Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   A fost scumpirea uleiului de…

A fost scumpirea uleiului de floarea-soarelui un abuz de poziție dominantă a două întreprinderi? Consiliul Concurenței anunță că finalizat, după mai mult de un an și jumătate, un raport de investigație

Imagine simbol. Sursa: ZdG

După peste un an și jumătate, Consiliul Concurenței anunță că a finalizat un raport pe o investigație inițiată din oficiu referitor la semnele de încălcare a prevederilor legale pe piața aprovizionării cu ulei de floarea-soarelui. Conform unui comunicat de presă emis de instituție, „îngrijorările concurențiale” constatate în raport vizează modul de stabilire a prețurilor de furnizare a uleiului de floarea-soarelui îmbuteliat pe teritoriul R. Moldova.

Totuși, autoritățile informează că nu au depistat probe „suficiente și concludente” pentru a confirma un abuz de poziție dominantă din partea a două întreprinderi, în contextul majorării prețului uleiului de floarea-soarelui în luna mai 2022.

Conform concluziilor din raport făcute publice de Consiliul Concurenței, întreprinderile „Floarea Soarelui” SA și „Lux Proba Grup” SRL ar fi realizat și pus în aplicare, în perioada octombrie 2019-iunie 2022, un acord/practică concertată de stabilire/fixare a prețurilor în vederea alinierii politicii de preț și împărțirii clienților pe piața aprovizionării cu ulei de floarea-soarelui îmbuteliat pe teritoriul R. Moldova, fapt interzis prin prevederile art. 5 alin. (1) și (3) lit. a) din Legea concurenței nr. 183/2012.

În perioada investigată, relația comercială între producătorul de ulei de floarea-soarelui îmbuteliat – întreprinderea „Floarea Soarelui” SA și distribuitorul acesteia – întreprinderea „Lux Proba Grup” SRL s-a desfășurat în baza unui contract de distribuție, conform căruia „Lux Proba Grup” SRL achiziționa de la „Floarea Soarelui” SA o parte substanțială din producția de ulei îmbuteliat a acesteia destinat pieței interne, pentru furnizarea ulterioară către comercianții angro/cu amănuntul, HoReCa, industria alimentară etc. Restul producției de ulei îmbuteliat, „Floarea Soarelui” SA o furniza direct către comercianți și alți beneficiari.

„Coordonarea politicilor comerciale de către „Lux Proba Grup” SRL și „Floarea Soarelui” SA s-a realizat prin coordonarea prețurilor de vânzare stabilite de ambele întreprinderi la același nivel de piață și un schimb de informații sensibile din punct de vedere concurențial.

În partea ce ține de semnele încălcării prevederilor art. 11 din Legea concurenței nr. 183/2012 prin acțiunea de majorare a prețului la ulei de floarea-soarelui îmbuteliat ce a avut loc în perioada 03.05.2022-18.05.2022, concluziile raportului de investigație evidențiază că nu au fost stabilite probe suficiente și concludente pentru a fi confirmat un abuz de poziție dominantă din partea întreprinderilor implicate”, notează autoritatea de concurenţă naţională.

Raportul de investigație a fost transmis părților pentru prezentarea observațiilor.

Consiliul Concurenței menționează că raportul de investigație nu constituie un act administrativ, întrucât în temeiul art. 15 al Codului administrativ reprezintă o operațiune administrativă ce conține concluziile și propunerile raportorului, conform art. 59 alin. (1) al Legii concurenței nr. 183/2012.

Raportul nu reprezintă poziția Plenului Consiliului Concurenței pe acest caz. Aceasta urmează a fi expusă în decizia care va fi adoptată după prezentarea observațiilor și, după caz, desfășurarea audierilor cu participarea părților vizate.

„Dacă concluziile din raportul de investigație se vor confirma, Plenul Consiliului Concurenței va putea impune, prin decizia adoptată, amenzi întreprinderilor implicate”, mai subliniază sursa citată.

Stăpânii uleiului din R. Moldova, pe o piață dominată de prietenul lui Plahotniuc

ZdG a relatat în luna iunie 2022, la scurt timp după majorarea prețului uleiului, despre cum Vaja Jhashi, un vechi prieten al oligarhului Vladimir Plahotniuc, domină piața uleiului din R. Moldova.

O face prin intermediul grupului de companii „TransOil”, cea mai importantă afacere a holdingului fiind fabrica de ulei „Floarea Soarelui” S.A. din Bălți. Jhashi și-a întărit poziția pe piața R. Moldova în 2011, cumpărând fabrici de ulei, elevatoare, construind terminale în portul Giurgiulești și obținând finanțare de la BERD.

În următorii ani, Jhashi s-a afișat discret alături de foste figuri importante ale Partidului Democrat din Moldova, iar holdingul său a finanțat mai multe evenimente în SUA, în care democraților li se făcea lobby.

În 2022, conform statisticilor, „Trans-Oil” a ajuns să dețină o cotă de circa 90% din producția de ulei din R. Moldova și circa 95% din exporturi. Ziarul de Gardă a analizat profilul pieței uleiului și a prezentat cine sunt stăpânii ei.

La început lunii mai 2022, prețul uleiului de floarea-soarelui a crescut peste noapte cu circa 30%. De la prețul anterior de 36- 38 de lei, sticla de ulei a ajuns să coste în medie 48-50 de lei sau chiar mai mult. Experți, dar și reprezentanți ai guvernării au acuzat, în repetate rânduri, că de scumpirea uleiului de floarea-soarelui s-ar face vinovat monopolistul „Trans-Oil”, grupul de companii al lui Vaja Jhashi.