Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Raport al Comisiei Europene:…

DOC Raport al Comisiei Europene: R. Moldova continuă să îndeplinească cerințele privind liberalizarea vizelor și a înregistrat progrese în ceea ce privește punerea în aplicare a recomandărilor din anul trecut

Foto: radio.cz

R. Moldova continuă să îndeplinească cerințele privind liberalizarea vizelor și a înregistrat progrese în ceea ce privește punerea în aplicare a recomandărilor din anul trecut, arată concluziile celui de-al 4-lea Raport privind monitorizarea regimului UE de călătorii fără viză cu Albania, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Macedonia de Nord și Serbia, precum și cu Georgia, R. Moldova și Ucraina, care a fost publicat miercuri, 4 august, de către Comisia Europeană (CE).


Potrivit raportului, în 2020, R. Moldova a continuat să coopereze cu Europol (organizație de combatere a criminalității la nivel european) și Eurojust (agenție a UE care se ocupă de cooperarea judiciară în materie penală între agențiile statelor membre), inclusiv cu mai multe state membre UE, care au menționat o bună cooperare cu R. Moldova în domeniul securității.

„R. Moldova a investit substanțial în reforme politice pentru combaterea corupției, criminalității și mijloacelor financiare ilicite. Cu toate acestea, mai este încă loc pentru eficientizarea capacității pentru confiscarea mijloacelor financiare ilicite. R. Moldova a majorat bugetul anual al investițiilor împotriva corupției, inclusiv a Autorității Naționale de Integritate și a Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale”, se arată în raport.

Recomandările CE pentru R. Moldova:

  • Reprezentanții CE susțin că, în general, R. Moldova continuă să îndeplinească criteriile de referință privind liberalizarea vizelor. Cu toate acestea, în continuare sunt necesare eforturi pentru a rezolva problema cererilor de azil nefondate, precum și cea a fraudelor financiare, combaterii spălării banilor, prevenirii și combaterii corupției și crimei organizate.
  • Continuarea adaptării campaniilor de informare privind liberalizarea vizelor pentru migranții relevanți, inclusiv în ceea ce privește grupurile vulnerabile și azilul nefondat.
  • Adoptarea unei strategii și a unui plan de acțiune pentru reformele justiției. Trebuie adoptate amendamente constituționale în legătură cu recomandările Comisiei de la Veneția și asigurarea că numirile judiciare sunt efectuate într-un mod transparent și bazat pe meritocrație, inclusiv argumente bine fondate pentru numiri și respingeri cu trimitere la criteriile de competență și integritate.
  • Continuarea eforturilor împotriva corupției, în special, asigurarea implementării eficiente a sistemului de declarare a veniturilor de către funcționari, impunând o divizare efectivă a competențelor agenților anticorupție și concentrarea pe cazuri de corupție la nivel înalt.

Ylva Johansson, comisarul pentru afaceri interne, susține că regimul de călătorii fără viză între UE și țările din Balcanii de Vest și din cadrul Parteneriatului estic este o mare realizare.

Deși restricțiile legate de pandemia de COVID-19 au avut un impact major asupra mobilității, țările din Balcanii de Vest și din cadrul Parteneriatului estic care beneficiază de regimul de călătorii fără viză trebuie să își continue și să își intensifice eforturile de gestionare a migrației și a azilului, precum și de combatere a corupției și a criminalității organizate”, a precizat comisarul pentru afaceri interne.

Migrația, azilul și cooperarea în materie de readmisie

Potrivit CE, pandemia de COVID-19 și restricțiile de călătorie impuse au avut un impact major asupra migrației și a mobilității către UE. Marea majoritate a celor care au călătorit în UE au pornit la drum din motive legitime. Deși toate țările evaluate au continuat să ia măsuri de combatere a migrației ilegale, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a răspunde preocupărilor actuale:

  • Numărul cererilor de azil a scăzut drastic în primăvara anului 2020. Cu toate acestea, mai multe țări trebuie să ia în continuare măsuri pentru a soluționa problema cererilor de azil nefondate depuse de cetățenii lor, inclusiv prin consolidarea participării la Platforma multidisciplinară europeană împotriva amenințărilor infracționale (EMPACT) și prin organizarea în continuare a unor campanii de informare specifice.
  • Deși ratele de returnare au scăzut din cauza disponibilității limitate a zborurilor, buna cooperare în materie de returnare și readmisie continuă între statele membre și țările participante.
  • În ciuda scăderii globale a numărului de treceri ilegale ale frontierei, sunt necesare în continuare îmbunătățiri în domeniile gestionării frontierelor și migrației. Capacitatea de primire în unele țări din Balcanii de Vest pune în continuare probleme, în special în Bosnia și Herțegovina.
  • Pentru a asigura un mediu bine gestionat în materie de migrație și securitate, care reprezintă o condiție prealabilă pentru îndeplinirea continuă a criteriilor de liberalizare a vizelor, țările evaluate trebuie să asigure alinierea în continuare la politica UE în domeniul vizelor.

Ordinea și siguranța publică

Toate țările evaluate au continuat să ia măsuri de prevenire și combatere a criminalității organizate. Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a răspunde preocupărilor legate de securitatea internă:

  • Țările în cauză ar trebui să ia măsuri pentru a combate în mod eficace criminalitatea organizată, frauda financiară și spălarea banilor, în special printr-o mai bună coordonare între agențiile de aplicare a legii.
  • Corupția la nivel înalt rămâne un motiv de îngrijorare. În unele cazuri, eforturile de combatere a corupției sunt în continuare îngreunate de capacitatea limitată și de statutul juridic al agențiilor anticorupție, precum și de numărul redus de condamnări în cazurile de corupție care sunt judecate (în special în R. Moldova și Ucraina).
  • Țările beneficiare ale regimului de călătorii fără viză care acordă cetățenia în schimbul investițiilor ar trebui să elimine treptat și efectiv astfel de sisteme, pentru a împiedica resortisanții altor țări care au obligația de a deține viză să eludeze procedura UE de acordare a vizelor de scurtă ședere și evaluarea aprofundată a riscurilor în materie de migrație și securitate inerentă acestei proceduri.

Comisia Europeană va continua să monitorizeze îndeplinirea cerințelor legate de liberalizarea vizelor prin reuniuni la nivel de înalți funcționari, precum și prin intermediul reuniunilor periodice ale subcomitetului pentru justiție, libertate și securitate și al dialogurilor bilaterale și regionale dintre UE și țările care beneficiază de un regim de călătorii fără viză. 

În prezent, UE dispune de un regim de călătorii fără viză cu 61 de țări. În cadrul acestui regim de călătorii fără viză, cetățenii din afara UE care dețin un pașaport biometric pot intra în spațiul Schengen fără a deține viză timp de 90 de zile în cursul unei perioade de 180 de zile.