Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Codul transportului feroviar, aprobat…

DOC Codul transportului feroviar, aprobat de Guvern. Implementarea acestuia ar elimina monopolul Î.S. „Calea Ferată din Moldova” pe piața serviciilor feroviare

Fotografie-simbol

Cabinetul de miniștri a aprobat în cadrul ședinței de miercuri, 25 august, proiectul de hotărâre privind Codul transportului feroviar, elaborat întru implementarea Acordului de Asociere dintre R. Moldova și Uniunea Europeană.

Autorii proiectului de hotărâre susțin că implementarea noului Cod al transportului feroviar ar elimina monopolul Î.S. „Calea Ferată din Moldova” pe piața serviciilor feroviare. Astfel, „infrastructura va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport pasageri și marfă vor putea fi prestate de operatori privați”.


Totodată, potrivit documentului, se vor stabili reguli concrete privind aportul statului în privința dezvoltării infrastructurii feroviare și ar permite crearea unui climat investițional echitabil în ramură și dezvoltarea competitivității pe piața serviciilor de transport feroviar de mărfuri.

„Cu toții știm în ce stare se află Calea Ferată. Unele din motive este corupția care a fost la acea întreprindere, dar sunt și alte aspecte la care trebuie să lucrăm ca să dezvoltăm sectorul feroviar și Codul feroviar vine în acest sens. Acest Cod va servi drept temei legal întru inițierea reformelor în domeniul respectiv. Prin intermediul stipulării proiectului se urmărește asigurarea următoarelor deziderate: excluderea monopolului din sector și liberalizarea serviciilor de transport feroviar; dezvoltarea competitivității de piața serviciilor de transport feroviar; crearea unui climat investițional echitabil în ramură; instituirea autorității feroviare responsabilă de respectarea subvențiilor de siguranță și securitate în transportul feroviar; reglementarea mecanismului privind modul de formare a costurilor pentru accesul la infrastructură, precum și a cerințelor și a regulilor conexe operațiunilor de transport (…)”, a spus ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu.

În luna martie, curent, Ziarul de Gardă a scris că șefii numiți pe criterii politice, furturi de combustibil, dosare penale fără finalitate deschise în urma neregulilor depistate la întreprindere, lipsa de control și starea slabă a infrastructurii feroviare sunt doar câteva dintre motivele care au dus „Calea Ferată a Moldovei” la situația în care nu își mai poate onora obligațiunile față de angajații care nu și-au primit salariile de câteva luni. Starea de degradare continuă a sectorului feroviar a condus, în 2021, întreprinderea în derivă, cu datorii de circa 765 de milioane de lei, restanțe la salarii de aproximativ 90 de milioane de lei, dar și cu o stare tehnică la fel de problematică ca și cea financiară. 

Pe 4 martie, în Parlament a fost discutată situația financiară și restanțele salariale ale Î.S. „Calea Ferată a Moldovei”, cu participarea angajaților de la întreprindere, care au organizat o manifestație de protest în fața clădirii Parlamentului și Președinției. În cadrul discuțiilor, angajații de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” au solicitat statului să întreprindă măsurile necesare pentru depășirea crizei financiare cu care instituția se confruntă de mai multe luni.

Pe 4 februarie, plenul Parlamentului a aprobat crearea Comisiei speciale privind analiza situației economico-financiare de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020.

Curtea de Conturi a constatat într-un audit pentru anii 2018-2019 că ÎS „Calea Ferată a Moldovei” a gestionat neconform resursele financiare publice și patrimoniul public. Potrivit raportului audiat la 2 februarie, în cadrul ședinței Comisiei de control al finanțelor publice, unele activități realizate nu au întrunit în totalitate criteriile de conformitate care guvernează această întreprindere, iar sistemul de control intern managerial necesită a fi consolidat, pentru susținerea managementului în abordarea riscurilor de regularitate.

Astfel, neelaborarea, necoordonarea și neaprobarea corespunzătoare a unui nomenclator complex al serviciilor aferente altor activități operaționale prestate de „Calea Ferată a Moldovei” și a tarifelor aferente contravin exigențelor legale privind organizarea și funcționarea întreprinderilor de stat și municipale, se menționează în Raport.

Totodată, nerealizarea pe deplin a măsurilor de dare în locațiune a încăperilor neutilizate a generat dispute și carențe compromise în valoare totală de 19 986,8 mii de lei, precum și a determinat nemajorarea veniturilor proprii pasibile de acumulat în sumă de circa 3 793,9 mii de lei. Iar nerespectarea reglementărilor privind organizarea și funcționarea întreprinderilor de stat și municipale s-a soldat cu comercializarea neconformă a circa 66,6 mii tone de active circulante sub formă de materiale feroase și administrarea neconformă a investițiilor financiare pe termen lung în părți neafiliate în valoare de 15 411,6 mii lei.  

Mai multe consecințe negative a avut și aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile. În același timp, neonorarea conformă a angajamentelor asumate de întreprindere a cauzat suportarea unor cheltuieli sub formă de penalități, iar monitorizarea necorespunzătoare a scopurilor în corelare cu resursele financiare necesare și rezultatele finale stabilite a condiționat efectuarea unor investiții în imobilizări necorporale în valoare totală de 17 534,7 mii lei, care nu se utilizează conform destinației și nu produc beneficii întreprinderii.