Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Camerele de supraveghere a…

DOC Camerele de supraveghere a traficului rutier de pe traseele naționale NU vor deveni funcționale în luna mai. „Nu putem spune exact o dată sau o lună când vor fi activate”

În ultimele zile, în spațiul public au apărut mai multe informații precum că, din luna mai curent, pe mai multe trasee naționale din R. Moldova ar urma să redevină funcționale camerele de supraveghere a traficului rutier.

Andrian Șova, directorul Serviciului Tehnologii Informaționale (STI) al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a declarat pentru ZdG că informația NU corespunde adevărului și că, din luna mai, camerele de supraveghere a traficului de pe traseele naționale nu vor fi activate.

Andrian Șova a precizat însă că există un proiect privind extinderea sistemului de supraveghere a traficului rutier, funcțional acum doar în capitală, însă nu se știe cu exactitate data sau luna când acesta va deveni funcțional și în afara Chișinăului. Până la 13 aprilie, STI al MAI își propune să achiziționeze tehnica necesară pentru derularea proiectului, fiind dispusă să achite 20 de milioane de lei.

„Nu putem spune exact o dată sau o lună când vor fi activate. În fiecare an, ministerul intenționează și încercă dezvoltarea sistemului de supraveghere, pentru că necesitatea persistă. Totul depinde de cum va derula proiectul. Este o activitate planificată pentru anul 2021. Trebuie să luăm în calcul toate constrângerile, situația actuală, inclusiv pandemia. În dependență de acești factori va fi clar mai târziu dacă avem sau nu un proiect care va fi implementat anul acesta.

Andrian Șova

Din luna mai nu vor fi activate (camerele, n.r.). Am văzut și noi informația din presă. Lista de locații care a apărut în spațiul public sunt locațiile de interes pentru extinderea sistemului. În mare parte, din considerentul că există acolo infrastructură și piloni care pot fi utilizați. S-ar lua în calcul ca în aceste localități să fie activate camere. Sistemul de monitorizare a traficului este prevăzut pentru întreg teritoriul țării (…) Noi suntem conștienți de faptul că acest lucru nu poate fi realizat imediat sau într-un termen foarte scurt (…) Intenționăm și mizăm pe implementarea pe etape. Locațiile acestea ar fi o primă etapă de dezvoltare”, a spus Șova pentru ZdG

Întrebat despre compania care va gestiona sistemul de supraveghere a traficului rutier de pe traseele naționale, Andrian Șova a spus pentru ZdG că nu există niciun contract cu o companie, supravegherea video a traficului urmând să fie gestionată de MAI.

„Nu este o companie care va gestiona sistemul de supraveghere a traficului rutier. Supravegherea traficului este gestionat exclusiv de Ministerul Afacerilor Interne. Nu există niciun contract cu o companie. Este prerogativa noastră și inițiativa ministerului. Eu înțeleg că faceți referire cumva la trecutul istoric al sistemului, dar, în cazul dat, sistemul aparține MAI și este gestionat de MAI”, a spus Șova pentru ZdG.

Recent, reprezentanții MAI au lansat o licitație deschisă privind achiziționarea de bunuri și servicii pentru extinderea sistemului de supraveghere a circulației rutiere. Anunțul a fost publicat pe site-ul achiziții.md. Bugetul destinat pentru achiziționarea de bunuri și servicii pentru supravegherea traficului rutier constituie 20 de milioane de lei. Ofertele pot fi depuse până la data de 11 aprilie 2021.

Directorul Serviciului Tehnologii Informaționale al MAI a spus pentru ZdG că „licitația este în procedură”.

„Licitația este în procedură. Eventual, o tentativă a noastră este bazată pe planul de activitate pentru anul 2021, dar la moment, nu este decât în procedură și mai devreme sau mai târziu vor fi reevaluate prioritățile ca, în final, să putem confirma dacă acțiunea aceasta poate continua. Noi avem o astfel de inițiativă de ani de zile și sperăm că mai devreme sau mai târziu, vom ajunge la etapa implementării, în dependență de constrângerile și procedurile care trebuie să fie derulate”, a spus Șova.

Sitemul de monitorizare video a traficului rutier a funcționat din 2014 și până în 2016. În ianuarie 2017, ZdG a scris că sistemul de monitorizare video a traficului rutier, implementat în 2014 în raioanele R. Moldova, a fost pus pe brânci de o gașcă de afaceriști, conectată la lumea politică, dar și de impotența statului, care, din cauza intereselor, nu a putut valorifica oportunitatea de a avea siguranță în trafic și încasări la buget.

ZdG a analizat atunci sute de documente, inclusiv mesaje private ale persoanelor implicate în proiect și a prezentat detalii din culisele business-ului cu camere video de pe traseele naționale, ruinat de interese, negocieri politice, lobby, dosare penale dubioase și identități false. În vârful afacerii s-au aflat un afacerist cu dublă identitate, deputatul și secretarul general al PLDM, Victor Roșca, dar și mai mulți intermediari, unii dintre care s-au aflat în funcții publice.

Citește ancheta ZdG aici: Camerele de supraveghere a traficului, un proiect ucis de interese