Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Cele aproximativ 100 de microbuze…

Cele aproximativ 100 de microbuze care au mai rămas în Capitală nu vor dispărea de pe străzi până cel puțin la 1 ianuarie 2023. Proiectul care prevedea ca vehiculele să fie scoase de pe rută la 1 septembrie a fost modificat: „Le prelungește agonia”

Imagine-simbol

Maxi-taxiurile din Chișinău vor dispărea de pe străzile Capitalei începând cu 1 ianuarie 2023, potrivit deciziei Consiliului Municipal Chișinău (CMC) din iunie 2022. Hotărârea CMC din anul 2021, prin care s-au aprobat noi Standarde de Calitate în Transportul Public municipal și care prevedea ca microbuzele să fie scoase de pe rute începând cu 1 septembrie, a fost modificată odată cu aprobarea Metodologiei de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din Chișinău din vara anului 2022. Astfel, microbuzele vor circula în continuare până la, cel puțin, 1 ianuarie 2023.

În timp ce responsabilii de la Primăria Chișinău susțin că decizia respectivă a fost luată pentru a oferi posibilitate deținătorilor de maxi-taxi să se conformeze noilor standarde și să achiziționeze unități noi de transport, autorul proiectului privind Standardele de Calitate în Transportul Public municipal susține că proprietarii de maxi-taxi nu vor avea bani pentru a investi capital în unitățile de transport și că ele oricum vor dispărea treptat de pe străzile capitalei.

Punctul 10 din Metodologia de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din Chișinău spune că: „Se operează modificări în pct. 6 din decizia Consiliului municipal Chișinău nr. 6/10 din 22.07.2021 „Cu privire la aprobarea Standardelor de calitate în transportul public din municipiul Chișinău”, după cum urmează: sintagma „intră în vigoare la 1 septembrie 2022” se substituie cu sintagma „intră în vigoare la 1 ianuarie 2023”.

Solicitat de Ziarul de Gardă, Vladimir Mitru, consilierul primarului general al Capitalei, Ion Ceban, a explicat că decizia CMC oferă posibilitate proprietarilor de maxi-taxi să se conformeze standardelor de Calitate în Transportul Public municipal și să achiziționeze noi unități de transport.

„Tariful la maxi-taxi nu a fost modificat din 2006. Între timp, de la 2 000 de unități de maxi-taxi, azi în oraș au rămas 100, pentru că din punct de vedere economic nu le era rentabil. Acum, am ajustat tariful, inclusiv și pentru maxi-taxi, de 6 lei și le-am dat o perioadă de tranziție deținătorilor de maxi-taxi ca să se conformeze și să achiziționeze unități de transport noi, ca ei să poată activa.

Într-o perioadă de două luni de zile, ei nu pot fizic să procure aceste unități de transport. Le-am dat o perioadă de tranziție până la data de 31 decembrie ca ei să se conformeze. Dacă la 31 decembrie (microbuzele n. r.) vor corespunde standardelor de calitate, vor activa. Cine nu corespunde – n-o să activeze”, a declarat Vladimir Mitru, consilierul primarului general al capitalei, Ion Ceban.

De cealaltă parte, fostul consilierul municipal PAS și actual deputat în Parlamentul R. Moldova, Alexandr Trubca, care este autorul proiectului privind Standardele de Calitate în Transportul Public municipal, susține că proprietarii de maxi-taxi nu vor reuși până la 1 ianuarie să respecte standardele respective, deoarece investițiile pentru achiziționarea unităților de transport sunt prea mari.

„Asta nu se va întâmpla niciodată, indiferent de tariful care va fi, fiindcă pentru a achiziționa o unitate de transport care să respecte standardele respective, chiar și una în uz, trebuie făcută o investiție de 40, 50 de mii de euro. Ceea ce se întâmplă azi pe piața de la noi, de obicei nu există companii serioase care stau pe domeniul transportului privat în municipiul Chișinău. Sunt proprietari de una-două rutiere, care lucrează de ani de zile, unde proprietarul de mute ori este chiar și șofer. Respectiv, trebuie să ai o capacitate financiară substanțială ca să investești, ulterior să investești și în cheltuielile operaționale. Nu cred că acest lucru este realizabil sub forma pe care o face acum Primăria.

(…) Nu cred că la 1 ianuarie 2023, conform noii prevederi, standardele vor intra în vigoare. Cred că, în cel mai bun caz, ei le vor amâna pentru încă o perioadă nedeterminată sau le vor anula în totalitate. (…) Microbuzele, în mod normal, încet – încet o să dispară, pentru că proprietarii nu vor avea bani pentru a investi capital în aceste unități de transport. Prin majorarea tarifului pur și simplu le-au prelungit agonia. Ele vor continua să reprezinte unități de transport cu un grad de securitate scăzut pentru călători și cu un grad de calitate și comoditate pe care îl cunoaștem”, a declarat fostul consilier municipal PAS și actual deputat în Parlamentul R. Moldova, Alexandr Trubca, care este autorul proiectului privind Standardele de Calitate în Transportul Public municipal.

În vara anului 2021, Consiliul Municipal Chișinău (CMC) a aprobat Standardele de Calitate în Transportul Public municipal. Potrivit autorului proiectului, odată aprobate, Standardele sunt obligatorii pentru toți prestatorii de servicii de transport public, atât privați cât și cei municipali, iar cei care nu le vor respecta, nu vor avea dreptul să presteze servicii în Municipiu.

1. Primul și cel mai important standard de calitate ține de vârsta unităților de transport care vor avea dreptul să circule în municipiu.

  • Pentru troleibuze această vârstă este egală cu 20 de ani;
  • Pentru autobuze – 15 ani.

2. Al doilea standard ține de densitatea medie a călătorilor.

Până în anul 2025 densitatea medie a călătorilor va trebuie să scadă aproape de 2 ori, adică în troleibuze și autobuze va fi de 2 ori mai liber.

3. Al treilea standard important ține de dotarea unităților de transport cu aer condiționat.

4. Al patrulea standard cheie ține de dimensiunile unităților de transport public care vor avea dreptul să circule în municipiu. Astfel, dimensiunea minimă a unităților de transport va fi de șapte metri și jumătate, iar înălțimea de 3 metri.

Acest fapt va exclude din circuit orice amintire despre rutiere în forma microbuzelor actuale. Acestea vor dispărea definitiv de pe străzile Chișinăului nu mai târziu de 1 septembrie 2022 și vor fi înlocuite cu autobuze și troleibuze moderne, fie achiziționate de Municipalitate, fie de agenți economici privați cu care vor fi încheiate contracte de prestări de servicii în condiții de piață.

Fără microbuze pe străzile Capitalei începând cu 1 septembrie 2022. Standardele de calitate cu privire la transportul public, aprobate de CMC

Consiliul Municipal Chișinău (CMC) a aprobat luni, 13 iunie, Metodologia calculării și reglementării tarifelor și costurilor pentru serviciile de transport de călători, costului unui vehicul-kilometru și mecanismul de aplicare și reglementare a abonamentelor de călătorie. Tot în acea metodologie se regăsește și punctul cu referire la modificarea Hotărârii Consiliului municipal Chișinău din 22 iulie 2021 prin care s-a aprobat noi Standarde de Calitate în Transportul Public municipal.

Astfel, potrivit documentului votat în iunie 2022, Standardele de Calitate în Transportul Public municipal ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2023 și nu la 1 septembrie 2022, așa cum prevedea inițial documentul. Din 1 iulie 2022, călătoria cu transportul publici municipal, autobuze, troleibuze și microbuze, în raza municipiului Chișinău costă 6 lei.