Principală  —  IMPORTANTE   —   Opinia Promo-LEX privind modalitatea de…

Opinia Promo-LEX privind modalitatea de desfășurare a turului doi de scrutin în eventualitatea admiterii cererii CEC

Colaj ZdG

Asociația Promo-LEX și-a expus vineri, 3 decembrie, opinia privind modalitatea de desfășurare a turului doi de scrutin în eventualitatea admiterii cererii Comisiei Electorale Centrale (CEC) de anulare a înregistrării concurentei electorale Marina Tauber în cadrul alegerilor locale din mun. Bălți. Astfel, reprezentanții Asociației recomandă părților implicate (concurentului electoral, organelor electorale și instanțelor de judecată) să nu tergiverseze, după caz, procesul de depunere a contestațiilor, de examinare și soluționare a litigiilor electorale, astfel încât să fie respectate prevederile art. 73 Cod electoral de soluționare a contestațiilor și litigiilor nu mai târziu de ziua alegerilor.

„Asociația Promo-LEX a pledat constant pentru organizarea și desfășurarea unor alegeri libere și corecte în condițiile respectării cadrului legal, inclusiv ce ține de asigurarea transparenței finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale. În acest sens, monitorizăm cu atenție cererea Comisiei Electorale Centrale de anulare a înregistrării concurentului electoral Marina Tauber în cadrul alegerilor locale din mun. Bălți. Promo-LEX își exprimă speranța că, instanțele de judecată vor examina în mod atent și detaliat acest caz, astfel încât să fie deopotrivă respectate drepturile electorale ale tuturor participanților la scrutin, inclusiv dreptul cetățenilor de a fi informați atunci când își exprimă votul”, se arată într-o notă informativă a Asociației.

Reprezentanții Promo-LEX atrag atenția „asupra unor aspecte care țin de organizarea turului doi de scrutin, în eventualitatea pronunțării unei hotărâri de anulare a înregistrării candidatului la funcția de primar a mun. Bălți, Marina Tauber”.

„În acest context, în baza constatărilor misiunilor Promo-LEX de observare a alegerilor locale precedente (ALG 2015, ALN 2017, ALG 2019), reamintim despre prevederile lacunare din Codul electoral cu privire la organizarea turului II de scrutin. În speță, ne referim la incertitudinea privind modul de desfășurare a turului II al alegerilor locale, în situația în care unul din cei doi candidați s-ar retrage sau i-ar fi anulată înregistrarea de către instanța de judecată. În acest sens, atragem atenția asupra faptului că, legea electorală nu prevede posibilitatea suplinirii locului candidatului retras.

Doar Regulamentul CEC cu privire la procedurile de tragere la sorți (pct. 26), aprobat în 2018, prevede că, în cazul retragerii unui candidat înainte de ziua votării, desfășurarea turului doi de scrutin va avea loc între candidatul rămas și următorul candidat care a acumulat cel mai mare număr de voturi în primul tur de scrutin. Totodată, pct. 2) din Hotărârea nr.170 din 23 noiembrie 2021 prevede că „Dacă unul din cei doi candidați se retrage din cursa electorală până cel târziu cu 7 zile înainte de ziua votării, scrutinul se va desfășura între candidatul rămas și următorul candidat care a acumulat cel mai mare număr de voturi în primul tur. În această ordine de idei, amintim că norma privind posibilitatea suplinirii locului candidatului retras a fost anterior prevăzută în mod neuniform în hotărârile CEC”, se arată în nota informativă.

Membrii Promo-LEX consideră că prevederile din hotărârea CEC menționată nu ar fi aplicabile speței (în cazul dispunerii anulării înregistrării concurentului electoral), deoarece până la ziua alegerilor au rămas mai puțin de 7 zile. 

„Totodată, normele incluse în Regulamentul din 2018 și Hotărârea 170/2021 se referă la retragerea concurentului electoral și nu la anularea înregistrării acestuia. Evidențiem că situația de retragere din cursa electorală este diferită decât situația de anulare a înregistrării concurentului electoral, în special când legea electorală nu prevede asemenea norme.

În acest sens, potrivit art. 145 alin. (2) Cod electoral, al doilea tur de scrutin al alegerilor locale se organizează cu 2 candidați care au întrunit cel mai mare număr de voturi în primul tur de scrutin. Aceşti doi candidaţi se înscriu în buletinele de vot în ordinea descrescătoare a numărului de voturi acumulate în primul tur de scrutin.  Astfel, constatăm că tipărirea buletinelor de vot pentru mun. Bălți a început la 1 decembrie 2021. Respectiv, dacă înregistrarea concurentului electoral este anulată după ce buletinele de vot au fost tipărite, potrivit art. 51 alin. (7) Cod electoral, în buletin, în dreptul acestuia, biroul electoral al secției de votare va aplica ștampila cu menţiunea „Retras”. Corespunzător, legiuitorul a prevăzut doar această soluție, în cazul anulării înregistrării concurentului electoral.

În concluzie, reiterăm necesitatea clarificării prevederilor din Codul electoral cu privire la organizarea turului II de scrutin. Totodată, în situația în care va fi anulată înregistrarea unui concurent electoral, conform prevederilor actuale din Codul electoral: turul II al alegerilor ar urma să fie organizat în condițiile art. 51. alin. 7, în buletinul de vot fiind aplicată ștampila cu mențiunea Retras în dreptul candidatul a cărui înregistrare a fost anulată; candidatul plasat pe locul 3 în turul I de scrutin nu poate înlocui candidatul a cărui înregistrare a fost anulată”, se mai arată în nota informativă.

Pe 1 decembrie, CEC a solicitat, printr-o Hotărâre, Judecătoriei Bălți scoaterea Marinei Tauber, candidata Partidului Politic ȘOR, din cursa electorală pentru funcția de primar al municipiului Bălți. Decizia CEC vine după ce Nicolai Grigorișin, candidatul independent care urmează să se dueleze cu Tauber în turul doi pentru Primăria de la Bălți, a solicitat CEC-ului să verifice rapoartele de cheltuieli depuse de către Marina Tauber, acuzând mai multe nereguli.