Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Despre corupție în vama Leușeni

Despre corupție în vama Leușeni

Cum reacționează cetățenii care trec frontiera la întrebări despre corupție? Știu ei unde să telefoneze pentru a demasca un act de corupție la vamă? Cred ei oare că există suficientă informație pe teritoriul postului vamal despre instituțiile unde ar putea denunța un caz de corupție? Ar avea curajul să demaște un act de corupție, dacă un colaborator vamal le-ar cere mită? Cum funcționează linia anticorupție a Serviciului Vamal? Pentru a afla răspunsuri la aceste întrebări, ZdG a vizitat Punctul de Trecere a Frontierei Leușeni, cel mai tranzitat post vamal din R. Moldova.

Pe teritoriul postului vamal Leușeni am identificat mai multe afișe identice, pe care era indicat numărul de telefon +37322788888, care funcționează 24 de ore din 24, la care persoanele care se confruntă cu un act de corupție la vamă pot telefona pentru a-l denunța. Anunțurile, amplasate, în special, pe geamurile încăperilor de pe teritoriul postului vamal, atât în interior, cât și în exterior încep cu următorul mesaj: „Centrul unic de apel al Serviciului Vamal lansează punctul de informare pentru comerț extern”. Se precizează că „în cadrul Centrului Unic de Apel al Serviciului Vamal funcționează și linia anticorupție”. În acest text, în continuare, este integrat și mesajul privind linia anticorupție:

Linia anticorupție. Două apeluri fără răspuns

Am făcut și un experiment. Am telefonat la numărul de telefon de pe afișele amplasate pe teritoriul postului vamal pentru a vedea cum funcționează linia anticorupție. „Pentru linia specializată anticorupție, tastați 1… Ați selectat linia specializată anticorupție. Linia specializată anticorupție are ca scop recepționarea informației privind comiterea unor fapte de comportament corupțional de către angajații Serviciului Vamal al R. Moldova pasibile de răspundere disciplinară. Vă informăm că această convorbire telefonică va fi înregistrată. Vă garantăm confidențialitatea informației și protecția datelor cu caracter personal. Beep, beep…”. Doar că, deși am telefonat în două rânduri, la distanță de câteva minute, nimeni nu a răspuns. Ambele apeluri au fost înregistrate, iar procesul a fost filmat.

Datele oferite de Serviciul Vamal (SV) arată că, pe parcursul anului 2020, la linia anticorupție din cadrul instituției au fost înregistrate 54 de apeluri din partea cetățenilor. Cele mai multe apeluri au fost înregistrate în luna decembrie – 11, iar cele mai puține – 0 apeluri, în luna august. Conform informațiilor oferite de către reprezentanții Serviciului Vamal, toate apelurile cetățenilor de la linia anticorupție sunt analizate, iar în rezultat, fie sunt inițiate anchete de serviciu, fie materialele sunt transmise altor instituții de stat pentru examinare. 

Ce cred oamenii despre denunțarea unui caz de corupție în vamă

Pe teritoriul postului vamal Leușeni există și alte câteva mesaje anticorupție generale, toate însă doar în limba română. Unul dintre ele este mesajul pe care-l regăsim în toate instituțiile de stat, prin care ești informat că „Dacă oferi mită unui angajat al statului, riști până la 6 ani de închisoare”. Am identificat și multe flyere cu mesaj anticorupție, pe care cetățenii le pot primi și consulta. Acestea se află acolo după ce au fost oferite celor care traversau frontiera pe 11 decembrie, atunci când în acest post vamal a fost organizată o campanie anticorupție.

Am discutat cu mai multe persoane care traversau frontiera joi, 18 februarie, despre corupție și despre numărul suficient de mesaje anticorupție din acest post vamal. Unii oameni pe care i-am abordat au fost foarte precauți în abordarea acestei teme, alții însă au refuzat categoric dialogul, dând dovadă de îngrijorare. Impresia generală a fost că tema corupției este una tabu, iar aceștia nu se simțeau confortabil să discute subiectul corupției cu jurnaliștii, aflându-se pe teritoriul postului vamal și având în preajmă colaboratori vamali.

Trei bărbați care așteptau lângă zona controlului Roentgen pentru TIR-uri, fiind întrebați dacă cred că pe teritoriul postului vamal Leușeni sunt suficiente informații pentru cei care doresc să demaște un act de corupție au refuzat dialogul în fața camerei de filmat. După ce am închis camera, unul dintre cei trei bărbați abordați ne-a spus că nu dorește să se expună pentru că se află pe teritoriul postului vamal, unde colaboratorii vamali „se uită la ei”. Ulterior, ne-a îndemnat să-i întrebăm despre corupție „pe cei care traversează frontiera o dată, nu pe cei care fac asta în fiecare zi”. Concluzia generală, desprinsă din comunicarea cu oamenii, este că mesajele anticorupție de la postul vamal Leușeni ar fi suficiente, iar în cazul în care li s-ar cere mită, majoritatea dintre ei ar cunoaște unde trebuie să telefoneze pentru a denunța.

Octavian Rusu, șeful postului vamal Leușeni, care ne-a însoțit pe teritoriul vămii pe care o reprezintă, ne-a anunțat că panourile informative anticorupție sunt periodic amenajate și că, pe parcursul anului, sunt întreprinse și acțiuni anticorupție, organizate de aparatul central al Serviciului Vamal. Totodată, oficialul a precizat că postul vamal, inclusiv cabinetele funcționarilor vamali sunt supravegheate video și că au fost cazuri când angajații postului vamal au reclamat comportamentul corupt al cetățenilor, în acest sens existând și dosare penale pe rolul instanțelor de judecată.

Câteva dialoguri despre corupție în Vama Leușeni

…….

– Întrebări din astea nu la noi

– Părerea dvs…

– Este un băiat acolo în formă, întreabă-l pe dânsul.

………

– Dar există suficientă informație?

– Da, destulă. Informație este pe geam. Nu-i nicio problemă. La intrarea în vamă tot este. La polițiști de frontieră tot este toată informația.

– În cazul în care dvs. vi s-ar cere bani, ați apela la numărul ăsta de telefon?

– Bani? … Nu, că nu se cere.

………….

– Nu mi-o cerut mită niciodată.

– În cazul în care v-ar cere, știți unde să apelați?

– Da, sunăm, da.

– Unde sunați?

– La linia fierbinte.

– Este suficientă informație despre linia fierbinte?

– Este. La dânșii pe ușă, pentru dare de mită este scris tot.

– Ați avea curajul să telefonați?

– O să am curajul, da. Numaidecât.

Un vorbitor de limbă rusă, deși a constatat că există suficiente mesaje anticorupție pe teritoriul postului vamal, a indicat faptul că s-ar gândi de câteva ori înainte să telefoneze la linia anticorupție a Serviciului Vamal, de frică să nu aibă ulterior probleme.

– Dacă ar fi un asemenea caz, ați telefona? Ați avea curajul să telefonați la linia fierbinte, anticorupție?

– Știți, înainte de a telefona, trebuie să te gândești la consecințele pentru tine. Ce urmări vor fi. Pentru că nu se va lăsa fără urmări. Dacă tare, tare o să mă preseze, atunci da. Vrei, nu vrei, vei merge la până la capăt.

– Dar dacă nu, ați fi mai atent. V-ați gândi de două ori înainte de a telefona.

– Da, și nu de două ori, dar și de 3,4 ori te vei gândi…

– Pentru că ați putea avea probleme…

– Ehehe. Ușor. Dar trebuie?

– Ca dvs. gândesc mai mulți.

– Dar ce, doar eu? Toți se gândesc la asta. Mai ales că eu, după horoscop, sunt balanță. Înainte de a face ceva, eu cântăresc toate plusurile și toate minusurile, așa că… Iată soția mea este scorpion. Ea mai întâi face, apoi gândește (râde).

– Înseamnă că ea ar telefona, dacă ar fi în locul dvs…

– Da, ușor. Din prima secundă.