Principală  —  IMPORTANTE   —   Audit la „Teleradio-Moldova”: denaturări, raportare…

Audit la „Teleradio-Moldova”: denaturări, raportare neveridică, contabilizare tardivă şi incompletă a veniturilor

Curtea de Conturi a R. Moldova (CCRM) a efectuat un audit financiar privind gestionarea economico-financiară şi administrarea patrimoniului Companiei „Teleradio-Moldova” pentru anul 2016. În urma controlului, s-au constatat „carenţe ale managementului financiar-contabil şi unele neconformităţi în gestionarea resurselor publice”, se spune în raportul comisiei. În acelaşi timp, Curtea de Conturi s-a angajat să monitorizeze „dur” activitatea TRM, pentru a exclude şi a evita carenţele.

Compania „Teleradio-Moldova” (TRM) este o instituţie de radiodifuziune şi televiziune finanţată din bani publici. Anual, aceasta are parte de un buget solid. Astfel, în 2017, conform datelor de la Ministerul Finanţelor, „Teleradio-Moldova” a înregistrat cheltuieli de 107875,1 mii de lei. Compania „Teleradio-Moldova” se întinde pe un teren de 7,8 ha, pe care sunt construite mai multe clădiri, unele dintre ele nefiind utilizate în activitatea instituţiei.

Carenţe la capitolul achiziţii, publicitate şi arendă

În urma unui audit financiar pentru anul 2016, CCRM a depistat o serie de carenţe, denaturări şi raportare neveridică în situaţia financiară de la IPNA „Teleradio-Moldova”.

Potrivit datelor constatate de CCRM, carenţele financiare ar atinge suma de 5 milioane de lei. Astfel, controlul a evidenţiat „raportarea neconformă a 37 unităţi piese de schimb în sumă totală de 0,91 milioane lei; raportarea unor stocuri de materiale în valoare totală de 0,34 milioane de lei, care au fost primite/procurate în 2004-2016 şi care, până în prezent, nu au fost utilizate în activitatea operaţională, acestea fiind uzate fizic şi moral, nefiind posibilă utilizarea lor ulterioară de către companie, din cauza lipsei unor asemenea echipamente”. Pe lângă aceasta, nu au fost înregistrate „în evidenţa contabilă terenuri cu suprafaţa totală de 7,58 ha, administrate de Companie, care a condiţionat raportarea neveridică a acestora cu cca 9 790,0 mii de lei”.

La capitolul vânzări din publicitate „au fost înregistrate neargumentat în evidenţa contabilă unele servicii de publicitate cu suma totală de 78,5 mii de lei”. Acelaşi raport mai relevă că „Teleradio-Moldova” a plasat „materialele publicitare într-un volum mai mic decât cel prevăzut în sumă totală de 71,4 mii lei”. Nu s-au înregistrat şi nu s-au acumulat venituri din plasarea publicităţii în cadrul emisiunilor UEFA Euro 2016, în sumă de 667,7 mii lei. „Aplicarea incorectă a reducerilor ce ţin de prestarea serviciilor de publicitate pentru unii agenţi economici a condiţionat diminuarea veniturilor respective cu suma totală de 63,3 mii lei”.

În anul electoral 2016, „venituri din prestarea serviciilor de publicitate electorală raportate în situaţiile financiare la 31 decembrie 2016 au fost denaturate cu suma totală de 229,4 mii lei”.

La capitolul achiziţii a avut loc „denaturarea cheltuielilor privind achiziţionarea sistemului portabil Video Uplink în sumă de 1382,6 mii lei în rezultatul efectuării a 5 licitaţii repetate comparativ cu suma de 524,8 mii lei planificată iniţial pentru sistemul nominalizat, cauza fiind managementul inadecvat al domeniului achiziţiilor”. Prin noţiunea de „denaturat” se are în vedere „când faptele reale nu corespund adevărului”, ni s-a explicat la Secţia relaţii externe şi comunicare din cadrul CC. „Altfel spus, fraudat? Da”.

Curtea de Conturi a stabilit şi anumite neregularităţi la capitolul arenda spaţiilor. „La stabilirea plăţii de arendă a fost aplicat neuniform coeficientul de piaţă. Nu au fost aplicate tarife uniforme de achitare a serviciilor comunale pentru toţi agenţii economici care închiriază încăperi supraterane şi partere similare”.

În vederea obţinerii unor explicaţii, am încercat să o contactăm pe Olga Bordeianu, directorul Companiei „Teleradio-Moldova”. Dar aceasta nu a fost de găsit nici la telefonul de serviciu, nici la telefonul personal.

Veaceslav Untilă, preşedintele Curţii de Conturi: „situaţia la dvs. este critică”

La şedinţa CCRM din 20 martie, curent, privind auditul financiar al Companiei „Teleradio-Moldova”, au fost prezentate şi discutate problemele depistate în urma controlului. La şedinţa de raportare a fost prezentă şi directoarea Companiei „Teleradio-Moldova”, Olga Bordeianu.

În cadrul şedinţei, Veaceslav Untilă, preşedintele CCRM, a constatat că „situaţia la dvs. este critică”. Acesta a făcut referire şi la cele 7,8 ha care aparţin Companiei şi care nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă. „De ce nu înregistraţi cele 7 ha de teren pe care le aveţi? Aşteptaţi să vină un agent economic şi să vă duceţi cu el în judecată? O să vedeţi cum se risipeşte acest bun, care este bunul statului. Şi o să confirmăm cu dvs. data viitoare că un agent economic, care a intrat pe terenul dvs., a construit o clădire cu 16 etaje”, a declarat Untilă. Acesta a mai specificat că sunt „foarte multe cheltuieli cu întreţinerea personalului. Părerea noastră este că aveţi foarte multă lume care din an în an trece ca valiza ceea fără mâner. Vă este jale să o aruncaţi, dar nu puteţi să-i duceţi mai departe. Dacă în timpul apropiat nu o să găsiţi o posibilitate de a reorganiza această companie, aveţi mare pericol să dispăreţi de pe piaţa din R. Moldova”.

Ședința CCRM în cadrul căreia a fost prezentat Raportul auditului financiar privind gestiunea economică și administrarea patrimoniului de către IPNA „Teleradio-Moldova”

Olga Bordeianu, directorul „Teleradio-Moldova”, recunoaşte că situaţia este dificilă şi că ar trebui întreprinse anumite măsuri. „Aveţi perfectă dreptate despre ceea ce se întâmplă la „Teleradio-Moldova”, echipamente învechite, clădiri care, din păcate, sunt într-o stare deplorabilă. Trebuie ceva de făcut cu ele”, a declarat Bordeianu. „Din păcate, avem deja clădiri care nu mai pot fi utilizate. Ele sunt într-o stare avariată şi urmează a fi blocate, încuiate şi interzis accesul în ele. Avem trei studiouri enorme de 250 m2, 450 m2 şi 150 m2. Sunt trei studiouri unice în R. Moldova. Până ce, lucrăm la reparaţia acoperişului. Asta este tot ce reuşim să facem”, a constatat funcţionara.

Pe de altă parte, Curtea de Conturi s-a angajat să vegheze „dur” asupra tuturor acestor lucruri, „pentru că nu vrem ca şi data viitoare misiunea de audit să vină cu o opinie contrară”.

Consiliul de Observatori nu şi-a exercitat pe deplin şi la timp atribuţiile

În acelaşi raport de audit se specifică că, la „Teleradio-Moldova”, Consiliul de Observatori (CO), care este un organ autonom şi care are rolul de a evalua performanţa companiei şi a conducerii ei, „nu şi-a îndeplinit pe deplin şi la timp atribuţiile”. Curtea de Conturi a menţionat că „pentru 2016, CO nu a elaborat şi publicat raportul anual cu recomandările de rigoare privind evaluarea performanţei Companiei, cât şi a conducerii ei”.

Veaceslav Ioniţă, expert economic şi fost membru al CO al TRM, a declarat pentru ZdG că „am fost tare îngrijorat de câteva lucruri. Cum se dau în chirie clădirile, pentru că nimeni nu ştia cum se dau. Cum se câştigă banii din publicitate? Cine ia şi cât ia? Dacă preţul este corect? Dacă nu cumva se întâmplă că se negociază un preţ, iar pe sub masă se mai plătesc careva bani. Aceeaşi problemă a fost şi cu achiziţiile publice”, explică expertul.

„Nu uitaţi că „Teleradio-Moldova” este o instituţie publică, proprietate publică, gestionată de un consiliu public, şi e ruşine că Curtea de Conturi a depistat aceste nereguli. Aceasta este prerogativa consiliului. Mai mult ca atât, consiliul trebuia să solicite, în afară de Curtea de Conturi, audit, iar ei nu au făcut acest lucru. Aşa că mă bucur că Curtea de Conturi a realizat un audit pe care noi l-am solicitat în 2007 şi pentru care atunci compania plătise vreo 500 mii de lei”. Veaceslav Ioniţă afirmă că problemele cu care se confrunta compania în perioada când el era membru al Consiliului de Observatori al TRM, „din nefericire, rămân valabile până în ziua de azi”.

Alexandru Vasilachi, membru al CO al TRM, ne-a comunicat că, „la următoarea şedinţă, vom ieşi cu anumite recomandări”. Fiind întrebat de ce s-a ajuns ca aceste probleme să fie descoperite de Curtea de Conturi, Alexandru Vasilachi a declarat că „noi de fiecare dată le cerem dările de seamă. În baza la ceea ce ei ne prezintă, noi punem întrebări. La următoarea şedinţă, noi vom discuta amănunţit cum şi de ce s-a ajuns la asta”.

Referitor la modul de soluţionare a problemelor depistate, Larisa Călugăru, membră a CO, a declarat că „facem un plan de lucru cu ei (TRM), cine e responsabil, cum remediaţi, care este termenul, să verificăm după dacă au făcut. Ei nu prea recunosc problemele. De data aceasta este diferit. Au recunoscut că au de lucru. De fapt, Curtea de Conturi a zis cum să facă şi ce să facă”, a declarat Larisa Călugăru.