Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Magazinele lui Şor: Business electoral…

Magazinele lui Şor: Business electoral pe spatele pensionarilor

În 2015, după ce a fost ales primar de Orhei, Ilan Şor, aflat acum în arest la domiciliu în dosarul fraudelor din sectorul bancar, a deschis primele patru magazine sociale la Orhei. În timpul campaniei electorale din toamna anului 2016, dar şi în lunile care au urmat, proiectul a fost extins în mai multe oraşe din R. Moldova, numărul magazinelor ajungând astăzi la 14. În orele dimineţii, bătrânii fac cozi la aceste magazine pentru a cumpăra vestita pâine de 2 lei. În afară de pâine, însă, preţurile celorlalte produse din magazinele sociale sunt comparabile cu cele de pe piaţă, în unele cazuri fiind chiar mai scumpe.

Alături de magazinul social din sec. Râșcani al Capitalei este și filiala Partidului ȘOR de unde beneficiarii pot primi cardurile sociale

De la magazinele sociale deschise de Partidul ŞOR, numite „Merişor”, pot face cumpărături doar pensionarii, invalizii şi veteranii. Nu toţi, însă, ci doar cei care deţin aşa-numitele „carduri sociale” eliberate de Partidul ŞOR. Pentru a intra în posesia acestor carduri, pensionarii trebuie mai întâi să se înregistreze, având asupra lor buletinul de identitate şi carnetul de pensionar, veteran sau invalid. În unele cazuri, înregistrarea are loc chiar la filialele Partidului ŞOR, deschise pe lângă magazine, aşa cum este cazul magazinului de pe bd. Dacia din Chişinău, unde este filiala Botanica a partidului, sau al magazinului de pe str. Miron Costin, unde este sediul organizaţiei teritoriale Râşcani a partidului lui Ilan Şor. După ce sunt înregistraţi, pensionarii primesc „carduri sociale” cu însemnele Partidului Şor şi un număr unic al beneficiarului.

Magazinele de colectat date cu caracter personal

Cardurile Sociale eliberate de Partidul ȘOR. Sursă foto: partidulsor.md

Conform datelor Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, „Magazine Sociale” SRL, firma care gestionează magazinele, este înregistrată ca operator de date cu caracter personal şi poate colecta de la clienţi date precum numele, data şi locul naşterii, numărul de telefon, numărul personal de identificare, adresa domiciliului, fotografia persoanei. De asemenea, „Magazine Sociale” SRL poate colecta date privind starea de sănătate sau apartenenţa socială.

Alina Şargu, purtătoarea de cuvânt a Partidului Şor, spune că datele pensionarilor sunt folosite doar pentru evidenţa beneficiarilor şi nu sunt utilizate în scopuri electorale. „Am răspuns şi la Comisia Electorală, când Inna Popenco a fost scoasă din cursa electorală. Aceste date nu vor fi utilizate în scopuri electorale. Datele se iau când se eliberează cardul. Cardul este nominal, deci persoana când vine la magazin şi procură produse, cardul se scanează şi se verifică dacă este aceeaşi persoană. E o metodă modernă”, spune Alina Şargu.

„Magazine Sociale” SRL, firma care deţine magazinele „Merişor”, cel puţin pe cele din Chişinău, a fost fondată în octombrie 2016, în timpul campaniei prezidenţiale, de către Asociaţia Obştească „Pentru Orhei”, condusă de Ilona Şor, mama vitregă a lui Ilan Şor. Firma are adresa juridică pe str. Tighina, 12, acolo unde îşi au sediul şi alte companii afiliate lui Şor, inclusiv „Dufremol” SRL, deţinătoarea magazinelor duty free cu acelaşi nume.

100 de magazine până la parlamentarele din 2018

Primele 4 magazine sociale au fost deschise de Şor în noiembrie 2015 la Orhei, acolo unde este primar. După aproape un an, pe 20 octombrie 2016, în plină campanie electorală, candidata Partidului Şor la prezidenţiale, Inna Popenco, a inaugurat cel de-al cincilea magazin social la Orhei. În aceeaşi zi, Comisia Electorală Centrală (CEC) a solicitat Curţii de Apel Chişinău excluderea Innei Popenco din cursa prezidenţială pe motiv că a folosit surse financiare nedeclarate în electorală şi că a participat la coruperea alegătorilor atunci când a împărţit carduri sociale pensionarilor din Chişinău, care urmau să devină beneficiari ai primului magazin social, pe cale să fie deschis în capitală.

Dimineaţa, zeci de bătrâni fac cozi pentru a cumpăra produse la preţuri „reduse”

În ciuda excluderii din alegeri, Popenco şi Partidul ŞOR au continuat să deschidă magazine sociale pe bandă rulantă. La 25 octombrie 2016, un astfel de magazin a fost inaugurat la Ceadîr-Lunga, iar 3 zile mai târziu, în sectorul Râşcani al Capitalei. A urmat, în decembrie, deschiderea magazinelor „Merişor” la Călăraşi şi Cahul. În 2017, alte două magazine au fost deschise în sectorul Botanica şi câte unul la Buiucani şi Ciocana, iar mai recent, pe 3 aprilie, la Comrat. În total, în prezent, sunt 14 astfel de magazine.

Totodată, în 22 de localităţi din Orhei activează aşa-numitele „magazine sociale mobile”, o autodubă care se deplasează prin sate şi le vinde pensionarilor „celebra” pâine de 2 lei, dar şi alte produse alimentare. Potrivit comunicatelor de presă ale Partidului ŞOR, peste 37 mii de pensionari şi persoane cu nevoi speciale deţin carduri sociale, iar în următorii doi ani, partidul promite să deschidă peste 100 de magazine sociale în toată republica, în timp ce „magazinul social mobil” va ajunge în fiecare sat „unde nivelul de trai al pensionarilor şi persoanelor cu nevoi speciale este la minimumul de existenţă”.

„Magazinul social mobil”. Sursă foto: partidulsor.md

Deşi reprezentanţii Partidului ŞOR susţin că deschid aceste magazine pentru a sprijini persoanele nevoiaşe, în comunicatele partidului se întrevăd şi intenţii electorale. „Până în 2018, când vor avea loc alegerile parlamentare, la care va participa şi Partidul ŞOR, în toată ţara urmează să fie deschise peste 100 de magazine sociale”, se spune într-un comunicat. Cu toate acestea, purtătoarea de cuvânt a partidului spune că aceste menţiuni se fac doar pentru a demonstra că Partidul ŞOR îşi respectă promisiunile făcute la lansarea formaţiunii. „Proiectul este al Partidului ŞOR şi noi am menţionat că, până la parlamentare, vor fi deschise în jur de 100 de magazine sociale. Noi, ca partid, nu lansăm doar vorbe fără a realiza acţiuni”, ne-a spus Alina Şargu.

Produse sociale mai scumpe decât la piaţă

În unele cazuri, magazinele sociale și filialele Partidului ȘOR sunt în aceeași clădire

În magazinele sociale din reţeaua „Merişor” se vând, în special, produse alimentare de primă necesitate, dar şi de igienă. În comunicatele partidului se spune, de fiecare dată, că magazinele sociale le oferă vârstnicilor cu venituri modeste „posibilitatea să procure produse alimentare calitative la preţuri reduse cu peste 20% decât în alte unităţi comerciale”. În realitate, însă, unele produse sunt chiar mai scumpe în magazinele sociale faţă de alte puncte de vânzare.

Cel mai vestit produs din aceste magazine este, fără îndoială, pâinea de 2 lei. La deschiderea fiecărui magazin social, dar şi în comunicatele Partidului Şor, publicate cu aceste ocazii, este evidenţiat preţul acestui produs. În afară de pâine, însă, produsele semnificativ mai ieftine faţă de alte magazine sau pieţe pot fi numărate pe degete, pe când cea mai mare parte a produselor au preţuri comparabile cu cele de pe piaţă, diferenţa de preţ fiind, de multe ori, neînsemnată. Sunt însă şi produse care sunt mai scumpe la aşa-numitele magazine sociale decât la piaţă. Bunăoară, zahărul, pe care magazinele lui Şor îl achiziționează în saci şi îl ambalează pe loc în pungi a câte 1 kg, este vândut cu 14,4 lei, pe când la Piaţa Centrală din Chişinău 1 kg de zahăr, ambalat de producător, poate fi cumpărat cu 14,25 lei. „La noi, consistenţa de zaharoză este mai mare decât la alţi producători. Asta tot foarte mult contează”, explică Alina Şargu de unde vine diferenţa de preţ.

Un alt produs care poate fi găsit mai ieftin la Piaţa Centrală decât în magazinele sociale este carnea de pui. 1 kg de pulpe congelate costă, în magazinele sociale, 27 de lei, pe când la unele puncte de vânzare a cărnii de la Piaţa Centrală, pulpele de pui pot fi găsite şi cu 25,9 sau 26,25 lei.

Produsele lactate sunt, într-adevăr, cu 10-45 de bani mai ieftine în magazinele lui Şor comparativ cu Piaţa Centrală. Aici, un pachet de smântână de 10%, de la acelaşi producător, costă 10,9 lei, iar la Piaţa Centrală 11,35 lei. Acelaşi produs în unele supremarketuri costă 11,3 lei, adică cu 40 de bani mai mult. Cu 35 de bani este mai ieftin un litru de lapte de 1,5% şi cu 25 de bani un pachet de chefir. Ceva mai ieftine sunt şi mezelurile, însă acestea nu sunt de la producătorii mari, consacraţi, ci de la firme mai puţin cunoscute care nu distribuie în toate magazinele şi, astfel, nu am putut compara preţurile.

Dacă e să analizăm şi preţurile de la bazele alimentare angro, atunci constatăm că unele produse din magazinele sociale sunt simţitor mai scumpe. Aici, o conservă cu carne înăbuşită, de 300 gr, de la acelaşi producător, costă 17,5 lei, pe când la baza angro costă 15,25 lei. Un pateu de 290 de grame costă 11,75 lei, pe când la baza angro – 10,17 lei. O cutie de sardele în ulei (şprot), cu aceeaşi greutate şi de la acelaşi producător, în magazinele lui Şor costă 15,5 lei, iar la baza angro – 13,96 lei, cu 1,54 lei mai puţin. O cutie de mazăre verde conservată, de 425 ml şi de la acelaşi producător, costă 8 lei la magazinele sociale, 6,83 lei la baza angro, şi 6,5 lei la Piața Centrală.

Cum explică oamenii lui Șor diferența de prețuri

Întrebați cum se explică faptul că în magazinele sociale unele produse au un preț mai mare decât în alte puncte de vânzare, cum ar fi Piața Centrală, reprezentanții serviciului de presă al Partidului ȘOR spun că diferența o face „calitatea produselor, modul de păstrare a acestora și alte norme, care sunt încălcate de agenții economici care vând la piață”.

„În primul rând, reiterăm faptul că produsele propuse spre comercializare în magazinele sociale corespund tuturor normelor sanitare și de păstrare. Mai mult, fiecare produs are certificate de calitate, fiecărui cumpărător îi este eliberat bonul de casă, termenul de valabilitate este garantat, spre deosebire de exemplele pe care le oferiți dumneavoastră. Mai mult, astăzi colegii noștri au fost la Piața Centrală unde au procurat mazăre cu 8 lei și nu 6.50 cum ați arătat dumneavoastră. De asemenea, au procurat pulpă cu os de 26 lei, dar când au cerut certificate de calitate au fost alungați. Nu le-au fost eliberate bonul de casă, ceea ce denotă faptul că nu sunt plătitori de TVA, iar calitatea produsului nu este garantată de instituțiile responsabile. De asemenea, cântarele, comparative cu cele de la piață, sunt electronice, verificate la metrologie, iar cumpărătorul este sigur de faptul că nu poate fi indus în eroare de vânzător. Totodată, ținem să atragem atenția că produsele comercializate în magazinele sociale sunt procurate direct de la producător și nu aduse prin contrabandă în condiții nocive pentru sănătatea consumatorului”, se menționează într-un răspuns al reprezentanților Partidului ȘOR.