Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Ce trebuie să facă proprietarii…

Ce trebuie să facă proprietarii celor peste 95000 de gospodării țărănești inactive care riscă să fie radiate din Registrul de Stat

Serviciul Fiscal de Stat (SFS) a identificat 95 500 gospodării țărănești inactive care întrunesc condițiile pentru a fi radiate din Registrul gospodăriilor țărănești și din Registrul fiscal de stat. Listele cu cele peste 95 mii de gospodării țărănești au fost publicate pe site-ul SFS luni, 30 ianuarie.

Radierea gospodăriilor țărănești se va face conform Legii numărul 51/2022 privind instituirea unor măsuri de susținere a activității gospodăriilor țărănești. Unul din scopurile urmărite prin implementarea Legii numărul 51/2022 este simplificarea procedurii de radiere a gospodăriilor țărănești inactive.

Depunerea cererilor privind stoparea procedurii de radiere poate fi făcută în decursul a zece zile de la întocmirea listelor gospodăriilor țărănești pasibile radierii de către SFS.

Prin gospodărie țărănească inactivă se înțelege gospodăria țărănească care întrunește cumulativ următoarele condiții:

  • este înregistrată până la 31 decembrie 2018;
  • pe parcursul perioadei 1 ianuarie 2019–1 mai 2022 nu a efectuat operațiuni pe niciun cont bancar și/sau de plată;
  • pe parcursul perioadei 1 ianuarie 2019–1 mai 2022 nu a deținut echipamente de casă și de control cu memorie fiscală;
  • nu este fondatoare a unei persoane juridice;
  • nu este înregistrată în calitate de subiect al impunerii cu TVA;
  • nu înregistrează restanțe la bugetul de stat/local la situația de la 1 mai 2022;
  • pe parcursul perioadei 1 ianuarie 2019–1 mai 2022 nu a beneficiat de sprijin financiar din mijloacele Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural.

SFS va transmite listele cu cele 95500 de gospodării țărănești primăriilor locale, iar conform legii, primăria are obligația de informare a fondatorilor gospodăriilor țărănești incluse în listă, precum și publicarea listei în locurile publice, pe panourile informative.

„Primăria are obligația să publice în Monitorul Oficial al R. Moldova și pe pagina-web oficială a primăriei sau, în lipsa acesteia, pe panoul informativ al primăriei un aviz care va conține date cu privire la modalitatea și termenele de depunere a cererilor privind stoparea procedurii de radiere, de către gospodăriile țărănești care urmează a fi radiate, și de înaintare a creanțelor de către creditori sau de către alte persoane interesate, de asemenea va conține adresa la care acestea pot fi depuse/înaintate”, informează SFS într-un comunicat.

Urmare a adoptării deciziei de radiere a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) inactive, primăria asigură prezentarea către Direcția deservire fiscală a SFS din raza de deservire a copiei autentificate a Deciziei de radiere a gospodăriei țărănești (de fermier) din Registrul gospodăriilor țărănești (de fermier).

Informația aferentă gospodăriilor țărănești pasibile radierii pentru fiecare raion în parte, precum și statutul procesului de radiere la situația din 25.01.2023, poate fi descărcată în format Excel pe site-ul SFS.