Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Pentru politizarea centrelor comerciale

Pentru politizarea centrelor comerciale

Se apropie alegerile şi, pentru a câştiga cât mai multă influenţă în aparatul monopolist al statului, se investesc multe emoţii şi bani grei: ultimii – din surse cât mai diferite, inclusiv de la contribuabili, care, din acest an, sunt obligaţi să subvenţioneze finanţarea partidelor, venind astfel în ajutorul sponsorilor obişnuiţi. Şi cine oare ar renunţa la dubla finanţare? Alegerile, aşa ne spun sutele de experţi şi asistenţi internaţionali în dezvoltare, sunt marea şansă a oricărei populaţii de a se guverna „pe sine însăşi”. Astfel ei ignoră sentinţa acidă a celebrului scriitor american H. L. Mencken, conform căreia, „dacă alegerile ar schimba într-adevăr ceva, ele ar fi interzise”. Nu frica de a nu fi votat la următoarele alegeri ar fi cea mai bună frână pentru a-i ţine pe politicieni sub control! Şi asta ne arată lectura oricărui ziar: timp de secole, există tradiţia ca politicienii aleşi democratic să se ţină de promisiunile lor. După alegeri, politicienii, de obicei, nu ridică impozitele, nu-şi trădează electoratele. De aceea, de ce să nu lărgim sfera politicului?!

Cea mai practică inovaţie în sec. XXI ar putea deveni politizarea procesului cumpărăturilor domestice. În prezent irosim foarte multe resurse şi timp comparând preţurile la diferite magazine, testând diverşi producători. Propunerea unui economist de la o universitate renumită din Coreea de Nord, în cadrul unui program pentru consolidarea sectorului public şi combaterea decadenţei capitaliste, e foarte simplă.

O dată la patru ani, locuitorii fiecărui cartier din oraş au dreptul să aleagă între trei-patru centre comerciale din sector. Câştigătorul se va obliga să satisfacă necesităţile populaţiei, în calitate de monopolist temporar, timp de patru ani. Populaţia, în schimb, va fi obligată să frecventeze pentru toate cumpărăturile doar acest centru comercial. Dacă în trecut trebuia să mergem la diferite magazine pentru a procura produse diferite, astăzi totul va fi într-un singur loc.

Mai mult decât atât, nici în centrul comercial „plenipotenţiar” nu va trebui să alegeţi între produse şi producători. Administraţia va investi în dezvoltarea unui aparat funcţionăresc care va alcătui un pachet de produse ce va fi înmânat clientului. Singurul lucru pe care ultimul trebuie să-l facă este să vină periodic la uşile centrului comercial (înăuntru se va intra doar cu permis special, de pildă, pentru oaspeţi din străinătate) ca să recepţioneze marfa. Poate, din când în când, se vor forma cozi, dar orice schimbare creează anumite incomodităţi, mai ales dacă până acum consumatorii erau obişnuiţi să facă cumpărături după serviciu. În schimb, un regim de lucru de la 9 până la 17.00, cu mai multe pauze de masă pentru angajati, ca ultimii să rămână calmi, e o soluţie civilizată şi europeană. Doar nu vrem să exploatăm angajaţii centrului prin muncă nocturnă.

Cum se finanţează o astfel de minune de servicii inovative? Nimic mai simplu. Administraţia centrului comercial va face un plan strategic. Vor fi calculate nevoile populaţiei, vor alege cei mai buni producători pentru fiecare tip de produs şi, înainte de alegeri, vor prezenta costul serviciilor pentru fiecare cetăţean. După alegeri, în loc ca ultimul să stea ore în rând la casă, banii vor fi reţinuţi automat de la angajatori, împreună cu impozitul pe venit, care este deja o practică înrădăcinată şi eficientă. Da, în anumite circumstanţe, preţul de dinainte se poate deosebi de cel de după alegeri, să admitem că ar putea fi mai înalt decât cel pronosticat. Dar pentru aceasta există pricini absolut transparente şi evidente: fie e vina condiţiilor meteo, mereu un factor extrem de imprevizibil şi influent, fie a fost o prognoză prea optimistă, mai ales că planificatorii, ca oameni „pozitivi”, au tendinţa de a crede prea mult în soluţii uşoare.