Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Bătaie pentru pasageri

Bătaie pentru pasageri

Taxa pentru o călătorie în maxi-taxi va rămâne neschimbată pe tot parcursul anului 2009. Din acest considerent, şoferii de microbuze mizează pe un flux de călători dinspre troleibuze şi autobuze, acolo unde preţurile pentru o călătorie s-au majorat. De partea cealaltă, conducătorii parcurilor de autobuze şi troleibuze din Chişinău susţin că această concurenţă va contribui la îmbunătăţirea calităţii şi confortului în transportul public.

Pe 15 septembrie, Consiliul Municipal Chişinău (CMC), după o pauză de câteva luni, s-a reunit într-o şedinţă şi a decis majorarea tarifului la călătoria în troleibuz de la 1 la 2 lei, iar la autobuz de la 2 la 3 lei. A fost majorat şi tariful pentru serviciile de alimentare cu apă.

Trei cauze care ar provoca scumpirile

Ion Mămăligă, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, a declarat pentru ZdG că preţul pentru o călătorie cu microbuzul nu se va majora în următoarea perioadă.

„Putem spune cu certitudine că, în transportul cu microbuzele, tariful nu va creşte.” Totuşi, susţine Mămăligă, acest lucru s-ar putea întâmpla în următoarele situaţii: dacă preţul motorinei se va majora substanţial, cu mai mult de 20%, dacă nu va fi permisă transportarea călătorilor în picioare şi dacă s-ar produce o explozie în creşterea cursului monedelor internaţionale, fapt ce ar duce la un şir de scumpiri.

În aceeaşi ordine de idei, Mămăligă ne-a spus că mizează pe un flux mare de pasageri care vor alege microbuzele în detrimentul autobuzelor şi troleibuzelor. „Asta şi este miza! Acest lucru ne va permite să menţinem tariful şi să nu punem problema de a majora taxa astăzi. Suntem absolut siguri că se va produce un transfer de flux în urma majorării tarifelor la celelalte transporturi, pentru că este absolut logic. Lumea va da preferinţă microbuzelor, la acelaşi tarif cu autobuzele, şi la o diferenţă mică faţă de troleibuze. Mai mult decât atât, intervalul la care circulă, dar şi rapiditatea microbuzelor constituie un alt avantaj”, crede Ion Mămăligă.

Până la sfârşitul anului

Anul trecut s-au făcut demersuri de majorare a taxei, atunci când benzina a atins preţul de 15 lei. Mai mulţi agenţi economici, dar şi Asociaţia Transportatorilor Privaţi au solicitat expres majorarea tarifului la minimum 4 lei. „Acum problema este una depăşită şi pe moment nu se mai pune. Regulamentul de funcţionare ne permite să punem problema majorării tarifului la fiecare sfârşit de an. Dacă până la sfârşitul anului lucrurile iau o altă întorsătură, atunci totul este posibil”, a mai spus Mămăligă.

„Este clar că nu o să mergem pe ideea dublării tarifului, adică o să mergem cu paşi mici, ceea ce credem că este normal. Aşa ar fi trebuit să facă şi cei de la troleibuze şi autobuze, să nu menţină artificial tariful, iar acum lumea este şocată când se dublează preţul. Tarifele trebuie să crească lent. La noi se creşte leu cu leu. Cred că este normal să se continue în acest ritm”, a conchis preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi.

De partea cealaltă, Iacob Capcelea, directorul Parcului Urban de Autobuze, susţine că, nefiind prima dată când se majorează tariful, instituţia este pregătită pentru a face faţă concurenţei. „La fiecare majorare, călătorii sau refuză călătoriile, sau se orientează spre un alt tip de transport. La început o parte din călători dispar de la noi, însă ulterior, după ce văd unde este mai bine şi mai comod, situaţia revine la normal.” Faptul că preţul pentru o călătorie cu un maxi-taxi va fi acelaşi ca şi al unei călătorii cu autobuzul nu-l sperie pe conducătorul Parcului Urban de Autobuze.

Troleibuze & Autobuze vs Microbuze

„Acest lucru va duce la o concurenţă reală, sănătoasă, iar transportul care o să activeze mai bine va şi câştiga pasagerii. În urma acestei situaţii, şi pentru a face faţă concurenţei, se vor face îmbunătăţiri în cadrul instituţiei pe care o conduc. Până acum, aproape 24 milioane de oameni circulau anual cu autobuzul”, a mai menţionat Iacob Capcelea.

Din partea Regiei Transport Electric Chişinău (RTEC), Ştefan Puiu, şef de serviciu, ne-a declarat că situaţia va fi analizată pe parcursul primei luni, iar ulterior se vor lua şi măsurile de rigoare. „Am luat în calcul şi această posibilitate, însă gravitatea fenomenului e greu de anticipat. Cu siguranţă, însă, o scădere a numărului de călători este posibilă.” Ştefan Puiu crede că în urma situaţiei create se vor produce îmbunătăţiri în deservirea pasagerilor. „Ne gândim la troleibuze noi, la implicarea primăriei pentru a evita ambuteiajele. De asemenea, vom cere lucrătorilor noştri să fie mai amabili faţă de călători, pentru că unii se revoltă”, a conchis Puiu. „Anual, cu troleibuzele circulă în jur de 180 milioane de oameni. Nu cred că în urma majorării tarifului troleibuzele vor pierde din pasageri”, afirmă Brighita Juravliova, şefa secţiei analize şi prognoze din cadrul RTEC.

Oamenii au păreri împărţite. Dacă unii cred că mărirea taxelor este o necesitate, alţii sunt mai reţinuţi. „Dacă vrem în UE, trebuie să ne obişnuim cu asemenea preţuri. Şi, în plus, taxele trebuiau să se mărească de mult. La Bălţi, o călătorie cu autobuzul costă 3 lei. La Chişinău, preţul era prea mic. În asemenea situaţie nu se putea de făcut renovări sau înnoiri în parcul de autobuze sau troleibuze”, este de părere Veronica Rotaru. Cei care nu agreează ideea majorării tarifului opinează că acum pasagerii vor da prioritate microbuzelor. „Cu salariul de la noi nu-ţi permiţi să dai atâţia bani pentru o călătorie. În plus, nici condiţii cât de cât confortabile nu-ţi oferă”, spune Ion Leu.

Victor Moşneag