul normativ cu privire la statutul special al muncipiului Chișinău”, a spus Secretarul de Stat.

Pe 3 ianuarie a fost semnat un ordin de către Vladimir Bolocan, șeful Direcției Generale Asistență Medicală și Socială (DGAMS) a Consiliului Municipal Chișinău, care prevede concedierea asistenților personali ce sunt la pensie și a celor 190 de asistenți personali care primeau anterior salarii din Fondul de susținere a populației finanțat de Guvern, dar și reducerea salariilor cu 50% a celor rămași. Fondul a fost închis, iar salarizarea asistenților a trecut de la Guvern la autoritățile municipale. De la 1 ianuarie 2024, Primăria Chișinău și autonomia găgăuză, structuri care nu au fost incluse în reforma asistenței sociale „Restart”, urmează să achite integral salariile asistenților personali care activează în raza teritoriului lor administrativ, asta în timp ce la nivel de țară, serviciul social „Asistență personală” este finanțat din bugetul de stat, iar asistenții personali angajați anterior de Consiliile raionale și de Primăria municipiului Bălți au fost transferați în subordinea agențiilor teritoriale ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale. 

Ulterior, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a atacat în instanța de judecată Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului (DGPDC) a municipiului Chișinău. Judecătoria Chișinău urmează să se pronunțe în privința legalității actelor administrative ale municipiului Chişinău față de angajații și beneficiarii Serviciului „Asistență personală”. Totodată, Ministerul a înaintat un demers către Centrul Național Anticorupție în vederea examinării faptelor legate de depășirea atribuțiilor ale factorilor de decizie.