Principală  —  Ediţia PRINT  —  Ştiri vechi   —   La un pas de UE

La un pas de UE

Acordul între Guvernul R. Moldova şi Guvernul României
privind micul trafic de frontieră a intrat în vigoare la 26 februarie

Începând cu 1 martie 2010, solicitările privind eliberarea permiselor de mic trafic pot fi depuse la Secţia consulară a Ambasadei României  din Chişinău, situată pe str. Vlaicu Pârcălab, 39.  MAEIE anunţă că, după inaugurarea consulatelor româneşti la Bălţi şi Cahul, cetăţenii care locuiesc în zona de frontieră din sudul şi nordul R. Moldova vor putea depune actele la consulatele din localităţile respective.

Zona de frontieră cuprinde teritoriul statelor, care nu depăşeşte 30 km de la frontiera de stat, şi se află de o parte şi de alta a frontierei de stat dintre România şi R. Moldova. Orice parte a unei unităţi administrativ – teritoriale situată la mai mult de 30 km, dar la mai puţin de 50 km de linia de frontieră, este considerată ca aparţinând zonei de frontieră.
Rezidenţi în zona de frontieră sunt persoanele care locuiesc în mod legal, de cel puţin 1 an, în zona de frontieră a statului unei Părţi contractante. Prevederile Acordului se aplică şi soţului/soţiei, copiilor minori sau majori aflaţi în întreţinere (inclusiv adoptaţi) ai acestora. În cazuri excepţionale şi temeinic justificate, pentru membrii de familie poate fi considerată adecvată o perioadă de reşedinţă mai mică de un an.

Mic trafic de frontieră înseamnă trecerea frecventă a frontierei comune a statelor Părţilor contractante de către rezidenţii în zona de frontieră ai statului unei Părţi contractante şi care intenţionează să rămână în zona de frontieră a statului celeilalte Părţi contractante, în special din motive de ordin social, cultural, familial sau întemeiate economic, pentru o perioadă care să nu depăşească 3 luni de şedere neîntreruptă calculată de la data trecerii frontierei.

În ce condiţii rezidenţii pot trece frontiera comună ?
Rezidenţii în zona de frontieră pot trece frontiera comună a statelor Părţilor contractante în conformitate cu regimul privind micul trafic de frontieră în următoarele condiţii:

a) sunt în posesia permisului de mic trafic de frontieră şi a paşaportului valabil;

b) nu reprezintă o ameninţare pentru ordinea publică, siguranţa naţională, sănătatea publică sau relaţiile internaţionale ale statelor Părţilor contractante.

c) nu fac obiectul unei expulzări sau interdicţii, ori împotriva lor nu au fost introduse alerte în bazele de date ale statelor Părţilor contractante, cu scopul de a le fi refuzată intrarea.

Autorităţile de frontieră ale statelor Părţilor contractante efectuează controale la intrare şi la ieşire asupra rezidenţilor în zona de frontieră pentru a se asigura că aceştia îndeplinesc condiţiile prevăzute.

Nu se vor aplica ştampile de intrare sau ieşire pe permisele de mic trafic de frontieră eliberate în cadrul regimului privind micul trafic de frontieră.

Permisul de mic trafic de frontieră
Permisul de mic trafic de frontieră reprezintă documentul care dă dreptul rezidenţilor în zona de frontieră să treacă frontiera statelor Părţilor contractante în regim de mic trafic de frontieră.

În ce condiţii poate fi eliberat permisul de mic trafic de frontieră ?
(1) Rezidenţilor în zona de frontieră le poate fi eliberat permisul de mic trafic de frontieră cu valabilitate de la 2 la 5 ani, fără a putea depăşi perioada de valabilitate a paşaportului titularului sau, după caz, a documentului de călătorie al minorului în următoarele condiţii:

a) sunt în posesia unui paşaport valabil;

b) prezintă documente care atestă că locuiesc, în mod legal, de cel puţin 1 an în zona de frontieră şi că există motive întemeiate pentru trecerea frecventă a frontierei  comune statelor Părţilor contractante, în temeiul regimului privind micul trafic de frontieră, conform prevederilor Anexei nr. 2 a prezentului Acord;

c) nu reprezintă o ameninţare pentru ordinea publică, siguranţa naţională, sănătatea publică sau relaţiile internaţionale ale statelor Părţilor contractante ;

d) nu fac obiectul unei expulzări sau interdicţii, ori împotriva lor nu au fost introduse alerte în bazele de date ale statelor Părţilor contractante, cu scopul de a le fi refuzată intrarea.

Permisul de mic trafic de frontieră se eliberează gratuit fără limită de vârstă.

Situaţii de pierdere, deteriorare sau furt a permisului de mic trafic de frontieră
(1) Pierderea, deteriorarea sau furtul permisului de mic trafic de frontieră pe teritoriul statului celeilalte Părţi contractante se declară fără întârziere de către titular la autoritatea de frontieră competentă.

(2) În situaţia prevăzută la alineatul (1), autoritatea de frontieră competentă eliberează un certificat din care să reiasă faptul că frontiera comună a fost trecută pe baza unui permis de mic trafic de frontieră valabil. Părţile contractante recunosc de comun acord că un asemenea certificat este un document care dă dreptul titularului său să treacă neîntârziat frontiera comună pentru a se reîntoarce pe teritoriul statului celeilalte Părţi contractante.

(3) În cazul găsirii documentelor furate/pierdute, acestea vor fi înaintate, cât mai curând posibil, autorităţii emitente.

Unde şi  când  se poate trece frontiera ?
(1) Trecerea frontierei comune a statelor Părţilor contractante de către rezidenţii în zona de frontieră în regim de mic trafic de frontieră se face prin punctele deschise de trecere a frontierei.

(2) Trecerea frontierei comune a statelor Părţilor contractante în condiţiile alineatului (1) se realizează în conformitate cu programul de lucru convenit de către autorităţile de frontieră ale statelor Părţilor contractante.

(3) În situaţii excepţionale, autorităţile de frontieră ale statelor Părţilor contractante pot stabili ca trecerea frontierei comune în regim de mic trafic de frontieră să se desfăşoare şi prin alte locuri decât cele stabilite în acest sens sau în alte intervale orare.

În ce condiţii se poate trece frontiera ?
(1) Rezidenţii în zona de frontieră, care trec frontiera  comună  a statelor Părţilor contractante în regim de mic trafic de frontieră, se supun controlului de frontieră în conformitate cu legislaţia naţională a statului fiecărei Părţi contractante.

(2) Autorităţile de frontieră  ale statului fiecărei Părţi contractante, în conformitate cu legislaţia internă a acestui stat, au dreptul să refuze intrarea sau să reducă termenul de şedere pe teritoriul statului său a rezidenţilor în zona de frontieră a statului celeilalte Părţi contractante, care trec frontiera comună în regim de mic trafic de frontieră. Atât persoana vizată, cât şi autorităţile de frontieră ale statelor Părţilor contractante respective vor fi informate cu privire la hotărârea luată.

Condiţii de şedere
(1) Pe timpul şederii pe teritoriul statului celeilalte Părţi contractante în cadrul regimului de mic trafic de frontieră, rezidenţii în zona de frontieră sunt obligaţi să respecte legislaţia statului respectiv.

(2)  Încălcarea reglementărilor în vigoare referitoare la regimul de mic trafic de frontieră se sancţionează în conformitate cu prevederile relevante  ale legislaţiilor statelor Părţilor contractante şi poate determina, după caz, inclusiv revocarea sau anularea permisului de mic trafic de frontieră de către autorităţile naţionale competente.

(3) Rezidenţii în zona de frontieră care încalcă regimul de mic trafic de frontieră stabilit prin  prezentul Acord şi faţă de care s-a luat hotărârea îndepărtării de pe teritoriul statului respectiv vor fi readmişi pe teritoriul statului Părţii contractante în care locuiesc legal, în baza prevederilor Acordului între Comunitatea Europeană şi Republica Moldova privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală, semnat la Bruxelles la 10 octombrie 2007.
Documentul care atestă că persoana locuieşte în mod legal în zona de frontieră poate fi oricare din următoarele:

–  buletin de identitate
– permisul de şedere pentru cetăţenii străini
– buletin de identitate pentru apatrizi

Atunci când prin documentele prevăzute mai sus nu se poate face dovada perioadei în care persoana a locuit legal în zona de frontieră, acestea sunt însoţite de un certificat eliberat de autoritatea care a emis documentul respectiv.

Motive întemeiate pentru trecerea frecventă a frontierei comune a statelor Părţilor contractante în temeiul regimului privind micul trafic de frontiera pot fi considerate următoarele, fără a avea caracter limitativ:

– menţinerea relaţiilor de familie prin vizitarea rudelor;
– însoţirea rudelor pentru acordarea de asistenţă medicală;
– participarea la programe în domeniul economic şi schimburi în domeniile     economic, ştiinţific, cultural, medical, sportiv, mass-media sau în domeniul educaţiei;
– promovarea unor interese economice şi desfăşurarea de activităţi de sprijin economic;
– rezolvarea problemelor de natură juridică;
– vizitarea mormintelor rudelor;
– alte motive întemeiate.