Principală  —  IMPORTANTE   —   Proiectul legii cu privire la…

Proiectul legii cu privire la publicitate, aprobat în prima lectură. Principalele prevederi

Imagine simbol

Proiectul de lege cu privire la publicitate a fost votat, joi, 11 noiembrie, în prima lectură, de 53 de deputați. Proiectul prevede obiectul reglementărilor în domeniu — relațiile ce apar între furnizorii, producătorii, distribuitorii, difuzorii și consumatorii de publicitate.

Potrivit documentului, este instituit dreptul difuzorilor de publicitate de a solicita distribuitorului asumarea răspunderii privind mesajul publicitar.

Prin proiectul legii cu privire la publicitate se propune:

a) Instituirea unor reglementări tematice, conforme standardelor europene și internaționale în domeniu. 
b) Consacrarea unor reglementări, necesare pentru protecția mass-media și a altor categorii de difuzori de publicitate.
c) Crearea cadrului normativ-juridic privind difuzarea publicității politice în perioada extraeelectorală.
d) Crearea regimului juridic al mesajelor de interes public.
e) Instituirea reglementărilor privind publicitatea comercială, conforme legislației europene și standardelor internaționale în domeniu.
f) Consacrarea unor reglementări în domeniul publicității exterioare, conforme cu relații din domeniu și cerințele legislației anticorupție.
g) Promovarea autoreglementării în domeniul publicității.
h) Sunt completate și concretizate atribuțiile instituțiilor care exercită controlul de stat în domeniul publicității și care în definitiv trebuie să asigure concurența loială pe piața publicității:

  • să contribuie la respectarea drepturilor consumatorilor în domeniu
  • să garanteze evaluarea periodică a pieței de publicitate

Sunt completate și concretizate reglementările speciale cu referire la difuzarea publicității prin intermediul paginilor web și este eliminată limita spațiului din publicațiile periodice private, rezervat publicității comerciale.

O nouă reglementare este cea privind difuzarea publicității politice în perioada extraelectorală. Iar sintagma „publicitate socială” se propune a fi înlocuită cu sintagma ”mesaj de interes public”.

Este reglementată publicitatea comercială, cea interioară și exterioară (outdoor). De asemenea, se reglementează controlul de stat și  sancțiunile în domeniul publicității.

Proiectul a fost elaborat de deputații Fracțiunii parlamentare Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), în colaborare cu grupul de lucru pentru îmbunătățirea legislației mass-media a Republicii Moldova.

Potrivit lui Virgil Pâslariuc, vicepreşedintele Comisiei cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, scopul proiectului este ajustarea legislației naționale la standardele europene în domeniul publicității, crearea unui climat adecvat pentru dezvoltarea pieței de publicitate. Totodată, documentul se încadrează în politicile prioritare stabilite în Planul de acțiuni al Guvernului pentru anii 2021-2022.

Legea cu privire la publicitate în vigoare a fost adoptată în anul 1997.