Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Peste 16 mii de apeluri…

Peste 16 mii de apeluri au fost înregistrate la numărul de urgență 112 în prima și a doua zi de Paște: Aproape 60% au fost apeluri non-urgente

Sursa foto: Serviciul Național Unic Pentru Apelurile de Urgență 112 din Republica Moldova

În prima și a doua zi de Paște, 16 și 17 aprilie 2023, la numărul de urgență 112 au fost înregistrate aproximativ 16 mii de solicitări de pe întreg teritoriul țării. Potrivit datelor oferite de Serviciul Național Unic Pentru Apelurile de Urgență 112, aproape 60% din numărul total de urgențe „au reprezentat situații non–urgente”.

Serviciul Național Unic Pentru Apelurile de Urgență 112 susține că:

Solicitările reale înregistrate la numărul de urgență 112 în data de 16 aprilie sunt: 1 973 apeluri (74,7 %) – urgențe medicale, 634 (24,01%) – cazuri de poliție, 31 de solicitări (1,17%) – intervenții pompieri.

Solicitări reale înregistrate la numărul de urgență 112 în data de 17 aprilie: 2 116 apeluri (75,65%) – urgențe medicale, 644 (23,02%) – cazuri de poliție, 37 de solicitări (1,37%) – intervenții pompieri.

Ana Carpovici, specialistă în relații cu publicul a Serviciului 112, declara anterior pentru ZdG că apelurile non-urgente „scad din viteza de reacție în cazurile în care apelanții chiar au nevoie urgent de ajutor.

„Anul trecut (2021 – n. red.) jumătate din apelurile efectuate la Serviciul 112 au fost apeluri non-urgente. Când ne-am lansat erau chiar peste 70 la sută. Se întâmplă că și azi unii apelanți cheamă ambulanța să-i ducă la aeroport că întârzie sau sună la 112 ca să îi livrăm pizza acasă, în timp ce alții, mai în vârstă, pot să sune să întrebe cât e ora sau ce zi e azi. Operatorii nu sunt obligați să răspundă la astfel de mesaje, dar o fac din compasiune pentru acești oameni. Dar sunt și persoane care au un comportament indecent sau sunt în stare de ebrietate. Din astea sunt foarte multe. Chiar sună iresponsabil, fără a avea o urgență. Asta ia timp, limitează operatorul de la alte apeluri poate mai importante, aici sunt secunde valoroase, pe care operatorul le pierde doar pentru a afla că omul a sunat neavând ce face. Mai grav este că apelurile false solicită serviciile de urgenţă în detrimentul persoanelor care se pot afla în situaţii critice de viaţă şi care au nevoie urgentă de ajutor, făcându-le mai puţin eficiente şi mai costisitoare. Conștientizarea și responsabilizarea cetățenilor reprezintă o soluție la reducerea numărului de apeluri non-urgente”, explică Ana Carpovici.

Situații când trebuie să apelăm 112:

  • Accidente rutiere, feroviare sau provocate de orice alt factor de mediu, în urma cărora s-au înregistrat victime;
  • Incendii, explozii;
  • Cutremure;
  • Prăbușirea clădirilor, pilonilor de înaltă tensiune, arborilor etc.
  • Fenomene meteo periculoase;
  • Probleme de sănătate provocate de diverși factori;
  • Agresiune fizică sau orice alt tip de violență;
  • Tulburarea ordinii publice;
  • Furt;
  • Utilizarea armelor sau a altor obiecte ce provoacă situații periculoase;

Atunci când apelaţi 112, trebuie să țineți cont de următoarele momente importante:

Să fiți cât mai concreți, oferind detaliile principale, astfel încât operatorii să aprecieze rapid de ce echipe de intervenție este nevoie în situația respectivă; De exemplu, în cazul unui accident rutier, specificaţi locul unde s-a produs accidentul, numărul total al persoanelor implicate în accident, dacă persoanele sunt blocate în autovehicul, dacă sunt conştiente sau inconştiente.