Principală  —  IMPORTANTE   —   Ofițer principal la Administrația Națională…

Ofițer principal la Administrația Națională a Penitenciarelor și consilier local în același timp

De mai bine de șase luni, un ofițer principal din cadrul unei direcții a Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) deține, concomitent, și funcția de consilier local într-o comună din raionul Anenii Noi. Funcționarul a refuzat să ne ofere o explicație, menționând că „la moment chestia asta se examinează de către Autoritatea Națională de Integritate, care se va expune”.

Alexandru Renchez (40 de ani) este fost polițist, cea mai recentă funcție deținută în acest domeniu fiind cea de șef al postului de poliție Maximovca, Sectorul de poliție nr. 2 Mereni al Inspectoratului de Poliție Anenii Noi. În octombrie 2019, după ce a plecat din poliție, Renchez a candidat din partea Partidului Socialiștilor (PSRM) pentru fotoliul de primar al localității Maximovca. După numărarea buletinelor din turul doi, Renchez a pierdut alegerile, acumulând cu 7 voturi mai puțin decât contracandidata sa. S-a ales însă cu un mandat de consilier local din partea PSRM, partidul său obținând 5 din cele 11 locuri din Consiliu Local. Mandatul de consilier local a fost validat pe 28 octombrie 2019, printr-o hotărâre judecătorească emisă în acest sens. 

Declarația de avere, depusă abia după 4 luni de la angajare

Din postura de consilier, Renchez a depus trei declarații de avere și interese personale: pe 10 ianuarie (după validarea mandatului de consilier), pe 13 martie (declarația anuală) și pe 5 august 2020. Tot pe 5 august, Renchez a mai depus o declarație de avere și interese în care menționa că deține funcția de ofițer principal al Direcției Siguranță și Regim Penitenciar din cadrul Direcției Generale Detenție a Administrației Naționale a Penitenciarelor.

Din informațiile indicate de Alexandru Renchez în declarația de avere și interese personale, rezultă că acesta fost angajat la ANP în baza unui ordin din 16 martie 2020. Deși Legea Nr. 300 cu privire la sistemul adminstrației penitenciare stipulează că „la încadrarea în sistemul administraţiei penitenciare şi, ulterior, la promovarea în funcţii superioare (…) candidatul este obligat să depună, în condiţiile legii, declaraţia de avere şi interese personale”, Renchez a depus declarația de avere după mai bine de patru luni de la angajare în cadrul ANP. Aceeași lege spune că, pentru încadrarea în funcţia publică cu statut special, pretendentul nu trebuie să fie membru al unui partid sau al unei organizaţii social-politice.

Am solicitat Autorității Naționale de Integritate să ne comunice care sunt prevederile legale referitoare la termenul de depunere a declarațiilor de avere și interese personale. „Orice persoană care se angajează în funcție publică trebuie să depună în termen de 30 de zile de la angajare declarația de avere și interese personale. În cazul în care a fost depășit termenul stabilit de lege și nu a fost depusă declarația pe portalul nostru, persoana respectivă riscă răspundere contravențională, inclusiv inițierea unui control al averii și intereselor personale. Depunerea declarației de avere și interese personale după expirarea termenului depunerii, în intervalul de timp cuprins între termenul depunerii și data inițierii controlului, se califică ca depunere tardivă a declarației”, se spune în răspunsul ANI la solicitarea ZdG.

Renchez: „Eu refuz să vă dau comentarii”

Alexandru Renchez

„La moment chestia asta se examinează de către ANI, care se va expune”, ne-a spus Alexandru Renchez atunci când i-am solicitat un punct de vedere despre cele două funcții pe care le deține simultan. Întrebat dacă a renunțat sau nu la mandatul de consilier, Alexandru Renchez ne-a replicat: „Dar de ce trebuie eu să vă dau dvstră explicații? Eu vă spun că se examinează. Nu trebuie să mă întrebați pe mine nimic pentru că eu refuz să vă dau comentarii”. Ulterior, Alexandru Renchez ne-a închis telefonul.

Reprezentanții primăriei Maximovca ne-au comunicat că Alexandru Renchez ar fi cerut un model de cerere de renunțare la mandatul de consilier, dar că, deocamdată, nu a depus cererea: „Domnul Renchez nu locuiește în sat. El e la Chișinău. El a fost până acum consilier. A cerut să-i trimitem documentele cu cererea ca să-și dea demisia, dar deocamdată nu a depus. Acum se hotărăște întrebarea asta. Da, el lucrează în structurile acestea în care nu se permite să fii și consilier și în serviciul de stat militar”.

Întrebați despre o eventuală situație de incompatibilitate a funcțiilor de ales local și funcționar public cu statut special, reprezentanții ANI ne-au comunicat că „putem deduce eventuale situații de incompatibilitate prin prisma Legii 300 (cu privire la sistemul adminstrației penitenciare, n.r.) din anul 2017 deoarece calitatea de ales local reprezintă o activitate remunerată desfășurată în cadrul unei autorități publice – Consiliul Local. Situațiile de incompatibilitate urmează să înceteze pe parcursul a 30 de zile din momentul apariției acestora. Dacă timp de 30 de zile funcționarul public cu statut special nu-și soluționează starea de incompatibilitate, acesta poate fi concediat după ce ANI emite un act de constatare în care se constată incompatibilitatea și acest act rămâne definitiv în instanța de judecată. Asta e procedura la general vorbind”. 

Averea declarată de consilierul-ofițer Alexandru Renchez

În ultimii ani, declarațiile de avere și interese personale depuse de Alexandru Renchez nu au suferit modificări esențiale, acesta indicând aceleași bunuri deținute în proprietate. Diferă, de la an la an, doar salariul încasat. Astfel, în cele mai recente declarații, depuse pe 5 august, curent, Renchez declară că deține un automobil Volkswagen Golf produs în 2005 și cumpărat în 2010, care are o valoare declarată de 20 de mii de lei. Renchez mai indică un teren agricol de 12 ari, cu o valoare de 1375 lei. Nu declară însă nicio locuință. În 2019, pentru perioada în care a activat în cadrul Inspectoratului de Poliție Anenii Noi, Alexandru Renchez a primit un salariu de 47,4 mii lei, iar pe parcursul anului precedent, 2018, a încasat o remunerare de 89,4 mii lei.

Materialul a fost realizat în cadrul proiectului „Media regională împotriva corupției locale”, implementat de IDIS „Viitorul” cu susținerea financiară a Programului de cooperare pentru dezvoltare și de promovare a democrației al Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Lituania. Proiectul are scopul de a promova intoleranța publică la corupție și de a sprijini eforturile anticorupție din Moldova prin implicarea activă a mass-media regionale și a OSC-urilor locale. Punctul de vedere al autorului materialului nu coincide neapărat cu opinia IDIS „Viitorul” sau cu opinia Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Lituania.