Parcările canadiene vs parcările din Chișinău

În ţările dezvoltate, parcările sunt foarte eficiente, contribuind la bugetul local şi la ordinea publică. În oraşele canadiene, parcările sunt bine puse la punct. Calgary, un oraş cu potenţial de extindere, e vestit prin parcările sale scumpe. Oraşul are o suprafaţă de 825 km p., continuând să se extindă, în ciuda crizei petroliere. Ore la rând, populaţia de aici le petrece deplasându-se dintr-un punct în altul: la şcoală, universitate, serviciu, voluntariat sau alte destinaţii. Calculând timpul de mişcare dintr-un loc în altul, mulţi locuitori aleg modul tradiţional de călătorie, C-train-ul (trenul urban). E o variantă comodă, în special pentru cei care muncesc în centrul oraşului.

Pentru a facilita circulaţia transportului public şi a minimaliza cheltuielile cetăţenilor, staţiile de tren sunt amenajate cu parcări gratuite şi cu locuri pentru rezervare contra unei plăţi lunare fixe, excepţie făcând staţiile din centru, unde parcările sunt destul de costisitoare, circa $15.00 CAD pe zi (peste 200 de lei moldoveneşti), şi asta pentru cei care reuşesc să vină dimineaţa devreme. Dacă ajungi mai târziu, te va costa 20.00-25.00$ sau chiar 60.00 $ pe zi. O altă ofertă este să beneficiezi de un loc plătind $300-400 CAD lunar. Angajaţii unor instituţii beneficiază de parcări gratuite sau la preţ redus, amplasate pe unul sau două etaje, începând cu subsolul instituţiei. Parcarea pe marginea drumului costă vreo10.00 $ ora şi e gratis în weekend, seara sau pe timp de noapte. La periferii, parcările costă de la 3.00$/ora.

Dacă nu plăteşti locul de parcare pe perioada staţionării, rişti penalităţi de la $60.00 CAD. Metodele de plată sunt diverse: prin automatul instalat în parcare, prin aplicaţiile de pe telefonul mobil, online, transfer bancar, fără a sta în cozi interminabile. Totodată, dacă ai parcat pe un loc destinat persoanelor cu handicap (nefiind încadrat în categoria dată), eşti amendat, iar acest lucru nu se iartă. Pentru a fi iertat sau a minimaliza penalitatea, trebuie să apelezi la Curte (bench of Queen). Loturile de parcare sunt întreţinute de primăria locală.

Ca să comparăm Calgary şi Chişinăul, vom apela la cifre. Calgary este cu vreo 500 de ani mai tânăr decât Chişinăul, deci proiectul de amenajare a parcărilor a fost adaptat timpului respectiv, cu străzi largi şi cu locuri destinate parcărilor, astfel încât fiecare familie să-şi poată permite parcarea a cel puţin două maşini. Populaţia e de 1,5 milioane de locuitori, de 2 ori mai mare decât a Chişinăului, iar suprafaţa oraşului e de 10 ori mai mare. E clar că, în Chişinău, densitatea automobilelor e mai mare în raport cu suprafaţa. Ar trebui să ţinem cont şi de faptul că, în Chişinău, străzile sunt înguste, limitând posibilitatea construirii parcărilor pe marginea lor.

Un factor major în stabilirea preţului în orice sferă economică este venitul minim al populaţiei. Salariul minim al unui calgarian este de 1700$, circa 24000 de lei. Salariul minim în Moldova, potrivit site-urilor oficiale, e de 1000 de lei. Acest fapt sugerează că preţurile ar trebui ajustate la venituri. Teoretic, nu le poţi cere salariaţilor moldoveni să achite taxe pentru parcare egale cu cele canadiene. Dar, făcând un calcul simplu, vedem că un canadian cu salariul minim de 1700 CAD ar achita între 20-25% din salariu pentru asta. Reiese că în R. Moldova, unde salariul minim constituie 1000 MDL, taxa lunară pentru parcare nu ar trebui să fie mai mare de 20-25%, adică 200 de lei lunar, sau câte 6 lei pe zi, iar locurile de parcare de lângă locuinţele oamenilor ar trebui să fie gratuite, ca în Calgary.

Analizând situaţia din R. Mol-dova, creşterea constantă a numărului de autoturisme, ce transformă viaţa orăşenilor într-un coşmar, şi uitându-ne peste Ocean sau în vestul Europei, pentru a compara, constatăm că e nevoie de o dezvoltare adecvată a parcărilor. Iniţial, în Moldova nu s-a ţinut cont de aglomerarea reţelei de drumuri pe care o are astăzi. Astăzi, ambuteiajele sunt un chin, afectând circulaţia.

Pentru acomodarea parcărilor, infrastructura Chişinăului ar trebui schimbată. Ar fi nevoie de investiţii pentru a rezolva mai multe probleme: proiectele parcărilor, reconstruirea şi extinderea străzilor, adaptarea spaţiilor destinate parcărilor, crearea pistelor şi locurilor de parcare pentru biciclete, educarea populaţiei etc.

Bicicletele sunt o modalitate eficientă de reducere a ambuteiajelor. În R. Moldova, unde distanţele între punctele de interes sunt mici, folosirea bicicletelor ar diminua numărul maşinilor, ceea ce ar duce la un beneficiu triplu: un plus pentru sănătate, reducerea ambuteiajelor şi reducerea poluării.

Violina Ahtemenciuc şi Lilia Sturza, Canada

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *