DILEME: Mai puţine teme pentru acasă?

Volumul temelor pentru acasă pentru fiecare disciplină şcolară nu trebuie să depăşească 1/3 din volumul sarcinilor realizate în clasă, pe parcursul unei lecţii. Prevederea se conţine în cadrul unei Instrucţiuni cu privire la managementul temelor pentru acasă, care a fost aprobată pe 22 august, curent.

Instrucţiunea stabileşte managementul temelor pentru acasă pentru fiecare treaptă de şcolaritate, rolul temelor pentru acasă, recomandări metodologice, timpul estimativ alocat efectuării acestora de către elevi, precum şi specificul temelor.

Potrivit Instrucţiunii, în perioada de vacanţă, după probele de evaluare sumativă, în zilele de activităţi transdisciplinare, nu se vor da teme pentru acasă. Totodată, nu se va admite utilizarea temelor pentru acasă ca instrument de pedeapsă şi nu se vor acorda note insuficiente, dacă elevul nu a realizat corect sau integral tema pentru acasă.

Evaluarea temelor pentru acasă se va face în raport cu propriul progres al elevului

„Temele pentru acasă se vor da doar în baza conţinuturilor care au fost studiate la clasă şi nu implică studiu individual suplimentar din partea elevului. […] Evaluarea temelor pentru acasă se va face în raport cu propriul progres al elevului, cu accent doar pe reuşite, cu respect şi apreciere pentru potenţialul acestuia”, se menţionează în Instrucţiune.

Potrivit Serviciului Comunicare al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării (MECC), această Instrucţiune a fost realizată la cererea profesorilor, părinţilor, dar şi a elevilor, care susţin că temele pentru acasă nu corespund materialelor studiate în clasă, nu sunt creative şi nu îi motivează. Astfel, potrivit instrucţiunii, temele pentru acasă trebuie să fie creative, să nu cauzeze pierderea interesului elevilor faţă de învăţare, oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului destinat unor activităţi recreative, alimentaţiei, unor activităţi familiale sau comunitare, inclusiv timpului destinat somnului.

„Este un document inovator. Nu a mai fost aprobată o asemenea instrucţiune privind managementul temelor pentru acasă. La instrucţiunea respectivă au lucrat colegii din cadrul Direcţiei de învăţământ general a MECC, experţi naţionali, psihologi şi cadre didactice. Acesta a fost transmis tuturor cadrelor locale de specialitate în domeniul învăţământului pentru propuneri şi avizare”, a declarat pentru ZdG Ion Mischevca, purtător de cuvânt al MECC.

Ciclul primar:

În ciclul primar, timpul alocat temelor nu va depăşi 45-60 minute zilnic pentru toţi elevii. Pentru elevii claselor a I-IV-a, volumul săptămânal al temelor pentru acasă nu va depăşi cinci ore.

Regulamentul prevede şi specificul temelor. Astfel, de exemplu, în clasa I, la disciplina Matematică, temele pentru acasă vor include: sarcini de orientare în spaţiu şi timp, scrierea elementelor grafice/a cifrelor, jocuri logice, etc. În acelaşi timp, pentru zilele de odihnă, nu se vor da teme pentru acasă, încurajându-se lecturile la alegere.

Ciclul gimnazial:

În clasa a V-a, în primele două săptămâni de studiu nu se dau teme pentru acasă. Timpul estimat, zilnic, pentru realizare temei nu va depăşi 1,5 ore pentru clasele a V-VI-a şi 2 ore pentru elevii din clasele a VII-IX-a. În acelaşi context, volumul săptămânal al temelor pentru acasă nu va depăşi 7,5 ore pentru clasele a V-VI-a şi 10 ore pentru elevii din clasele a VII-IX-a.

Potrivit Regulamentului, pentru elevii din ciclul gimnazial timpul alocat temelor pentru acasă va fi folosit, în mare măsură, pentru consolidarea materiei teoretice de studiu, pentru lectură individuală, activităţi de grup, cercetarea domeniilor de interes etc.

Ciclul liceal:

În cazul elevilor din ciclul liceal, timpul estimat, zilnic, realizării temelor pentru acasă nu va depăşi 2,5 ore, iar volumul săptămânal nu va depăşi 12,5 ore.
În cazul acestor elevi se va pune accent pe teme care stimulează utilizarea diferitor surse suplimentare de documentare accesibile elevului, precum şi realizarea lecturilor suplimentare.

Impunerea elevilor să lectureze opere literare de volum mare într-un termen scurt a fost interzisă

În cadrul Instrucţiunii au fost incluse şi recomandări generale pentru diferite materii. De exemplu, la disciplina Limba română, se va interzice practica de impunere a elevilor să lectureze opere literare de volum mare într-un termen scurt. Totodată, sarcinile complexe (eseu, comentariu literar, proiecte de cercetare etc.) se vor propune o singură dată în cadrul unităţii de învăţare.

Ion Mischevca, purtător de cuvânt al MECC, ne-a informat că Direcţia învăţământ general din cadrul ministerului va monitoriza procesul de punere în aplicare a instrucţiei, urmând ca ulterior să prezinte un raport până în luna martie 2019.

Instrucţiunea a intrat în vigoare la data de 3 septembrie, curent, iar cadrele didactice au fost instruite cu privire la punerea în aplicare a acesteia.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *