Principală  —  IMPORTANTE   —   Peste 60% dintre fumători au…

Peste 60% dintre fumători au început să fumeze în adolescență. Cum manipulează industria tutunului

foto simbol: Andrea Piacquadio

Majoritatea fumătorilor din R. Moldova au început să fumeze până la vârsta de 19 ani. Industria tutunului utilizează cele mai diverse trucuri pentru a atrage tinerii. Pe piață se vând produse din tutun cu diferite arome. Ele sunt poziționate accesibil pe rafturile magazinelor și atrag tinerii prin designul atractiv. De asemenea, celebritățile sunt plătite pentru a le face publicitate. În acest context, Organizația Mondială a Sănătății (OMS), în contextul Zilei Mondiale fără Tutun, atrage atenția asupra faptului că copiii și tinerii trebuie protejați de influența acestei industrii. Același mesaj a fost formulat și de Agenția Națională de Sănătate Publică (ANSP) într-un comunicat de presă.

Peste 60% dintre fumătorii din R. Moldova au început să fumeze până la vârsta de 19 ani

Peste 60% dintre fumătorii din R. Moldova au început să fumeze până la vârsta de 19 ani, iar aproximativ fiecare a patra persoană a început să fumeze de la vârsta de 20-24 ani, arată datele studiului „Accesul populației la serviciile de sănătate” pentru anul 2016.

Fiecare a zecea femeie a devenit fumătoare până la vârsta de 15 ani, iar peste 40% dintre femei au început să fumeze de la vârsta de 15-19 ani. Peste 60% dintre bărbați au început să fumeze până la vârsta de 19 ani, inclusiv în jur de 13% până la împlinirea vârstei de 15 ani.

În R. Moldova, conform Studiului Global al Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019) 16,3% din adolescenți de 13 – 15 ani sunt fumători activi și circa 10% din ei consumă alte tipuri de produse din tutun decât țigaretele obișnuite. Mai mult de un sfert dintre adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.

Copiii și adolescenții care utilizează e-țigarete cel puțin își dublează șansele de a fuma țigarete mai târziu în viață. Nicotina din e-țigarete este un aditiv extrem de dependent și poate deteriora creierul și dezvoltarea copiilor. De asemenea, utilizarea țigaretelor electronice crește riscul de boli de inimă și afecțiuni pulmonare, se arată în comunicatul ANSP.

„Produsele cu tutun aromat sunt greu de distins din vitrinele de bomboane”

„Companiile de tutun bombardează copiii și adolescenții cu mesaje pe social media care au fost vizionate de peste 25 de miliarde de ori. Genul acesta de mijloace de comunicare socială trebuie să dispară”, menționează ANSP în comunicatul emis.

OMS menționează că industria tutunului utilizează arome atractive și desene elegante pentru a manipula tinerii. Sunt promovate intens produsele „cu daune reduse” fără ca să existe cercetări obiective asupra acestora. Celebritățile și influencerii sunt plătiți pentru a face publicitate produselor din tutun. Acestea sunt promovate indirect în filme și emisiuni.  De asemenea, ele sunt poziționate lângă dulciuri și snacks-uri în magazine și pot fi cumpărate la distribuitoarele automate. 

„În R. Moldova, din data de 20 mai 2020 este interzisă plasarea pe piață a produselor din tutun cu aromă caracteristică de mentol. Produsele din tutun altele decât țigaretele și tutunul de rulat sunt exceptate de la interdicțiile de plasarea pe piață a produselor din tutun cu aromă caracteristică. Prin urmare, locul țigaretelor și tutunului de rulat cu arome de mentol va fi preluat de produsele din tutun care nu arde și de țigaretele electronice, pentru care sunt permise aromele caracteristice”, menționează ANSP.

Instituția menționează că aceste prevederi fac ca unele produse cu tutun aromat să nu dispară de pe piață, ci dimpotrivă, să crească. 

„Astfel, unele produse din tutun vor rămâne a fi disponibile într-o gamă largă de arome care parcă ar fi dintr-un magazin de bomboane sau de înghețată – e-țigări cu arome de ursuleți din jeleu, vată dulce, desert din unt de arahide, biscuiți cu cremă și acadele și trabucuri cu arome de ciocolată, pepene verde, limonadă și cireșe. Având ambalaje colorate și aromele dulci, produsele cu tutun aromat sunt adesea greu de distins din vitrinele de bomboane și sunt atractive pentru tineri”, se arată în comunicatul ANSP.

Instituția menționează că produsele cu tutun aromatizat sunt concepute intenționat pentru a atrage copiii. Țigările cu arome contribuie la creșterea numărului de copii care experimentează cu țigările și la numărul de copii care devin fumători obișnuiți, sporind astfel numărul total de tineri fumători. 

Fumătorii sunt mai vulnerabili la COVID-19

ANSP atrage atenția asupra faptului că orice tip de produs ce conține tutun este dăunător pentru sănătate. Instituția menționează că fumătorii sunt mai vulnerabili la COVID-19, deoarece crește posibilitatea transmiterii virusului de la mână la gură, iar fumătorii pot avea deja boli pulmonare sau capacitate pulmonară redusă, ceea ce ar crește foarte mult riscul de boli grave. Potrivit comunicatului, și produsele narghilea sunt periculoase, deoarece acestea adesea implică schimbul mai multe persoane, ceea ce ar putea facilita transmiterea COVID-19;

„În condițiile în care crește necesitatea de oxigen sau se reduce capacitatea organismului de a-l folosi în mod corespunzător, pot pune fumătorii la un risc mai mare de afecțiuni pulmonare grave”, se arată în comunicat. 

Potrivit OMS, la nivel global, produsele din tutun ucid peste 8️ milioane de oameni în fiecare an, iar peste 1️ milion din aceștia decedează din cauza expunerii la fumatul pasiv.