Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   [sondaj] Beţia la volan. Cum…

[sondaj] Beţia la volan. Cum scăpăm de ea?

Viteza excesivă şi alcoolul la volan au transformat drumurile R. Moldova în capcane ale morţii. Potrivit statisticilor oficiale, în primele 9 luni ale anului 2019, în republică, au fost atestate 3751 de cazuri în care şoferii erau beţi la volan, 1862 de accidente rutiere, cu 185 de morţi şi 2194 persoane traumatizate, inclusiv 378 copii. Igor Dodon a calificat situaţia pe drumurile Moldovei ca „extrem de periculoasă” şi a cerut de la guvern şi parlament modificări la legislaţie”, pentru a înăspri controlul şi pedepsele în trafic.

Tudor Botin, pictor

Trebuie să alegem una din două: sau volanul, sau paharul. Goana şi paharul e ca şi cum a-i umbla cu moartea după tine. Înainte de a pune mâna pe pahar, trebuie să te gândești că poate fi ultimul, dacă urci băut la volan… Partea proastă a lucrurilor, știți care-i? Că zilnic auzim: accident grav acolo, dincolo, morți, râniți, viteză mare, șoferi beţi…. Şi parcă le vorbești surzilor. Cu disciplina la trafic e mare problemă. Încalcă şi şoferii, dar şi pietonii. Legile trebuie să fie mai severe. Şi pentru unii, şi pentru alţii. Unde-s, elementar, amenzile pentru pietoni? Că au fost. Iar pentru șoferii amatori de viteză şi de pahar doar amenzi – e prea puțin. Legea trebuie să prevadă, după caz, şi anularea permisului de conducere pe viaţă.

Gheorghe Raileanu, vicepreşedinte CALM

Probema problemelor este instruirea şoferilor. Acum toată lumea ştie că un permis de conducere costă 600-700 de euro. Doi: trebuie să existe o examinare, o testare psihologică, narcologică etc. mai serioasă a cursanţilor, nu doar vederea şi auzul. Şi aici, multe probleme se rezolvă cu bani. E multă corupţie. Şi la pregătire, şi după. Ai comis un accident, ai plătit şi mergi mai departe. Noi aici la Cimiţlia avem caz real când cineva de la şcoala de şoferie a fost prins de trei ori cu mită, în flagrant şi de fiecare dată a scăpat fără probleme. Cred că există o verticală, pe care merg banii aceştia. Şi dacă asta-i sistemul, nu cred că avem vreo şansă să scăpăm de aceste fenomene, o să ne călicim în continuare.

Ecaterina Mardarovici, Clubul Femeilor 50×50

E groaznic ce se întâmplă în trafic. Şi măsurile trebuie să fie cât mai urgente şi cât mai drastice. Ar fi bine să preluăm experienţa ţărilor nordice în lupta cu alcoolul: au reglementat dur vânzările şi au majorat prețurile. Acolo alcoolul se vinde la ore anumite în cantităţi anumite şi în magazine anumite şi dacă se închid – asta-i. Cineva mi-a povestit un caz recent, când a fost invitat la o nuntă, la care s-au dat câte două pahare de vin pentru fiecare nuntaş. Dacă-ţi doreai mai mult de două, era pe contul tău. Acoolul e foarte scump şi dacă s-ar pune la nuntă atâta băutură câtă se pune la noi, nunţile lor ar fi falimentare. Da, la noi e altceva, beciurile în sat sunt pline cu băutură, dar pot fi reglemenate lucrurile şi aici. Nu ca pe vremea lui Gorbaciov, dar e posibil. Noi vorbim aici de beţia la volan, dar parcă cei beţi, care nu au maşini, nu fac prostii, nu se taie, nu se omoară unii pe alţii? Lucrurile trebuie privite în ansamblu ca problemă. Vin în satele noastre era şi până în 1940. Dar nu se bea atât de mult. Şi nu era atâta dezmâţ. Poate ne întrebăm, de ce?

Ion Dron, Asociaţia „Justiţie şi Dreptate”

Beţia la volan, excesul de viteză, accidentele rutiere, ele toate sunt consecinţe. Care sunt cauzele? Iar cauzele pornesc de la cultura generală a şoferilor şi a şcolilor care-i pregătesc. Ştie cineva, există vre-un studiu ce e cu aceste şcoli, ale cui sunt, cu câtă uşurinţă sau cât de complicat este în R. Moldova să obţii un permis de conducere, ce influenţă are statul asupra acestor şcoli şi care-i interesul lor – să pregătească şoferi calificaţi ori să facă bani? Cum să dai după asta, pe mâna unui copil de 18 ani o maşină cu 200 sau 300 de cai putere? Doi: În R. Moldova nu există semne pe drumurile de circulaţie şi marcaje cuvenite. Sunt nişte mimări. Dacă cineva vrea să vadă cum trebuie să arăte un drum securizat, să meargă în Belarusi să vadă câte semne de circulaţie sunt la un kilometru. Trei: beţia. Nu există naţiuni disciplinate, există sancţiuni care disciplinează. Dacă nu vom merge, drastic, până la confiscarea maşinilor implicate în accidente, nu schimbăm nimic. Amenzile sunt o scuză a statului pentru incapacitatea lui de a rezolva problema. Statul nu are o viziune clară asupra acestei probleme. A cărui minister este problema aceasta? A nici unui. De aici să pornim.

Pentru conformitate, P.G.