Principală  —  Ediţia PRINT  —  Ştiri vechi   —   Vine ADMITEREA. Citeşte noul Regulament

Vine ADMITEREA. Citeşte noul Regulament

Ministeruzl Educaţiei (ME) a elaborat şi a făcut public noul Regulament de organizare şi desfăşurare a admiterii la studii superioare de licenţă (ciclul I) în instituţiile de învăţămînt superior din R. Moldova pentru anul 2013. Citeşte-l integral:

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu art. 27, alin. (2) din Legea învăţămîntului nr. 547- XIII din 21 iulie 1995 cu modificările şi completările ulterioare.

2. Admiterea în învăţămîntul superior se efectuează în bază de concurs şi are drept scop realizarea selecţiei candidaţilor pe criterii de cunoştinţe şi aptitudini pentru specialitatea /domeniul de formare profesională la care optează.

3. Concursul de admitere se organizează în instituţiile de învăţământ superior pe specialităţi /domenii de formare profesională la ciclul I (studii superioare de licenţă), în funcţie de limba de instruire, forma de învăţământ şi sursa de finanţare (buget, contract), în limita planurilor de înmatriculare aprobate în modul stabilit.

4. Se permite, cu acordul şi în baza listei stabilite de Ministerul Educaţiei, admiterea la două domenii înrudite pentru formarea profesorilor.

5. Admiterea în bază de contract cu achitarea taxei de studii în instituţiile de învăţămînt superior de stat şi privat se efectuează după aceleaşi criterii ca şi admiterea la locurile cu finanţare bugetară.

6. Admiterea în învăţămîntul superior privat se efectuează doar la specialităţile /domeniile de formare profesională autorizate prin licenţele instituţiilor respective.

7. Învăţământul cu frecvenţă redusă se organizează, prin coordonare cu ME, doar la specialităţile /domeniile de formare profesională la care în instituţia respectivă este organizat învăţămîntul de zi.

II. COTE DE ÎNMATRICULARE

8. Cota-parte la admitere în învăţămîntul de zi se stabileşte după cum urmează:

a) pentru deţinătorii diplomelor de bacalaureat – 90%;

b) pentru deţinătorii diplomelor de studii medii de specialitate care solicită specialităţi /domenii de formare profesională conform profilului studiat în colegiu – 10%.

9. La specialităţile din cadrul domeniilor generale de studii Arte, Medicină, Medicină veterinară, Ştiinţe agricole, Militărie, cota-parte stabilită în pct. 8 al prezentului Regulament poate fi modificată de către ministerele de resort, în funcţie de particularităţile de instruire în domeniile respective.

10. Locurile de înmatriculare la studii cu frecvenţă redusă nu se vor diviza pe cote după baza admiterii. Categoriile de candidaţi admişi la forma respectivă de studii vor fi determinate de către instituţiile de învăţămînt superior, în funcţie de numărul de locuri prevăzute în planurile de înmatriculare şi structura cererilor depuse de candidaţi.

11. Se stabileşte cota de 15 la sută din numărul total de locuri (la fiecare specialitate /domeniu de formare profesională şi formă de învăţămînt) prevăzute în planul de înmatriculare cu finanţare bugetară, pentru:

a) copiii orfani şi copiii rămaşi fără îngrijirea părinţilor, care au statut de copil orfan;

b) copiii invalizi de gradele I şi II;

c)copiii cu deficienţe fizice şi senzoriale;

d) copiii ai căror ambii părinţi sînt invalizi;

e) copiii ai căror părinţi au participat la acţiunile militare pentru apărarea integrităţii şi independenţei R. Moldova, în războiul din Afganistan sau la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobîl; militarii, participanţi la operaţiunile militare post-conflict cu caracter umanitar în Irak;

f) copiii din familiile cu patru şi mai mulţi copii, aflaţi la întreţinere;

g) absolvenţii din estul republicii şi din mun. Bender, care au studiat conform programelor de învăţămînt aprobate de ME al R. Moldova, precum şi absolvenţii Liceului Teoretic „A. Mateevici” din Sănătăuca, Floreşti, originari din localităţile de est;

h) copiii romilor;

i) tinerii care au îndeplinit serviciul militar în termen.

12. Înscrierea la cota stabilită în pct. 11 se efectuează la solicitarea candidaţilor. Candidaţii din categoriile enumerate la pct. 11 pot participa, concomitent, la concursul general de admitere.

13. Concursul de admitere la cota prevăzută în pct. 11 se va desfăşura fără divizarea cotei respective după limba de instruire şi locul de trai al candidaţilor.

14. Cota pentru candidaţii din localităţile rurale, care participă la admitere la specialităţile din cadrul domeniului general de studiu Ştiinţe ale educaţiei, se stabileşte în mărime de 65% din numărul de locuri prevăzute în planul de înmatriculare cu finanţare bugetară.

15. Cota pentru candidaţii din zonele rurale care participă la concursul cu finanţare bugetară la specialităţi din cadrul domeniilor generale de studii Arte, Medicină, Medicină veterinară, Ştiinţe agricole şi Militărie se stabileşte de către ministerele de resort, în funcţie de necesităţile de cadre cu studii superioare în domeniile respective.

16. Cota pentru candidaţii care participă la concursul de admitere la specialităţile din cadrul altor domenii, decît cele menţionate la punctele 14 şi 15 ale prezentului Regulament, se stabileşte după cum urmează:

a) Pentru deţinătorii diplomelor de bacalaureat:

 65% din numărul total de locuri pentru candidaţii din localităţile rurale, centrele raionale

şi orăşelele mici;

 35% din numărul total de locuri pentru candidaţii din municipiile Chişinău şi Bălţi.

b) Pentru deţinătorii diplomelor de absolvire a instituţiilor de învăţămînt mediu de specialitate divizarea rural/urban nu se va face.

17. Locul de trai se stabileşte după viza de domiciliu permanent al candidatului. Locul de trai al candidaţilor care nu au 20 ani se stabileşte după viza de domiciliu permanent al părinţilor.

18. Pentru candidaţii, deţinători ai diplomei de bacalaureat, care solicită specialităţi în limba rusă de instruire, cota-parte la concursul de admitere se stabileşte 20 la sută din numărul de locuri prevăzute pentru înmatriculare.

19. Candidaţii vizaţi în pct. 18 participă la concursul de admitere doar la cota stabilită pentru specialităţile/domeniile de formare profesională cu limba rusă de instruire, dar pot opta, după înmatriculare, pentru o altă limbă de instruire decît cea din instituţia preuniversitară absolvită, faptul respectiv fiind consemnat în Fişa de înscriere la concursul de admitere.

II. ÎNSCRIEREA LA CONCURSUL DE ADMITERE

20. La concursul de admitere în învăţămîntul superior se pot înscrie cetăţenii Republicii Moldova, deținători ai diplomei de bacalaureat, diplomei de studii medii de specialitate (colegiu), diplomei de studii superioare universitare, diplomei de licenţă sau a actului echivalent de studii.

21. Cetăţenii statelor membre ale CSI şi ai ţărilor baltice de naţionalitate moldoveni (români) pot participa la admitere în condiţiile prevăzute pentru cetăţenii R. Moldova, în limita planurilor de înmatriculare cu finanţare bugetară şi prin contract, cu achitarea taxei de studii. Naţionalitatea candidaţilor respectivi se stabileşte în baza copiei certificatului de naştere al unuia din părinţi.

22. Candidaţii, cetăţeni ai statelor CSI şi ai ţărilor baltice, cetăţenii străini şi apatrizii, absolvenţii instituţiilor din localităţile de est ale Republicii Moldova şi oraşul Bender, absolvenţi ai instituţiilor de tip „liceu-colegiu”, „tehnicum”, „sovhoz-tehnicum”, „colegiu” etc., participă la concursul de admitere în instituţiile de învăţămînt superior la locurile planificate pentru deţinătorii diplomelor de absolvire a instituţiilor de învăţămînt mediu de specialitate.

23. Străinii, cetăţeni ai altor state şi apatrizi pot fi înscrişi la studii cu finanțare bugetară în baza Protocoalelor de colaborare în domeniul învăţămîntului între Republica Moldova şi ţările respective, în conformitate cu Regulamentul cu privire la instruirea cetăţenilor străini şi apatrizilor în instituţiile de învăţămînt din R. Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului R. Moldova nr. 746 din 21 iunie 2003.

24. Locurile cu finanţare bugetară, planificate pentru cetăţenii străini şi apatrizi, în baza tratatelor internaţionale la care R. Moldova este parte, pot fi redistribuite candidaţilor, cetăţeni ai R. Moldova, doar în cazul lipsei de solicitare din partea cetăţenilor străini şi apatrizilor în cauză.

25. La concursul de admitere la învăţămîntul de zi, precum şi la învăţămîntul cu frecvenţă redusă, nu se stabileşte limita de vîrstă.

26. Candidaţii au dreptul să se înscrie la concursul de admitere concomitent la mai multe specialităţi din diverse domenii de formare profesională, la una sau mai multe instituţii de învăţămînt superior, dar pot fi înmatriculaţi la o singură specialitate în cadrul unei singure instituţii de învăţămînt superior.

27. Candidaţii, deţinătorii diplomelor de studii superioare universitare şi diplomelor de licenţă, care activează în instituţiile de învăţămînt preuniversitar şi solicită a doua specialitate din cadrul domeniului general de studiu Ştiinţe ale educaţiei, pot urma studiile la specialitatea respectivă cu finanţare din buget.

28. Înscrierea la concursul de admitere a cetăţenilor R. Moldova, deţinători ai actelor de studii eliberate de instituţiile de învăţămînt din localităţile de est ale R. Moldova şi din mun. Bender se va realiza în conformitate cu prevederile „Regulamentului cu privire la efectele juridice ale actelor de studii eliberate de instituţiile de învăţămînt din raioanele de Est ale R. Moldova şi or. Bender”, din 21.01.2004 publicat în Monitorul Oficial al R. Moldova nr.19-21/41 din 30.01.2004.

29. Deţinătorii atestatelor de studii medii de cultură generală eliberate de către instituţiile din localităţile de est ale R. Moldova şi din mun. Bender, înmatriculaţi, realizează un an compensator în cadrul instituţiilor de învăţământ superior, cu susţinerea ulterioară a examenelor de bacalaureat.

Cetăţenii străini admişi la studii în baza protocoalelor de colaborare în domeniul învăţământului şi în baza actelor de studii medii de cultură generală sau echivalente acestora, realizează un an compensator în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior.

30. Înscrierea candidaţilor la concursul de admitere la specialităţile din cadrul domeniului general de studiu Ştiinţe ale educaţiei se va efectua, în mod prioritar, în baza recomandărilor la studii, eliberate de către direcţiile de învăţămînt ale autorităţilor administraţiei publice locale şi din rîndul candidaţilor din familii de pedagogi (unul sau ambii părinţi sînt pedagogi).

31. Dosarul candidatului la studii va cuprinde următoarele documente:

a) actul de studii, în original, cu anexa respectivă;

b) certificatul medical-tip (nr.086/e), eliberat în anul admiterii. În funcţie de specialitate/domeniu de formare profesională, instituţia de învăţămînt poate organiza un examen medical suplimentar;

c) diplomele de gradul I-III, obţinute de candidaţi la concursurile şcolare republicane sau internaţionale la discipline de studiu, precum şi diplomele ce atestă participarea la diferite concursuri (olimpiade), expoziţii etc., organizate de ME sau de ministerele de resort;

d) 4 fotografii 3×4 cm;

e) adeverinţa eliberată de organul teritorial de tutelă şi curatelă pentru copiii orfani şi copii rămaşi fără îngrijirea părinţilor, care au statut de copil orfan;

f) certificatele medicale corespunzătoare care indică gradul de invaliditate al candidaţilor sau al părinţilor acestora;

g) actul de studii respectiv pentru copiii cu deficienţe fizice şi senzoriale care au absolvit şcoli cu statut special; certificatul eliberat de Comisia consultativă de expertiză medicală pentru cei care nu au învăţat în şcoli speciale;

h) certificatul ce confirmă că unul din părinţii candidatului a participat la acţiunile militare pentru apărarea integrităţii şi independenţei R. Moldova, în războiul din Afganistan sau la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobîl, eliberat de organele abilitate; adeverinţa care confirmă participarea candidatului la operaţiunile militare post-conflict cu caracter umanitar în Irak;

i) certificatul despre componenţa familiei şi copiile certificatelor de naştere ale copiilor (pentru candidaţii din familiile cu patru şi mai mulţi copii);

j) confirmarea apartenenţei la familii de romi;

k) extrasul din carnetul de muncă (pentru persoanele angajate în cîmpul muncii);

l) certificatul de studii cu notele examenelor de bacalaureat şi situaţia şcolară pe anii de studii pentru absolvenţii liceelor din România, promoţia anului admiterii, urmînd ca diploma de bacalaureat să fie prezentată ulterior;

m) recomandarea direcţiei de învăţămînt a autorităţii administraţiei publice locale sau adeverinţa de la locul de muncă al părinţilor pedagogi pentru înscrierea la concursul de admitere la specialităţile din cadrul domeniului general de studiu Ştiinţe ale educaţiei;

n) copia certificatului de naştere al unuia din părinţi, pentru cetăţenii statelor membre ale C.S.I. şi ai ţărilor baltice de naţionalitate moldoveni (români);

o) chitanţa de plată a taxei de înscriere.

Atenţie: La cererea de înscriere la concurs se vor anexa copiile documentelor menţionate mai sus, avizate, în baza originalelor, de către Comisia de admitere.

Dacă candidatul la studii intenţionează să participe la concursul de admitere doar în instituţia dată, acesta, la dorinţă, poate anexa la cererea de înscriere documentele în original.

32. Candidaţii la concurs vor prezenta personal buletinul de identitate (paşaportul), o copie a vizei domiciliului permanent al lor sau al părinţilor, livretul militar sau adeverinţa de premilitar.

33. Cererea de înscriere la concursul de admitere, conform modelului aprobat de Ministerul Educaţiei, precum şi alte acte prevăzute de prezentul Regulament, se depun la Comisia de admitere a instituţiei de învăţământ superior. În cerere, candidaţii vor menţiona specialităţile (în ordinea preferinţei), limba de instruire, forma de învăţământ (de zi, cu frecvenţă redusă) pentru care optează la studii cu finanţare bugetară şi prin contract cu achitarea taxei de studii.

34. Candidaţii la admitere vor achita o taxă de înscriere la concurs, stabilită prin Hotărîre de Guvern. Mijloacele băneşti respective se depun la contabilitatea instituţiei de învăţămînt. Devizul de cheltuieli se aprobă de către preşedintele Comisiei de admitere. Prin regulamentele proprii de admitere, aprobate de Senat, instituţiile de învăţămînt superior pot prevedea, pentru anumite categorii de candidaţi, scutire de la plata taxei de înscriere la concurs. Taxa de înscriere se face publică de către instituţia de învăţământ superior prin afişare pe panourile Comisiei de Admitere şi pe pagina web proprie.

35. După expirarea termenului de înscriere la concurs, candidaţii nu mai pot solicita schimbarea datelor în cererea de înscriere la concurs sau a actelor anexate la cerere.

IV. COMISIA DE ADMITERE, COMISIILE DE EXAMINARE, ATRIBUŢIILE LOR

36. În scopul monitorizării admiterii în sistemul învăţămîntului superior din Republica Moldova, la nivel naţional, se constituie Comisia Republicană de Admitere, atribuţiile căreia sînt stabilite în Regulamentul respectiv, aprobat de ME.

37. În fiecare instituţie de învăţămînt se constituie, prin ordinul rectorului, Comisia de admitere pentru organizarea şi desfăşurarea concursului de admitere.

38. Comisia de admitere la nivelul instituţiei se constituie din:

a) preşedinte – rectorul instituţiei de învăţămînt;

b) secretar responsabil;

c) membri – cadre didactice/de cercetare din instituţia respectivă.

39. Comisia de admitere are următoarele atribuţii:

a) organizează activităţi de orientare profesională, expoziţii, întîlniri cu elevii, emisiuni radiofonice şi televizate; publică materiale informative despre instituţia respectivă de învăţămînt;

b) asigură condiţii pentru activitatea secretariatului, comisiilor de examinare şi comisiei de examinare a contestărilor;

c) face publice planul de admitere pe specialităţi /domenii de formare profesională, taxele de şcolarizare stabilite pentru anul respectiv de studii;

d) afişează, zilnic, informaţii privind numărul cererilor depuse pentru fiecare specialitate /domeniu de formare profesională în dependenţă de categoriile de candidaţi la concurs, limba de instruire şi forma de învăţământ (de zi, cu frecvenţă redusă);

e) verifică activitatea secretariatului;

f) asigură, contra plată, prestarea serviciilor sociale pentru candidaţi: alimentaţie, cazare etc.;

g) analizează, generalizează rezultatele admiterii şi activitatea comisiilor de examinare şi elaborează Raportul privind admiterea şi înmatricularea candidaţilor, conform modelului stabilit de ME;

h) prezintă propuneri pentru perfecţionarea procesului de admitere.

40. Preşedintele Comisiei de admitere are următoarele competenţe:

a) aduce la cunoştinţa membrilor Comisiei de admitere, comisiilor de examinare şi a comisiei de contestare prezentul Regulament şi actele normative ce reglementează organizarea şi desfăşurarea admiterii;

b) stabileşte atribuţiile membrilor comisiei;

c) este responsabil de organizarea şi desfăşurarea probelor de aptitudini.

41. Secretarul responsabil al Comisiei de admitere are următoarele competenţe:

a) participă la elaborarea planului de activităţi privind organizarea şi desfăşurarea admiterii;

b) acordă consultanţă candidaţilor şi părinţilor acestora în probleme ce vizează admiterea;

c) asigură instructajul şi dirijarea activităţii secretariatului;

d) este responsabil de completarea şi păstrarea dosarelor candidaţilor, precum şi de completarea avizelor privind organizarea şi desfăşurarea admiterii şi înmatriculării.

42. În cadrul Comisiei de admitere activează secretariatul cu atribuţii de asistenţă tehnică a activităţii Comisiei.

43. Pentru organizarea şi desfăşurarea probelor de aptitudini, se constituie, prin ordinul rectorului, comisii de examinare pe probe de aptitudini. În componenţa comisiilor de examinare pot fi incluşi specialişti atât din instituţia respectivă, cît şi din alte instituţii (Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Academia de Ştiinţe a Moldovei, instituţii de învăţămînt superior, colegii, licee etc.). Membrii Comisiei de admitere nu pot fi incluşi în componenţa comisiilor de examinare.

44. Mandatul Comisiei de admitere se extinde pe durata unui an calendaristic.

45. Preşedinţii comisiilor de examinare nu pot activa mai mult de două termene consecutive în perioada de 3 ani. Membrii comisiilor de examinare nu pot activa, de regulă, mai mult de două termene consecutive în perioada de 3 ani. Aceeaşi persoană poate ocupa funcţia de secretar responsabil al Comisiei de admitere cel mult 3 ani la rînd, în perioada de 5 ani.

46. Ziua de muncă a membrilor Comisiei de admitere şi a secretarului Comisiei, inclusiv pauza de masă, nu va depăşi 8 ore în săptămîna de 6 zile lucrătoare.

47.Remunerarea membrilor Comisiei de admitere şi a comisiilor de examinare se efectuează în condiţiile legii, în conformitate cu numărul de ore efectiv lucrate.

V. ORGANIZAREA CONCURSULUI DE ADMITERE

48. Admiterea în învăţământul superior de stat şi privat la ciclul I, studii superioare de licenţă, se va efectua în baza regulamentelor proprii de concurs, stabilite de fiecare instituţie în baza autonomiei universitare, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare şi ale prezentului regulament.

49. Regulamentul propriu de concurs va fi aprobat de Senatul instituţiei de învăţămînt superior.

50. Regulamentul propriu de concurs, care descrie metodologia de admitere aplicată, inclusiv formele şi probele de concurs, se face public prin afişare la sediul instituţiei de învăţămînt superior şi prin publicare pe pagina web a instituţiei, cu cel puțin 2 luni pînă la demararea procesului de admitere.

51. Concursul de admitere pentru deţinătorii diplomelor de studii medii de specialitate (colegiu) şi pentru deţinătorii diplomelor de studii superioare universitare /de licenţă, care solicită domeniul corespunzător profilului specialităţii studiate în colegiu /instituţia de învăţămînt superior, sau care solicită un alt domeniu, decît profilul specialităţii studiate în colegiu/instituţia de învăţămînt superior, se va efectua în baza Regulamentului propriu de concurs, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare şi ale prezentului regulament. Categoriile respective de candidaţi participă la admitere în instituţiile de învăţămînt superior la locurile planificate pentru deţinătorii diplomelor de studii medii de specialitate. Dacă mai mulţi candidaţi înregistrează aceleaşi medii de concurs, instituţia de învăţământ superior stabileşte criterii suplimentare de selectare a candidaţilor.

52. Candidaţii la concursul de admitere la specialităţile din cadrul domeniilor generale de studiu: Ştiinţe ale Educaţiei (141.13 Educaţie fizică), Arte, Ştiinţe ale comunicării (domeniile de formare profesională Jurnalism şi Ştiinţe ale comunicării), Drept (în cadrul Academiei „Ştefan cel Mare” a MAI), Cultură fizică şi sport, Arhitectură şi construcţii (domeniul de formare profesională Arhitectură şi urbanism), Protecţie, pază şi securitate, Militărie, vor susţine probe de aptitudini conform Regulamentelor proprii de concurs ale instituţiilor de învăţămînt superior.

53. Probele de aptitudini pentru fiecare specialitate/domeniu de formare profesională, precum şi modalitatea de organizare a acestora, sînt determinate prin Regulamentul propriu de concurs, aprobat prin decizia Senatului instituţiei de învăţămînt respective.

54. Probele de aptitudini se desfăşoară în primele zile după încheierea perioadei de depunere a actelor, în conformitate cu Regulamentul propriu de concurs.

55. La probele de aptitudini candidaţii se prezintă cu buletinul de identitate (paşaportul) şi cu Fişa-tip de concurs, eliberată de Comisia de admitere.

56. Media de concurs se calculează pîna la sutimi fără rotunjire.

57. În cazul evaluării cunoştinţelor în sistemul de 5 puncte, notele din actul de studii se vor echivala în sistemul de zece puncte, în conformitate cu Nota, parte integrantă a prezentului Regulament.

 

VI. COMISIA DE EXAMINARE A CONTESTĂRILOR

58. În baza principiilor de autonomie universitară, în instituţiile de învăţămînt superior se constituie comisii de examinare a contestărilor, care decid asupra temeiniciei contestărilor depuse.

59. Comisia de examinare a contestărilor se constituie din preşedinte şi 2-3 membri, pe domenii de formare profesională, inclusiv specialişti la disciplinele prevăzute pentru probele de aptitudini, în cazul în care acestea sînt prevăzute în metodologia de admitere.

60. Preşedintele şi membrii Comisiei de examinare a contestărilor nu pot fi membri ai Comisiei de admitere şi ai comisiilor de examinare. Componenţa comisiei este aprobată prin ordinul rectorului.

61. Comisia de examinare a contestărilor activează din momentul începerii sesiunii de admitere şi pînă la data declarării candidaţilor înmatriculaţi.

62. Contestările se depun în cel mult 24 de ore de la afişarea rezultatelor intermediare şi finale.

63. Comisia examinează cererea de contestare a candidatului şi prezintă concluziile preşedintelui Comisiei de admitere. Deciziile Comisiei de examinare a contestărilor sînt definitive şi se comunică candidatului în termen de 48 de ore de la momentul înregistrării cererii de contestare.

64. Remunerarea membrilor Comisiei de examinare a contestărilor se efectuează în condiţiile legii, în conformitate cu numărul de ore efectiv lucrate. Aceste ore pot fi incluse în norma didactică.

 

VII. ÎNMATRICULAREA CANDIDAŢILOR

65. Rezultatele intermediare şi finale ale concursului de admitere se aprobă de către Comisia de admitere a instituţiei de învăţămînt. În listele nominale, candidaţii sînt trecuţi în ordinea descrescătoare a mediei de concurs.

66. În rezultatul concursului de admitere se va întocmi un proces-verbal, semnat de către preşedintele şi membrii Comisiei de admitere (şi reprezentantul Ministerului Educaţiei sau al ministerului de resort, în caz că acesta este prezent la şedinţa Comisiei de admitere).

67. Înmatricularea la învăţămîntul de zi şi la învăţămîntul cu frecvenţă redusă se face strict în ordinea descrescătoare a mediei de concurs a candidaţilor, în limita numărului de locuri stabilite pentru fiecare specialitate /domeniu de formare profesională, formă de învăţămînt, categorie de candidaţi, limbă de instruire şi sursă de finanţare.

68. Înmatricularea la locurile prin contract cu achitarea taxei de studii se va face din rîndul candidaţilor la admitere situaţi sub ultimul admis la locurile finanţate de la buget, în ordinea descrescătoare a mediilor de concurs, la solicitarea scrisă a candidaţilor.

69. Mediile de concurs obţinute de candidaţi sînt valabile pentru stabilirea ordinii de înmatriculare numai la instituţia respectivă şi la specialitatea la care aceştia au candidat, în conformitate cu opţiunile menţionate în cererea de înscriere la concursul de admitere.

70. Dacă mai mulţi candidaţi înregistrează aceleaşi medii de concurs, înmatricularea se va face acordîndu-se prioritate:

a) candidaţii care au recomandări la studii la specialităţile respective;

b) deţinătorilor premiilor de gradul I-III la olimpiadele organizate de instituţiile de învăţământ superior la disciplinele şcolare incluse în planul de învăţămînt din anul admiterii, care participă la concursul de admitere în cadrul instituţiei respective de învăţământ;

c) candidaţilor vizaţi la pct. 11 al prezentului Regulament;

d) candidaţilor, participanţi la olimpiade, concursuri, expoziţii, conferinţe naţionale sau internaţionale;

e) candidaţilor, absolvenţi ai profilului corespunzător specialităţii (real /umanist);

f) persoanelor angajate în cîmpul muncii, tinerilor care au îndeplinit serviciul militar în termen;

g) persoanelor care practică activităţi de voluntariat în baza Legii nr.121 din 18 iunie 2010.

71. La cota de 15% din numărul de locuri cu finanţare bugetară, se va acorda prioritate copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără îngrijirea părinţilor cu statut de copil orfan. Înmatricularea la locurile rămase neacoperite la această cotă se face în ordine descrescătoare a mediilor de concurs ale candidaţilor, conform ordinii stabilite în pct. 11 al prezentului regulament.

72. Senatul instituţiei poate stabili suplimentar la cazurile menţionate în pct. 70 şi 71 ale prezentului Regulament şi alte criterii de selectare ce nu vin în contradicţie cu prevederile legale.

73. Candidaţii admişi sunt înmatriculaţi la anul I în baza deciziei Comisiei de admitere, validate prin ordinul rectorului. Transferul candidaţilor admişi de la o specialitate la alta este interzis.

74. După afişarea rezultatelor intermediare ale concursului, stabilite prin decizia Comisiei de admitere, candidatul admis la mai multe universităţi, optează pentru specialitatea solicitată prin depunerea documentelor menționate în art. 31 în original la instituția de învățămînt superior la care doreşte să facă studiile, respectînd termenul de depunere stabilit de ME. Neprezentarea în termenul stabilit a actelor în original, din vina exclusivă a candidatului admis, duce la pierderea locului obţinut prin concursul de admitere în instituţia de învăţămînt superior respectivă.

75. Cetăţenii statelor membre ale CSI şi ai ţărilor baltice de naţionalitate moldoveni (români), precum şi cetăţenii străini şi apatrizii, domiciliaţi în R. Moldova, care au promovat concursul de admitere, vor fi înmatriculați în funcție de rezultate la locurile finanțate de la buget sau prin contract, cu achitarea taxei pentru studii în mărimea stabilită pentru cetăţenii R. Moldova.

76. Cetăţenii străini şi apatrizii, domiciliaţi în alte state, cu excepţia persoanelor înmatriculate în baza protocoalelor de colaborare, care au promovat concursul de admitere, vor fi înmatriculaţi numai la studii prin contract, cu achitarea taxei de studii în mărimea stabilită, conform legislaţiei în vigoare, de către instituţiile respective de învăţămînt superior.

77. Informaţia privind rezultatele intermediare şi finale ale concursului de admitere, listele celor înmatriculaţi, cu indicarea mediilor de concurs, şi, după caz, locurile neacoperite se afişează pe panourile de informaţii şi pe paginile web ale instituţiilor de învăţămînt superior.

78. Dacă în urma concursului de admitere nu au fost acoperite toate locurile, instituţia, coordonând cu ME şi, după caz, cu ministerul de resort, anunţă concurs repetat pentru locurile neacoperite.

79. Candidaţii admişi la studii cu finanţare bugetară vor încheia cu instituţia de învăţămînt un contract elaborat în baza Contractului-tip privind realizarea studiilor în instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate (la zi), în grupele cu finanţare bugetară şi plasarea tinerilor specialişti în cîmpul muncii, aprobat conform actelor normative în vigoare.

80. Instituţiile de învăţămînt superior au obligaţia să restituie în cel mult 48 de ore de la depunerea cererii şi necondiţionat, fără perceperea unor taxe, actele candidaţilor, care nu au fost înmatriculaţi sau ale celor care renunţă la locul obţinut prin admitere, după afişarea rezultatelor finale.

81. Un candidat declarat admis poate beneficia de finanţare de la buget o singură dată, pentru fiecare din cele 2 cicluri de studii universitare.

82. Candidaţii declaraţi admişi, care nu se prezintă în instituţia de învăţămînt timp de cel mult zece zile de la începutul anului de studii şi care nu prezintă în acest termen acte de justificare a motivului lipsei, sînt exmatriculaţi. Pe locurile devenite vacante sînt înmatriculaţi următorii candidaţi din lista de admitere.

83. Reclamaţiile cu privire la organizarea şi desfăşurarea admiterii, precum şi la înmatricularea candidaţilor, sînt soluţionate de Comisia de admitere a instituţiei de învăţămînt, Comisia Republicană de Admitere, Ministerul Educaţiei şi ministerul de resort, în termen de 10 de zile de la data afişării rezultatelor finale.

84. Candidaţii care au obţinut performanţe recunoscute în concursuri internaţionale sau naţionale au dreptul să fie înmatriculaţi în afara concursului, în limita locurilor prevăzute în planul de înmatriculare cu finanţare bugetară.

85. Deţinătorii premiilor de gradul I-III (diplome şi medalii de aur, argint, bronz) la olimpiadele internaţionale la disciplinele şcolare incluse în planul de învăţămînt din ultimii trei ani, se înmatriculează la specialitatea /domeniul de formare profesională solicitat, în afara concursului.

86. Deţinătorii premiilor de gradul I-III la olimpiadele republicane, la disciplinele şcolare incluse în planul de învăţămînt din anul admiterii, precum şi premianţii concursului republican „Cel mai bun elev inovator” în anul admiterii, se înmatriculează la specialitatea /domeniul de formare profesională, corespunzătoare disciplinei la care au fost premiaţi, în afara concursului.

87. Premianţii competiţiilor sportive europene şi mondiale (locurile I-III), din ultimii trei ani, se înmatriculează la specialitatea solicitată din cadrul domeniul general de studiu Cultură fizică şi sport, în afara concursului.

88.Deţinătorii premiului de gradul I la olimpiadele organizate de instituţiile de învăţămînt superior la disciplinele şcolare incluse în planul de învăţămînt din anul admiterii se înmatriculează la specialitatea /domeniul de formare profesională solicitat în cadrul instituţiei respective de învăţămînt.

89.Listele olimpicilor, candidaţi la studii superioare, vor fi prezentate în timp util comisiilor de admitere de către Ministerul Educaţiei şi publicate pe site-ul ministerului.

IX. DISPOZIŢII FINALE

90. Instituţiile de învăţămînt superior care nu sînt în subordonarea Ministerului Educaţiei, precum şi instituţiile de învăţămînt privat, vor organiza admiterea în conformitate cu prezentul Regulament şi actele normative elaborate de ministerele de resort.

91. Admiterea la studii de masterat, ciclul II, se va realiza în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la organizarea studiilor superioare de masterat, ciclul II, Hotărîrea Guvernului nr.1455 din 24.12. 2007.

92. Termenele de depunere a cererilor de participare la concursul de admitere, de organizare a concursului repetat şi anunţare a rezultatelor se stabilesc anual de către ME.

93. Raportul privind admiterea şi înmatricularea candidaţilor pe forme de învăţămînt şi surse de finanţare, elaborat conform modelului stabilit de ME, validat prin semnătura preşedintelui Comisiei de admitere, se prezintă ME şi ministerului de resort în termenul stabilit de Ministerul Educaţiei, pe suport hîrtie şi în varianta electronică.

94. Prezentul Regulament poate fi modificat doar de către ME.

95. ME şi ministerele de resort vor monitoriza modul de organizare şi desfăşurare a admiterii şi înmatriculării în instituţiile de învăţămînt superior.

96. Comiterea fraudelor de natură să favorizeze înmatricularea unor candidaţi sau constatarea altor contravenţii dovedite, vor fi sancţionate conform legislaţiei în vigoare.

Notă:

1. Notele din actul de studii, în cazul evaluării cunoştinţelor în sistemul de cinci puncte, se vor echivala în sistemul de zece puncte, după cum urmează:

I. Notele de “3”, “4” şi “5” se vor echivala, respectiv, cu “5,5”, “7,5”şi “9,5”;

II. Notele din atestatul cu medalie de aur sau argint, diplomele de studii medii de specialitate şi superioare cu menţiune se vor înmulţi cu coeficientul “2”.

2. Notele din actul de studii, în cazul evaluării cunoştinţelor în sistemul de douăsprezece puncte, se vor echivala în sistemul de zece puncte, după cum urmează:

III. Notele de “4”, “5”, “6”, “7”, “8”, “9”, “10”, “11”, şi “12” se vor echivala, respectiv, cu “5”, “5,62”, ”6,24”, ”6,86”, “7,48”, “8,10”, “8,72”, “9,34” şi “10”.