Principală  —  Ştiri  —  Social   —   sondaj / Scumpirea produselor petroliere

sondaj Scumpirea produselor petroliere

Noi scumpiri pe piața carburanților. Benzina, motorina și gazul petrolier lichefiat s-au scumpit esențial de pe 15 ianuarie: cu un leu și 60 de bani (10%) – benzina, motorina – cu un leu și 10 bani (8,1%) și cu 60 de bani (6,3%) – litrul de gaz lichefiat. Este a treia scumpire pe durata ultimei luni. ZdG a contactat mai mulți experți pentru a afla dacă această scumpire are o justificare economică și care ar fi impactul acesteia asupra economiei R. Moldova.

Sergiu Gaibu, expert în probleme economice, susține că prețul hidrocarburilor a ajuns la maxime după căderea din martie-aprilie 2020, când s-a ajuns la prețul de 52.4 dolari pentru un baril. În opinia lui, creșterea prețurilor după această prăbușire era inevitabilă.

Sergiu Gaibu, expert economic, Expert-Grup

„Scăderea prețurilor la carburanți a fost un suflu în perioada de criză. Trendurile prețurilor la carburanți vor fi însă în creștere în perioadele ulterioare. O prognoză exactă este imposibilă, deoarece aceste piețe sunt extrem de volatile. Creșterea prețurilor la hidrocarburi va avea impact direct asupra economiei, în special pentru că sistemul energetic este bazat și corelat cu piața de hidrocarburi. Iar sursele energetice sunt în structura cheltuielilor tuturor sectoarelor economice”, a declarat Gaibu pentru ZdG.

Un alt expert economic, Viorel Gîrbu susține că atât cotațiile petrolului, cât și rata de schimb valutar a USD în MDL, care sunt pe un trend ușor pozitiv pe durata ultimelor luni, justifică și ele scumpirea carburanților.

Viorel Gîrbu, expert economic, CALM

„În ce mărime e greu de spus. Efectele acestei scumpiri se vor reflecta în creșterea indicelor prețurilor de consum (IPC). Datele disponibile arată că impactul crizei este disproporționat mai mare față de cetățeni versus agenți economici (agenții economici au plasat impactul crizei, în primul rând, asupra lucrătorilor (concedieri, reduceri salariale, reduceri a programului de lucru)”. În opinia lui Gîrbu, rata sărăciei în R. Moldova va fi în creștere, iar volumul cheltuielilor de consum – în scădere. „Această scumpire va avea un impact major asupra cetățeanului, care, din cauza creșterii prețurilor la alte bunuri și servicii, se va simți și mai sărac”, a precizat Gîrbu.

Expertul economic, IDIS Viitorul Veaceslav Ioniță susține că există doi factori care au determinat creșterea prețurilor la carburanți.

Veaceslav Ioniță, expert economic IDIS Viitorul

„Este vorba despre creșterea accizelor care are loc în fiecare an, pe parcursul ultimelor zece… Atunci când prețurile pe piața mondială au ajuns la minime istorice în ultimii 25 de ani, când prețurile de achiziție și de import au scăzut considerabil, companiile petroliere din R. Moldova nu au redus prețurile prin măsură și adaos comercial, în lunile aprilie, mai… Noi avem o piață injustă. Statul nostru este neputincios în reglementarea acestei piețe. De altfel, în R. Moldova nu există o concurență pe această piață”, susține Ioniță. Cât privește impactul scumpirii carburanților asupra economiei R. Moldova, Veaceslav Ioniță susține că acesta nu va fi atât de mare, însă vor exista perdanți. Benzina este în cea mai mare parte consumată de către persoanele fizice și aici categoria de perdanți, în mare, vor fi gospodăriile casnice, fiecare persoană”. Iar cei mai mari perdanți, consideră Ioniță, sunt agricultorii și transportatorii. „Agricultorii sunt perdanți de două ori. Prima oară, pentru că plătesc accize pentru drumurile pe care nu le utilizează. A doua oară ei sunt perdanți, fiindcă cel mai mare adaos comercial în perioada de criză a fost aplicat asupra motorinei. În anul 2020, agricultorii au plătit nejustificat sute de milioane de lei pentru motorina procurată. Și atunci mă întreb, care este rolul subvențiilor mici pe care le-a oferit statul agricultorilor, dacă cei din urmă au fost nevoiți să le ofere mai departe companiilor petroliere? Altă categorie mare de perdanți sunt transportatorii, în special – serviciile de taxi. Nu putem spune că această scumpire va avea un impact major asupra economiei, dar, în opinia mea, vor exista multe cheltuieli nejustificate ale agricultorilor și transportatorilor”, consideră Ioniță.

Pentru conformitate, ZdG