Principală  —  Ediţia PRINT  —  Ştiri vechi   —   Creșterea salariului minim garantat de…

Creșterea salariului minim garantat de la 1 mai 2014 – noutăți bune, dar nu pentru toți?

Guvernul a aprobat, în ședința din 23 aprilie, o decizie de majorare cu 250 lei a salariului minim garantat în sectorul real. Astfel, de la 1 mai 2014, acesta va fi de 1650 lei lunar. În ciuda faptului că noua reglementare reprezintă o știre bună pentru unele categorii de angajați, aceasta implică și unele momente sensibile. 

În R. Moldova,  Guvernul periodic majorează salariul minim garantat, dar o face în mod diferențiat pentru sectorul real și cel bugetar, stabilind cerințe mai mari față de sectorul real. Deși practica de stabilire a unui salariu minim legal există în marea majoritate a țărilor din UE, totuși o practică uzuală este fixarea unui nivel unic al salariului minim, indiferent de sectorul în care activează angajatul. În caz contrar avem o practică discriminatorie pentru diferiți angajatori. Argumentul principal din cauza căruia nu are loc majorarea similar de înaltă a salariului minim și pentru angajații din sectorul bugetar – cea de lipsă de resurse financiare – este aplicabilă și pentru unii reprezentanți din sectorul privat. Odată aprobată de Guvern, această cerință nouă intră rapid în vigoare, oferind companiilor private și celor din sectorul real de stat foarte puțin timp pentru a face o planificare a resurselor financiare.

Recomandările pentru R. includ următoarele două momente principiale:

în cazul în care statul stabilește un nivel de salariu minim legal – acest plafon minim trebuie să fie unic atât pentru sectorul real, cât și pentru cel public;

orice decizie în acest domeniu trebuie să respecte principiul de previzibilitate în afaceri. În special, este nevoie să fie un interval suficient de timp între momentul aprobării unui salariu minim legal mai mare și momentul intrării în vigoare a acestei prevederi (ex. de minim câteva luni, în loc de cele doar 7 zile din momentul aprobării, oferite angajatorilor pentru planificare în 2014).

Evaluarea impactului acestei decizii: o creștere a salariului minim pentru sectorul real va condiționa o anumită creștere a salariului mediu pe economie, având în vedere faptul că unele companii semnează contracte de angajare indicând salariul minim, restul salariului fiind asigurat „în plic”. Astfel, putem anticipa și efecte pozitive, ca de exemplu o reducere parțială a fenomenului remunerării neoficiale, fapt ce va permite creșterea contribuțiilor la asigurările sociale. Totuși, nu trebuie să uităm de faptul că majorarea salariului minim este, prin definiție, o măsură administrativă, prin care statul intervine pe piața muncii; această măsură poate determina creșterea cheltuielilor și reducerea profitabilității companiilor, cu consecințe posibile asupra volumului de colectare a impozitului pe venit pe termen mediu și lung. Eventual, în cazul unei creșteri prea rapide a salariului minim, asemenea decizii pot pune în pericol tinerii angajați cu o productivitate mai mică a muncii sau ar putea duce uneori la neprelungirea contractelor de muncă pe termen scurt, reducerea numărului de funcții vacante, precum și neacordarea primelor suplimentare, a bonusurilor etc. de către companii.

Acest material este realizat de către Centrul Analitic Independent EXPERT-GRUP cu sprijinul Fundației „Open Society Institute”, în cadrul proiectului de suport instituțional pentru 2013/2014. Afirmațiile și concluziile din acest document aparțin autorilor și nu reflectă neapărat poziția sau opiniile finanțatorului.