ONG-urile condamnă excluderea obligativității Procuraturii de a-și face public raportul de activitate

Mai multe organizații ale societății civile își exprimă îngrijorarea privind excluderea obligativității audierii raportului de activitate anual al Procuraturii în plenul Parlamentului și publicării acestuia pe pagina-web oficială a Procuraturii Generale. 

La 4 ianuarie 2019, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a fost publicată Legea nr. 265 din 23 noiembrie 2018 pentru modificarea și completarea unor acte legislative. Astfel, din alin.(3) al art. 11 din Legea nr. 3 din 25 februarie 2016 cu privire la Procuratură a fost exclus următorul text: „Raportul Procuraturii se audiază în plenul Parlamentului, este făcut public și se plasează pe pagina web oficială a Procuraturii Generale. Raportul conţine şi date privind impactul activității Procuraturii din anul precedent asupra drepturilor persoanelor”.

Autorul propunerii a fost deputatul în Parlament, Anatolie ZAGORODNÎI. La 23 octombrie 2018, amendamentul dat a fost inclus după adoptarea în prima lectură din 11 octombrie 2018 a proiectului de lege nr. 312. Amendamentul deputatului nu a fost publicat pe pagina web a Parlamentului și nici nu au fost organizate consultări sau dezbateri publice cu societatea civilă și părțile interesate. Amendamentul a fost publicat în raportul Comisiei juridice, numiri și imunități a Parlamentului abia la 23 noiembrie 2018, în aceeași zi în care proiectul de lege a fost votat în lectură finală.

Autorul inițiativei nu a prezentat niciun argument în vederea necesității excluderii acestei prevederi. Mai mult, nici în Raportul Comisiei juridice, numiri și imunități nu sunt de găsit argumente pentru motivarea acestui amendament. Avizul Guvernului și raportul de expertiză anticorupție întocmit de către Centrul Național Anticorupție nu au analizat impactul amendamentului, or actele respective au fost elaborate în baza versiunii de până la votarea proiectului în primă lectură, adică anterior inițiativei deputatului.

Urmare a modificării propuse de către dl Zagorodnîi, Procurorul General va fi obligat doar să prezinte (a se vedea – transmite) Parlamentului, anual, până în data de 31 martie, un raport despre activitatea Procuraturii în anul precedent. Astfel, deputații nu vor mai putea audia Procurorul General și examina raportul acestuia în mod public și în plenul legislativului.

În același timp, a fost anulată condiția prin care rapoartele Procuraturii trebuiau să conțină date privind impactul activității instituției asupra drepturilor persoanelor. Condiția dată a fost introdusă recent prin Legea nr. 179 din 26 iulie 2018. Cu alte cuvinte, în doar jumătate de an, fără a fi pusă în aplicare, condiția dată a și fost anulată.

Astfel, societatea riscă să nu poată analiza rapoartele Procuraturii, fiindcă acestea nu mai  sunt publicate obligatoriu  pe pagina web a instituției, fapt ce contravine principiului transparenței și accesului la informație.

Organizațiile semnatare regretă că prin modificarea operată, Parlamentul Republicii Moldova a redus din exigențele de asigurare a transparenței și responsabilității organelor Procuraturii față de public, fapt care poate duce la scăderea încrederii cetățenilor în independența și profesionalismul Procuraturii și subminarea imaginii acestei instituții.

Organizațiile semnatare condamnă cu fermitate excluderea prevederii legale enunțate mai sus și solicită viitorului Parlament ca norma respectivă să fie reintrodusă în textul Legii cu privire la Procuratură.

Organizațiile semnatare: Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), Transparency International Moldova, Centrul de Investigaţii Jurnalistice (CIJ), Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), Institutul de Politici Publice (IPP), Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Amnesty International Moldova, Ambasada Drepturilor Omului, Centrul „Acces-info”, Centrul de Jurnalism Independent (CJI), Asociația pentru Politică Externă (APE), Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, Asociația Promo-LEX, Comunitatea WatchDog.md, Centrul de Analiza si Prevenire a Corupției (CAPC), Centrul Analitic Independent Expert-Grup. Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale „Viitorul”, Centrul de Drept al Femeilor (CDF).


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *