Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   Automobilul unui veteran de război,…

Automobilul unui veteran de război, blocat în vamă timp de 17 ani

Era anul 2005 când Nicolae Besedovschi a încercat să importe în R. Moldova un automobil din Olanda prin Vama Giurgiulești. Reprezentanții Serviciului Vamal au refuzat să permită vămuirea mașinii de model Volkswagen T4, pe motiv că aceasta, conform unor documente, ar fi fost fabricată în anul 1994. Conform legii care era în vigoare atunci, mașinile cu o vechime mai mare de 10 ani, nu puteau fi vămuite și înregistrate în R. Moldova. 

Nicolae Besedovschi susține că, de fapt, automobilul a fost fabricat în anul 1995, conform altor documente pe care le deține, iar problema a apărut pentru că ar fi refuzat să dea mită  unui vameș. 

Automobilul se află și acum, după 17 ani, într-o parcare specială a Serviciului Vamal. În această perioadă, Nicolae Besedovschi a tot încercat, fără succes, să-și facă dreptate.

„Timp de 17 ani lupt cu acest caz, nu pot să descriu câtă energie și timp am pierdut”

Nicolae Besedovschi este veteran al războiului pentru independența și integritatea R. Moldova din anul 1992 și președintele Organizației obștești a veteranilor de război „Maica îndurerată”. Bărbatul ne-a povestit despre cele mai grele lupte din viața sa: cea de pe Nistru și cea cu Serviciul Vamal, care durează deja de 17 ani. 

Publicitate
Publicitate
Nicolae Besedovschi, veteran al războiului pentru independența și integritatea R. Moldova

„Eu sunt fost polițist și am fost trimis prin ordin la luptele din anul 1992 pentru independența și integritatea R. Moldova. Și anume din considerentul că sunt fost angajat al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) am fost categoric împotrivă să dau mită în anul 2005 reprezentanților Serviciului Vamal (SV). Am luptat pe primele linii ale frontului, inclusiv în Bender, ulterior primind meritul militar. După război, am mers peste hotare, deoarece nu-mi ajungeau bani. Am lucrat în domeniul construcțiilor, în Portugalia, pentru 3 euro per oră. După ce am agonisit niște bani, am procurat automobilul pentru suma de 7 mii de euro, având scop să transport cu el produse de panificație pentru magazine, la acel timp fiind o sursă bună de bani, plus având posibilitatea să rămân acasă. Ceea ce s-a întâmplat la vamă nu mi-a distrus doar planurile, dar toată viața ulterioară. Timp de 17 ani lupt cu acest caz. Nu pot să descriu câtă energie și timp am pierdut, care nu poate fi întors. La momentul actual sunt nevoit din nou să lucrez în construcții” , povestește Nicolae Besedovschi. 

Fostul combatant afirmă că, timp de 17 ani, a bătut pe la mai multe uși, cerând ajutor, dar fără succes. 

„Acum, ca să-mi iau mașina de la vamă, care a stat acolo ilegal timp de 17 ani, eu trebuie să achit o taxă vamală de 150 de mii de lei. Luând în considerare cât timp a stat mașina acolo, ea este într-o stare oribilă. Scopul meu este de a demonstra faptul că am fost nedreptățit tot acest timp și că în acest caz este vorba despre corupția din SV. Am organizat proteste și conferințe de presă pentru a mă face auzit, dar nicio organizație care apără drepturile omului nu m-a apelat, ca măcar să mă întrebe despre acest caz”, susține Nicolae Besedovschi.

Două decizii ale CSJ

În 2006, CSJ a dat câștig de cauză SV, apreciind anul producerii automobilului ca fiind 1994. Toate dovezile lui Nicolae Besedovschi prezentate în instanță au fost respinse, inclusiv o expertiză și un document eliberat de către Biroul Național Central Interpol, care a făcut referire la datele Bazei Europene de Identificare a Autovehiculilor, unde era indicat faptul că mașina era fabricată în 1995. 

După hotărârea instanței din anul 2006, au urmat mai multe recursuri din partea veteranului de război. În 2013, Nicolae Besedovschi a obținut, pentru prima dată, o victorie la CSJ, care a obligat ÎS CRIS „Registru” să elibereze un certificat în care este stipulat că anul de producție al automobilului de model Volkswagen T-4, aflat în proprietatea lui Nicolae Besedovschi este 1995. Reprezentanții SV însă consideră că acest document nu ar fi unul legal, făcând referire la decizia CSJ din anul 2006. 

Din 2005 am fost numai pe drumuri, apelând la instituțiile de stat. După ce în 2013 am primit certificatul  de la CRIS „Registru”, am făcut nenumărate cereri de revizuire a deciziei din 2006, însă fără succes. Nu mai știu unde să merg și cui să mă adresez”, afirmă Nicolae Besedovschi. 

Ce spune legea?

În 2005, când Nicolae Besedovschi a încercat să importe mașina, legea prevedea că „drept bază la calcularea termenului de exploatare a mijlocului de transport auto, motorului și caroseriei se ia anul de producție”. Între timp, legislația a fost modificată, iar acum pentru determinarea termenului de exploatare drept bază se ia anul de fabricație. Aceste date sunt obținute din pașaportul tehnic și din codul VIN. În cazul unor necorespunderi, se iau datele uzinei producătoare a vehiculului.

Nicolae Besedovschi afirmă că mașina a ieșit de la fabrica Volkswagen la 21 octombrie 1994, iar conform codului VIN (număr de identificare al vehiculului), atribuit de către producător, anul de producție al mașinii este 1995. Conform standardului internațional ISO (Organizația Internațională pentru Standardizare), activ și pe teritoriul R. Moldova, pentru producători, anul de producere începe pe 1 iulie și se termină la 30 iunie. Astfel, în cazul în care mașina a fost asamblată începând cu 1 iulie, VIN codul va conține litera corespunzătoare următorului an, astfel, automobilului fiindu-i atribuit anul de producere următor.

În acest caz, Întreprinderea de Stat CRIS „Registru” a emis două certificare în care menționează că anul fabricării automobilului este 1995. Primul certificat a fost emis în 2005, el fiind prezentat la instanța de judecată, fără însă a fi luat în considerare de către magistrați. În anul 2013 a fost emis un nou certificat, în urma deciziei CSJ, în care de asemenea  este stipulat că automobilul este fabricat în anul 1995. 

Nicolae Besedovschi afirmă că a obținut date privind automobile de același model, fabricate în aceeași perioadă, care au traversat frontiera R. Moldova, fiind înscrise ca fiind produse în anul 1995. 

SV: „Câștigul domnului Besedovschi cu CRIS „Registru” a fost unul fictiv, în baza unui litigiu fictiv”

Dorin Pascaru, șeful Secției Asistență Juridică a SV susține însă că probele la care face referire Nicolae Besedovschi nu demonstrează că mașina a fost produsă în 1995. 

„Domnul Besedovschi s-a adresat cu o cerere la CRIS „Registru” pentru a-i indica anul producerii 1995, care i-a fost respinsă. CRIS „Registru” nu are competența de a emite certificate care indică din ce an este fabricat un mijloc de transport. El eliberează permise de conducere și înregistrează mijloace de transport. CRIS „Registru” a respins cererea domnului Besedovschi de a-i elibera certificatul, după care domnul a mers în instanță. Prima instanță nu știu cum, i-a dat câștig de cauză. CRIS „Registru” a contestat tardiv hotărârea primei instanțe și ea a rămas definitivă. Deci, problema constă în faptul că cineva de la CRIS „Registru” nu și-a exercitat atribuțiile conștiincios. SV nu a fost atras în litigiul dat, pe când în actuala legislație acest lucru este obligatoriu. Când noi am aflat despre hotărârea judecătorească, am contestat-o la CSJ, solicitând revizuirea și anularea hotărârii, dar ei au considerat că noi nu suntem parte a litigiului și nu avem niciun drept să solicităm anularea hotărârii, susține Dorin Pascaru, șeful Secției Asistență Juridică a Serviciului Vamal.

Dorin Pascaru a comentat și documentele emise de către Institutul Național de Standardizare și Metrologie, Ministerul Afacerilor Interne, Biroul Național Central Interpol, în care este specificat că anul producției automobilului este 1995.

Domnul Besedovschi, probabil, nu v-a arătat alte documente unde scrie că este 1994, el pur și simplu a mai reformulat întrebarea, a mai bătut la uși, a mai strigat și scandat, astfel i s-au eliberat documente ce indică 1995, dar toate fac mențiunea conform codului VIN, conform standardul internațional de citire a acestui cod, dar ei nu sunt producători. Interpolul sau standardizarea noastră nu produc mașini, ca să știe că mașina a fost produsă în 1994. Informațiile de la producător au prioritate, VIN codul este un ajutor, când nu ai alte documente pe care să te bazezi. Ce informație poate să fie mai importantă decât cea de la producător, care îți spune că este anul 1994, cum poți face formule matematice ca să-ți dea 1995? Dacă sunt documente care atestă că mașina este fabricată într-un anumit an, codul VIN este secundar, noi nu putem să nu observăm că sunt documente ce arată că mașina a fost fabricată mai devreme. Mai mulți judecători au dat câștig de cauză SV, înseamnă că noi avem dreptate. Desigur, ăsta nu este singurul argument, dar și acest lucru trebuie luat în considerare. Câștigul domnului Besedovschi cu CRIS „Registru” a fost unul fictiv, în baza unui litigiu fictiv, eu nu îl pot accepta, deoarece cineva nu și-a exercitat drepturile de contestație”, a punctat Dorin Pascaru. 

Oficialul de la SV a declarat că Nicolae Besedovschi își poate ridica mașina doar dacă achită o taxă de aproximativ 150 de mii de lei, aceasta fiind acum unica soluție legală pentru rezolvarea problemei. 

Mașina veteranului de război, care se află la vamă timp de 17 ani

Expert: „Asta este o problemă legislativă, deoarece nu este specificat concret cum are loc procedura”

Stanislav Pocitari, expert în cadrul Secției expertiza și evaluarea utilajului și mijloacelor de transport a Camerei de Comerț și Industrie afirmă că divergențele între anul producerii unui automobil nu sunt o raritate și că, pentru claritate, este nevoie de modificat legislația. 
„În lege principalul criteriu este anul producerii, VIN codul arată numărul de serie al mașinii, pentru a putea identifica mașina. Problema constă în faptul că la noi și în UE sunt legislații diferite. În Europa nu se uită la așa chestii, ei specifică când mașina a fost prima dată înregistrată. Au fost cazuri când o mașină a fost fabricată în 2003, dar înregistrată în 2005, iar oamenii când ajungeau la vamă de asemenea aveau probleme. Asta este o problemă legislativă, deoarece nu este specificat concret cum are loc procedura. Aici trebuie ca cineva să lucreze la această lege și să aducă claritate, pentru ca oamenii ce importă mașini cu divergențe în anul de producere să nu întâmpine dificultăți la vamă”, a punctat Stanislav Pocitari.

Publicitate
Publicitate