Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Taximetru: cum funcționează pe teritoriul…

Taximetru: cum funcționează pe teritoriul R. Moldova și ce trebuie să cunoască pasagerii

bizlaw.md

Fiecare mașină de taxi de pe teritoriul R. Moldova, trebuie să dețină, în mod obligatoriu taximetru legalizat și înregistrat la organul fiscal teritorial. În cazul în care nu este emis şi înmânat bonul de casă pe suport de hârtie şi/sau în formă electronică, pasagerul are dreptul să nu achite călătoria.

Sfaturi utile pentru pasageri

1. Când urcați în mașina de TAXI, vă asigurați că acest transport aparține unei firme autorizate: are numere galbene; lampa de taxi este în stare funcțională și e fixată pe mașină; în salonul mașinii trebuie să fie instalat taximetrul (aparatul ce calculează distanța parcursă și emite bonul de casă).

2. Pe portierele din față ale mașinilor trebuie să fie afișate tarifele pe kilometru și pe oră, precum și tariful de pornire, în așa mod ca acesta să fie vizibil de la o distanță de cinci metri.

3. În interiorul mașinii trebuie să fie la vedere ecusonul cu numele şi fotografia conducătorului auto, precum și denumirea agentului transportator.

4. Consumatorul poate solicita șoferului să-i prezinte: buletinul de verificare metrologică a taximetrului, certificatul de competență profesională a șoferului, foaia de parcurs.

5. La sfârșitul călătoriei, pasagerul trebuie să achite taxa de deplasare, conform bonului de casă.

6. Consumatorul poate solicita de la șofer deplasarea spre destinația finală pe orice traseu deschis circulației publice.

7. Se permite transportarea fără plată cu taxiul a bagajelor care, conform gabaritelor, pot fi plasate liber în portbagaj cu capacul închis.

8. În cazul în care nu este emis şi înmânat bonul de casă pe suport de hârtie şi/sau în formă electronică, consumatorul are dreptul să nu achite călătoria.

Cum funcționează un taximetru?

Taximetrul este conectat cu vitezometrul, traductorul de distanță și cu lampa care este fixată pe mașina de taxi. În momentul când începe călătoria, taximetrul trece din poziția LIBER la poziția OCUPAT. De asemenea lampa de taxi își schimă lumina din culoarea verde în culoarea roșie. În poziția LIBER, vor fi şterse şi resetate la zero toate indicaţiile de preţ ale ultimei călătorii de la aparatul de taxat.

Cum se formează tariful pentru călătoria cu un taxi?

Potrivit prevederilor art. 80, alin. (3) al Codului transporturilor rutiere nr. 150 17.07.2014  „costul transportului rutier în regim de taxi se stabileşte prin însumarea tarifelor pe distanţa parcursă şi/sau timpul de staţionare, măsurate de un aparat de taxat aflat în dotarea autoturismului respectiv”.

Astfel, înainte de a fi pus în uz, în fiecare taximetru se programează tarifele cu care agenții economici prestează serviciile de transportare. Aceste tarife sunt diferite în funcție de timpul (ora) călătoriei și destinația acesteia.

Atunci când mașina de taxi staționează la semafor (sau pentru alte necesități), la fel și în cazul când mașina se mișcă cu viteza mai mică de 20 km/h, taximetrul calculează tariful conform tarifului de staționare.

Notă: de la orele 6:00 până la 22:00 se percepe taxa pentru timpul de zi, și de la 22:00 până la 06:00 este timpul de noapte.

Rezultatul taximetrului − credibil sau nu?

Fiecare taximetru se supune obligatoriu verificării metrologice periodice. Astfel, doar un laborator de verificări metrologice desemnat în cadrul Sistemului Național de Metrologie are dreptul și capacitatea să efectueze verificările metrologice.

Verificarea taximetrelor se efectuează conform NML 1-07:2017 „Taximetre. Procedura de verificare metrologică”. În cazul când mijlocul de măsurare, în rezultatul verificării metrologice obține rezultate satisfăcătoare și este considerat bun pentru a fi utilizat, acestuia i se eliberează un buletin de verificare metrologică. În caz contrar, mijlocului de măsurare i se va elibera un buletin în care este indicat că acesta nu poate fi utilizat.

Dacă considerați că vi s-au încălcat drepturile în cadrul prestării serviciului de transportare în regim taxi, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea pieței vă îndeamnă să vă adresați cu o reclamație, către agentul economic prestator de serviciu. Dacă acesta nu revindecă drepturile dvs., conform prevederilor legale, vă puteți adresa către Agenție pe adresa str. Vasile Alecsandri nr. 78 sau la linia fierbinte pe numărul de tel. 022 74 14 64. 

 

Foto: bizlaw.md