Principală  —  Ediţia PRINT  —  Ştiri vechi   —   Măsuri anti-criză la Primăria Chişinău

Măsuri anti-criză la Primăria Chişinău

Primarul general Dorin Chirtoacă a convocat, la sfârşitul săptămânii trecute, o şedinţă de lucru cu conducătorii subdiviziunilor administraţiei municipale pentru a pune în discuţie proiectul final al Planului de măsuri anti-criză şi relansare economică a Chişinăului.

Proiectul a fost elaborat cu susţinerea financiară a PNUD-Moldova, Fundaţiei Soros şi LGI/OSI (Budapesta) în cadrul proiectului PNUD „Dezvoltarea Municipiului Chişinău”, arată un comunicat al Primăpriei Chişinău.

S-au definit câteva linii de acţiune majore, precum: (1) atragerea de resurse suplimentare, din surse proprii şi parteneriate cu mediul privat sau organizaţii internaţionale, pentru a mări în valoare absolută sumele disponibile pentru investiţii; (2) îmbunătăţirea capacităţii administraţiei şi serviciilor locale de a înţelege şi răspunde cererii de servicii din partea populaţiei şi mediului privat; (3) eficientizarea utilizării resurselor deja existente (bază impozabilă sau mijloace fixe) prin management modern şi transparent, inclusiv prin valorificarea mai bună a activelor în prezent sub-utilizate.

 Practic, în privinţa atragerii de resurse este vorba de ameliorarea sistemului de impozitare, inclusiv prin cooperare cu Guvernul şi Parlamentul acolo unde este cazul, dar şi de efort fiscal propriu al Primăriei în direcţia mai bunei colectări (publicitate stradală, pieţe, parcaje de domiciliu sau în zona centrală etc.). În plus, se vor promova iniţiative de tip PPP care să producă simultan locuri de muncă şi co-finanţare din partea mediului privat în dezvoltarea infrastructurii (parc tehnologic; centru agro-logistic; locuinţe sociale).

 Reformele interne ale administraţiei municipale vor continua cu prioritate în direcţia restructurării întreprinderilor municipale (cu posibilitatea de a privatiza acele activităţi care nu-şi găsesc echivalentul în sectorul public în alte capitale europene); finalizării unui sistem modern de evidenţă şi management al patrimoniului municipal (în special terenuri-clădiri), care să permită extragerea unei valori reale din exploatarea sa; şi simplificării procedurilor birocratice.

 În domeniul serviciilor publice, va continua raţionalizarea sistemului de subvenţii, care să asigure o mai bună ţintire a resurselor limitate către grupurile realmente în nevoie. În acest sens, se va lua în considerare iniţierea unui proiect de management integrat al traficului, cu o componentă prioritară pentru transportul public, se vor elimina sursele de pierderi în sistemele de apă-canal şi termoficare şi va fi eficientizat sistemul de alocări financiare.

 Pasul următor va consta în prezentarea şi aprobarea Planului de măsuri anti-criză şi relansare economică în Consiliul Municipal, pentru ca acesta să devină document oficial şi platformă politică de coordonare a deciziilor majore pe termen scurt şi mediu a Primăriei Chişinău.