Principală  —  IMPORTANTE   —   Brutăria Bardar - pâine și…

Brutăria Bardar – pâine și responsabilitate socială

A muncit într-o companie internațională în Polonia, iar acum administrează o afacere de familie în domeniul panificației la Bardar, Ialoveni. Victor Nistorică este administratorul Brutăriei Bardar, o afacere care s-a dezvoltat cu suportul Uniunii Europene (UE).

În ultimii ani, capacitățile de producere ale brutăriei au crescut de câteva ori, ceea ce a permis ca aproape 40 de persoane din localitate să aibă un post de muncă.

Brutăria și-a început activitatea la începutul anilor 2000. Afacerea a pornit de la un cuptor pe lemne în care se cocea pâine.

Totuși, din dorința de a-și dezvolta afacerea familia a căutat posibilități de finanțare. Astfel, au aplicat la programul PARE 1+1, implementat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM). Pentru aceasta, au investit o parte din banii munciți de fiul lor peste hotare și au accesat în cadrul programului și un grant în mărime de 10 mii de euro.

A fost INSTRUIT cum să investească corect

„Trebuie să ai o idee, un plan și să știi cum să-l realizezi. E bine să ai și o parte din bani. Programele de finanțare funcționează pe principiul de cofinanțare”, menționează antreprenorul Victor Nistorică.

În cadrul proiectului au procurat utilaj de producere care le permite să aibă un randament de patru ori mai mare comparativ cu cel pe care îl aveau în trecut. Unul dintre beneficiile finanțării, susţine antreprenorul Victor Nistorică, este că, pe lângă mijloacele financiare de care a beneficiat în cadrul proiectului, a avut parte și de instruiri. Antreprenorii au fost instruiţi cum să creeze un plan de afaceri, dar și cum să investească corect mijloacele financiare pentru a avea o afacere rentabilă.

„O afacere într-o zonă rurală este o simbioză dintre mediul economic și cel social. Angajații noștri sunt locuitori din Bardar care, fiind asigurați cu un venit stabil, rămân să muncească acasă și nu pleacă peste hotare. Atragem atenția și asupra condițiilor de muncă, angajații activează după un program fix, cu pauze prestabilite. Ne bucurăm să știm că oferim și un pachet de comoditate socială”, spune Victor Nistorică.

Astfel, pe lângă faptul că au o activitate care le aduce venit, familia asigură bunăstarea economică și a oamenilor din localitate. Dacă la început, la brutărie activau zece angajați, odată cu accesarea grantului numărul lor a crescut la 15, iar astăzi, la brutărie lucrează aproape 40 de oameni.

„Oamenii sunt acasă, lângă familiile lor”

Asta înseamnă locuri de muncă și că oamenii sunt acasă, lângă familiile lor”, susţine antreprenorul. Victor spune că, dacă în trecut o parte dintre ei munceau în afara localității și pierdeau câteva ore pe zi pentru deplasare, astăzi aceste persoane au un loc de muncă în localitatea lor.

Pe lângă faptul că brutăria produce zilnic aproximativ 400 de colaci, până la 2000 de baghete, pâine cu maia și alte produse de panificație, aici se produc zilnic, până la etapa de coacere, și aproximativ 5000 de plăcinte care, ulterior, sunt congelate.

Astfel, plăcintele congelate ajung o dată în săptămână și în locații, unde producerea nu este posibilă, exemplu fiind benzinăriile.Odată livrate, plăcintele sunt coapte pe loc, iar ulterior sunt vândute consumatorilor.

Un program care tinde spre crearea oportunităților de a iniția o afacere

Pentru a accesa programul PARE 1+1, persoanele care își doresc să inițieze o afacere sau să o dezvolte pe cea existentă trebuie să fie cetățeni ai R. Moldova care au muncit peste hotare sau trebuie să aibă rude de gradul întâi care lucrează peste hotare. Beneficiarii trebuie să poată confirma, prin prezentarea documentelor justificative, că mijloacele financiare pe care le deţin provin din remitenţe.

Programul PARE 1+1 are drept scop crearea şi dezvoltarea afacerilor în zonele rurale, creşterea nivelului de informare al lucrătorilor migranţi din R. Moldova privind oportunităţile de dezvoltare ale unei afaceri acasă, stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. Prin acest program se tinde spre promovarea culturii financiare, crearea locurilor noi de muncă, dar și introducerea în economie a tehnologiilor moderne și a inovațiilor.

De la lansarea programului și până în prezent au fost semnate 1757 de contracte de finanțare, pentru care au fost alocate 367,63 de milioane de lei, iar 640 de migranți au revenit acasă.

Acest material este produs în cadrul campaniei de informare „UE-Moldova: Împreună mai puternici”, desfășurată de proiectul „Comunicare strategică și suport pentru mass-media în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană. Conținutul materialului aparține autorilor și nu reprezintă în mod obligatoriu viziunea UE.