Principală  —  IMPORTANTE   —   Bătălia sondajelor. Două cercetări, cu…

Bătălia sondajelor. Două cercetări, cu date diferite despre învingătorul la prezidențiale, și o casă de sondaje care a decis să vândă rezultatele

Trei sondaje de opinie apărute luni, 9 noiembrie, cu câteva zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, se bat cap în cap în rezultate. Două entități sociologice au prezentat date despre intenția de vot a moldovenilor pentru duminică, 15 noiembrie, în timp ce una a decis să vândă datele, nefiind prezentate publicului larg.

Sondajul comunității WatchDog.MD și Institutului de Politici Publice a fost realizat telefonic, la numere de telefon mobil și fix, selectate aleator de către un soft. Eșantionul de 1086 de persoane nu include regiunea din stânga Nistrului și cetățenii care se află peste hotarele țării.

Sondajul care o dă învingătoare pe Maia Sandu

Datele cercetării sociologice pentru turul doi al scrutinului prezidențial o dau câștigătoare pe candidata Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Maia Sandu, cu 33%. Contracandidatul său Igor Dodon este cotat cu 31,1%.

În jur de 16% din respondenți spun că, deocamdată, nu au decis pe cine vor vota în turul doi, iar 20% din cei chestionați nu au răspuns.

Din totalul alegătorilor deciși, 51,5% din respondenți au spus că ar vota pentru Maia Sandu, iar 48,5% pentru Igor Dodon.

Totodată, peste 83% din respondenți s-au arătat siguri că vor participa la turul II al alegerilor prezidențiale, în timp ce puțin peste 5% au spus că nu vor vota.

Marja de eroare îl poate clasa pe primul loc și pe Igor Dodon

Fecând trimitere la marja de eroare a sondajului (+/-3%), autorii cercetării spun că datele sunt incerte.

„Luând în calcul volatilitatea marjei pe primul loc se poate plasa și Igor Dodon. Luând în calcul marja de eroare, este o situație incertă”, a declarat sociologul Vasile Cantarji.

„Diferența dintre acești candidați este absolut mică. Nu putem trage concluzii despre cine va câștiga aceste alegeri, deoarece marja de eroare este mică. Vedem însă că sunt mulți indeciși. Noi chemăm pe toți votanții să participe la alegeri. Deși sunt mulți cetățeni care nu știu cu cine să voteze, eu i-aș chema să meargă la alegeri și să se gândească cu cine votează”, a spus analistul politic, Arcadie Barbăroșie.

Sondajul a fost finanțat de European Endowment for Democracy și Ambasada Regatului Ţărilor de Jos în Republica Moldova.

Asociația Sociologilor și Demografilor îl dau învingător pe Igor Dodon

Tot astăzi, Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova a prezentat datele unei cercetări efectuate în perioada 3-7 noiembrie, pe un eșantion de 1.177 de respondenți.

Spre deosebire de cercetarea efectuată de WatchDog.MD și Institutul de Politici Publice, sondajul Asociației Sociologilor și Demografilor îl clasează pe primul loc pe candidatul susținut de PSRM, Igor Dodon, cu 41,4%. Pe locul doi ar urma să se claseze candidata PAS, Maia Sandu, pentru care 40,5% din respondenți au spus că vor vota.

Datele aceste cercetări arată că 6,2% din respondenți au spus că nu vor merge la vot, în timp ce 11,9% spun că nu știu pentru cine să voteze.

Cercetarea mai arată că aproape 72% din respondenți s-au arătat siguri că vor participa la turul II al alegerilor prezidențiale, aproape 10% spun că probabil s-ar prezenta, în timp ce 6,5% au spus că nu vor vota.

Comanditarii cercetării sunt Filiala de Sud a Asociației Sociologilor din Ucraina, cu sediul în Odessa, și

Comanditarii cercetării sunt Filiala de Sud a Asociației Sociologilor din Ucraina, cu sediul în Odessa, și Asociația Sociologilor și Demografilor.

Tot astăzi, compania Date Inteligente (iData) a prezentat Barometrul Electoral – ediția lunii noiembrie, însă, nu a prezentat rezultatele ce țin de votul pentru al doilea tur de scrutin. Reprezentanții companiei spun că vor vinde aceste date pentru a recupera banii investiți în desfășurarea acestui sondaj.