Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Opinie: Cine va răspunde pentru…

Opinie: Cine va răspunde pentru falsurile din facturi?

În cea mai caldă iarnă din ultimii ani, așa cum constată și specialiștii Serviciului Hidrometeorologic de Stat din R. Moldova, cetățenii primesc cele mai scumpe facturi pentru încălzirea locuințelor. Pare un paradox, dar e o stare de fapt care devine tot mai pronunțată în ultimele zile, când proprietarii de locuințe recepționează facturile pentru consumul de gaze din luna decembrie 2021, așa cum spuneam mai sus, cea mai caldă lună de iarnă din ultimii ani.

Pentru că lumea a fost informată despre scumpirea gazelor naturale și fiecare a încercat să-și limiteze consumul, cum a putut mai eficient, datele din facturile recepționate recent sunt greu de explicat. Astfel, de câteva zile, pe de o parte, crește avalanșa nemulțumirilor consumatorilor de gaze naturale, iar pe de altă parte, lipsesc argumente clare care ar îndreptăți datele furnizate de „Moldovagaz”.

În urma nemulțumirilor exprimate de consumatori în legătură cu valorile estimate în facturile expediate de „Moldovagaz”, furnizorul a venit cu o reacție mai mult decât stranie. Instituția le sugerează consumatorilor finali de gaze să se adreseze operatorilor (telefon 1305) în toate cazurile în care depistează date eronate în facturi. Deci, compania admite și recunoaște că a inclus în facturi sume de sute sau chiar mii de lei pentru volumele de gaze pe care consumatorii nu le-au utilizat în realitate și ne îndeamnă să stăm ore în șir la telefon ca să clarificăm situația.

Numerele de telefon indicate de „Moldovagaz” sunt suprasolicitate, iar consumatorul care manifestă suficientă răbdare, află că, „dacă i se pare că în facturi sunt introduse date eronate, se poate adresa la „centrală”, solicitând schimbarea contorului”. Pe 11 ianuarie, după lungi așteptări într-un rând telefonic interminabil, am auzit această „ofertă” ca răspuns la întrebarea: de ce în factura recepționată a fost dublat consumul și costul gazelor pentru luna decembrie?

În ultimele zile, la ZdG primim zeci de apeluri telefonice în care cititorii invocă date eronate incluse în facturile pentru consumul de gaze. Ei spun că le-au venit costuri de trei ori mai mari decât valoarea pensiei pe care o primesc. Alții ne solicită să publicăm anunțuri despre locuri de muncă destinate pensionarilor. Sunt și persoane care intenționează să-și vândă locuințele și să se cazeze la vreun azil, deoarece nu mai pot rezista în astfel de condiții. Ce să le spunem?

Să le cităm din comunicatul „Moldovagaz” în care este recunoscut, negru pe alb, faptul că această companie monopolistă pe piața furnizorilor de gaze naturale din R. Moldova a comis greșeli, atunci când a calculat și a formulat datele din facturile consumatorilor finali? Oamenii știu că, între luna noiembrie și luna decembrie nu pot exista diferențe atât de mari, deoarece gazele au fost furnizate la același preț, majorat deja, iar temperaturile atmosferice nu au deviat…

În aceste circumstanțe, apar voci care incită la proteste, fără a preciza în vreun fel că unul dintre motivele nemulțumirilor este furnizarea unor date false, exagerat de mari, de către Compania „Moldovagaz”. Cine va răspunde pentru acest haos? Dacă chiar „Moldovagaz” recunoaște că, „citirea indicilor echipamentului de măsurare a gazelor naturale în decembrie 2021 s-a efectuat cu asigurarea măsurilor de siguranță și precauție privind contactul direct cu consumatorii la preluarea indicilor”, sugerând că acesta ar fi motivul falsurilor admise, câtă încredere pot avea consumatorii în acest furnizor? Dacă citirea datelor la distanță se soldează cu falsuri și manipulări de date, este sau nu în drept consumatorul să conteste orice factură trimisă de acum înainte de către „Moldovagaz”?

Marți dimineață, viceprim-ministrul Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, anunța într-un briefing că „suntem în continuare într-o situație dificilă”, iar criza gazelor se va încheia doar atunci când prețul se va reduce la nivel european. Spînu a mai recunoscut că R. Moldova deține puține instrumente pentru a interveni la nivel european, din perspectiva reducerii prețurilor la gazele naturale.

Dar când vor fi utilizate oare instrumentele la nivel local, pentru a cultiva respectul monopoliștilor față de consumatori, oricare ar fi statutul acestora?