Principală  —  IMPORTANTE   —   Prevederile CEDO care nu vor…

Prevederile CEDO care nu vor fi aplicate pe perioada stării de urgență. Argumentarea R. Moldova din nota verbală

Libertatea de întrunire și asociere, dreptul la instruire și libertatea de circulației sunt prevederile Convenției Europene a Drepturilor Omului (CEDO) asupra cărora Reprezentanța permanentă a R. Moldova pe lângă Consiliul Europei (CoE) a notificat Secretarul General al CoE că activează derogarea pe perioada stării de urgență.

Nota verbală a fost expediată la 18 martie și înregistrată joi, 19 martie. 

Conform unui răspuns expediat de Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene către ZdG, „în conformitate cu prevederile articolului 15 din Convenție, precum și având în vedere articolul 6 din Legea RM nr. 212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, Reprezentanța permanentă a RM pe lângă CoE a notificat Secretarul General al CoE, la 18.03.2020, privind necesitatea de a deroga de la aplicarea unor prevederi ale Convenției și Protocoalelor sale adiționale, în particular fiind vorba de Art.11 al Convenției (Libertatea de întrunire și asociere), Art.2 al Primului Protocol (Dreptul la instruire) și Articolul 2 al Protocolului nr.4 (Libertatea de circulației)”.

Argumentarea necesității derogării aplicării prevederilor din Convenție

„Măsurile deja în vigoare sau prevăzute a fi implementate treptat implică sau pot implica restricții la drepturile și libertățile fundamentale, printre altele, prin instituirea unui regim special de intrare și ieșire din țară, un regim special de circulație pe teritoriul Republicii Moldova, suspendarea activității unităților de învățământ, introducerea regimului de carantină, interzicerea reuniunilor, manifestațiilor publice și a altor adunări de masă și, prin urmare, declanșarea necesității derogării Republicii Moldova, în conformitate cu articolul 15 din Convenția Europeană pentru Protecție a drepturilor omului și a libertăților fundamentale din aplicarea anumitor dispoziții ale Convenției și ale protocoalelor sale, în special articolul 11 ​​din convenție, articolul 2 din primul protocol și articolul 2 din Protocolul nr.4. Ținând cont de tendințele îngrijorătoare ale răspândirii COVID-19 în Europa, măsurile menționate anterior sunt pași esențiali în combaterea răspândirii COVID-19 și protejarea populației împotriva acestei pandemii globale”, este argumentat în nota verbală.

Ce spune Agentul Guvernamental

Reprezentantul Guvernului la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO), Oleg Rotari, a declarat pentru ZdG că acest lucru a fost făcut ținând cont de declararea stării de urgență, care „implicit denotă existența anumitor circumstanțe care permit sau chiar necesită restricționarea unor drepturi garantate de Convenție”.

„Dacă ar fi, spre exemplu, libertatea de întrunire, ea trebuie restricționată pe alocuri, ca să împiedice propagarea acestui virus, iar aceasta contravine Convenției, pe de o parte. De aceea, în asemenea cazuri, este activat art. 15 din Convenție pentru a nu intra în anumite discuții cu CtEDO. Sunt anumite măsuri necesare pentru a proteja națiunea sau securitatea statului, atunci se activează acest articol până la lipsa aplicării acestui articol în continuare. În mod normal, orice persoană aflată pe teritoriul R. Moldova poate să se prevaleze de dreptul său, ca să se evite contaminarea cu acest virus în masă, autoritățile pun interdicție la întrunire, practic, restricționând acest drept, ar încălca Convenția. În aceste condiții, acest drept nu se consideră încălcat, deoarece au existat anumite circumstanțe importante care permiteau restricționarea acestuia. Dacă cineva s-ar adresa, CtEDO nu ar trebui să dea curs”, a explicat el.

Parlamentul R. Moldova a declarat stare de urgență în legătură cu răspândirea virusului de tip nou COVID-19 pentru perioada 17 martie – 15 mai.