Principală  —  IMPORTANTE   —   Deputată, despre cazul adolescentei bătute…

Deputată, despre cazul adolescentei bătute de mai multe tinere: „Trebuie exmatriculate, iar părinții – sancționați pentru proasta educație a odraslelor”

Cazul elevei bătute și umilite de câteva tinere trebuie să devină subiectul unor discuții serioase cu elevii din toate instituțiile educaționale, cu părinții, cu profesorii, dar și cu diriginții la clasă. Declarația aparține deputatei Maria Ciobanu, după ce la 7 februarie, în sursele mass-media și pe rețelele de socializare, au apărut imagini video unde un grup de tinere agresează și umilesc o fată.

Totodată, deputata cosideră că elevele care au batut-o pe adolescentă trebuie să fie exmatriculate, iar părinții să fie sancționați pentru proasta educație.

„Cazul elevei bătută și umilită de câteva tinere este strigător la cer și s-ar cuveni să devină subiectul unor discuții serioase cu elevii din toate instituțiile educaționale, cu părinții, dar și cu profesorii, diriginții la clasă.

Nu este unicul caz, îmi veți spune. Da, nu este unicul caz, cu părere de rău, dar acesta te cutremură prin sadismul lui, prin răutatea demonstrată, prin faptul că adolescentele se arată gata de a repeta bătaia de joc față de eleva impusă să stea în genunchi, pupându-le mâinile… Și, culmea!

Bătăușele nu sunt dintr-un sat uitat de autorități, de la o margine de țară, cu profesori și părinți care trăiesc la limita sărăciei, ci de la trei licee prestigioase din Chișinău. Așa am înțeles eu din cele relatate… Chiar și aici, în capitală, puțini părinți își pot permite luxul de a-și înscrie odraslele la aceste licee. Profesorii sunt angajați prin concurs, cei mai buni dintre cei mai buni, cu salarii pe măsură, condițiile de muncă corespund exigențelor zilei, iar părinții au venituri, care să le permită să plătească taxa de studii, în multe cazuri, mașină și șofer pentru copil, ore particulare etc”.

Totodată, deputata cosideră că elevele care au batut-o pe adolescentă trebuie să fie exmatriculate, iar părinții sancționați pentru proasta educație.

Adolescentele bătăușe trebuie exmatriculate și obligate să frecventeze un liceu obișnuit, iar părinții sancționați pentru proasta educație a odraslelor. Conducerea liceelor nu trebuie să închidă ușa în fata jurnaliștilor, ci să deschidă larg ușile pentru angajați ai MAI, ai MECC, MSMPS și ai altor entităti, care să le vorbească liceenilor despre drepturile și obligațiunile lor, despre legile scrise și nescrise, despre morală, bun-simț, cumsecădenie și, principalul, despre faptul că bogăția și luxul nu îți permit să te crezi superior, deasupra legii… Pentru orice faptă ticăloasă trebuie să existe și pedeapsă pe măsură!”, susține Ciobanu.

După ce ieri, 7 februarie, în mass-media și pe rețelele de socializare, au apărut imagini video unde un grup de tinere agresează o fată, Poliția a anunțat ieri că a dispus mai multe acțiuni în vederea stabilirii tuturor circumstanțelor conflictului și a persoanelor implicate. Totodată, oamenii legii informează că a fost inițiat un proces penal.

Potrivit Legii învățământului, dreptul Ia învăţătură este garantat, indiferent de naţionalitate, sex, rasă, vârstă, de originea şi starea socială, de apartenenţa politică sau religioasă, de antecedentele penale. Legea mai prevede că statul asigură şanse egale de acces în instituţiile de stat de învăţămînt liceal, profesional, mediu de specialitate şi superior, în funcţie de aptitudini şi capacităţi.

Totodată, învăţământul din R. Moldova urmăreşte:

  • dezvoltarea personalităţii copilului, a capacităţilor şi a aptitudinilor lui spirituale şi fizice la nivelul potenţialului său maxim;
  • cultivarea respectului pentru drepturile şi libertăţile omului, indiferent de apartenenţa lui etnică, de provenienţa socială şi atitudinea faţă de religie – principii consemnate în Carta Naţiunilor Unite;
  • pregătirea copilului pentru a-şi asuma responsabilităţile vieţii într-o societate liberă, în spiritul înţelegerii, păcii, toleranţei, egalităţii între sexe şi prieteniei între toate popoarele şi grupurile etnice, naţionale şi religioase;
  • cultivarea simţului necesităţii de a munci pentru binele propriu şi cel al societăţii, a stimei faţă de cei care produc bunuri materiale şi spirituale;
  • educarea stimei faţă de părinţi, faţă de identitatea, limba şi valorile culturale ale poporului, precum şi faţă de valorile naţionale ale ţării în care trăieşte, ale ţării din care poate fi originar şi ale civilizaţiilor diferite de a sa;
  • cultivarea simţului responsabilităţii faţă de mediul înconjurător, formarea conştiinţei ecologice.