Top 4 mituri ale președintelui R. Moldova despre Acordul de Asociere UE-RM

R. Moldova și Uniunea Europeană au semnat Acordul de Asociere la 27 iunie 2014. În societate au apărut un șir de mituri despre consecințele semnării acestui Acord.

Mai mult, în acești cinci ani, majoritatea miturilor continuă să circule în societate, care se divizează în două: proeuropeană și prorusă. O bună parte din mituri este răspândită chiar de președintele R. Moldova, Igor Dodon.

ZdG prezintă câteva mituri, dar și dezmințirea lor.

Mitul 1: Acordul de Asociere UE-RM nu a adus nici un beneficiu

FALS:

16 ianuarie 2017. „Eu m-am pronunțat de numeroase ori împotriva semnării Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Eu consider că acest Acord nu a adus niciun beneficiu Republicii Moldova.” – ( kremlin.ru: 16.20 – 16.30)

ADEVĂR:

Semnarea Acordului de Asociere a adus beneficii:

– călătoria fără viză în țările UE;

– export pe piața UE fără taxe vamale;

– 64 mln. euro pentru dezvoltarea agriculturii;

– noi piețe de desfacere:

pentru struguri – Spania, Suedia, Bulgaria;

pentru mere – Bulgaria și Suedia;

pentru grâu – Republica Cehă;

pentru orz – Cipru, Grecia, Letonia ș.a.

Mitul 2: Exportul a scăzut atât în FR, precum și în UE

FALS:

16 ianuarie 2017„Noi am pierdut piața din Federația Rusă și cât n-ar fi de ciudat, volumul exporturilor în Uniunea Europeană, la fel a scăzut.” – (kremlin.ru: 16.31 – 16.36)

ADEVĂR:

Valoarea bunurilor exportate spre UE s-a mărit de trei ori: de la 444 mln de USD în 2005 la 1,3 mlrd USD în 2016.

După semnarea Acordului, exporturile din R. Moldova către UE au crescut cu aprox. 100 mln Euro. 

Exportul spre Rusia a atins recordul de 655 mln USD în 2012. 

În 2017, exportul spre UE era de 2 ori mai mare decât această sumă. 

Mitul 3: Calitatea de membru a UE va tensiona și mai mult relațiile dintre F. Rusă și R. Moldova și ar putea duce la pierderea regiunii Transnistrene

FALS:

23 februarie 2018„R. Moldova, ca țară, poate supraviețui doar prietenind și cu unii, și cu alții… (DW: 3.33 – 3.42) Și, când se încearcă să ne pună în fața faptului: sau-sau, se întâmplă ceea ce s-a întâmplat în Ucraina.” (DW: 3.55 – 4.03)

ADEVĂR:

Acordul de Asociere nu are scopul de a poziționa R. Moldova împotriva  Federației Ruse; dimpotrivă, scopul acestuia este de a promova stabilitatea și cooperarea la nivel regional.

Acordul recunoaște pe deplin și consolidează suveranitatea R. Moldova și deschide calea spre participarea avantajoasă a regiunii transnistrene și a agenților economici transnistreni în cadrul DCFTA. De asemenea, Acordul face referință la angajamentul Uniunii Europene de a susține R. Moldova să suporte costurile legate de reintegrare, atunci când se va ajunge la soluționarea conflictului transnistrean prin intermediul mecanismelor internaționale stabilite.

Mitul 4: Deschiderea Oficiului NATO în R. Moldova va duce la destabilizarea situației în regiunea transnistreană

FALS:

31 martie 2017. „Inaugurarea Biroului de legătură NATO în Moldova nu va contribui la consolidarea atmosferei de încredere în rândul cetățenilor Republicii Moldova, inclusiv a locuitorilor Transnistriei, precum și nu va contribui la consolidarea stabilității și securității în această regiune a Europei.” – (Președinția R. Moldova)

ADEVĂR:

În afirmațiile sale, președintele Igor Dodon uită, însă, să menţioneze mai multe lucruri importante despre „mitul” NATO. Organizaţia Nord-Atlantică, percepută de mulţi drept o organizaţie exclusiv militară, are sute de proiecte cu menire civilă. De unele dintre ele, cum ar fi proiectul de eliminare a pesticidelor inutilizabile și interzise, R. Moldova a beneficiat deja. Totodată, președintele nu menţionează că Oficii de legătură NATO similare cu cel de la Chișinău au fost înfiinţate și există în mai multe state non-NATO din lume, inclusiv în Ucraina, acolo unde Biroul a fost deschis în 1999, în Georgia, unde Biroul a fost deschis în 2010, în 5 state din Asia Centrală (Kazahstan, Kârgâzstan, Turkmenistan, Tadjikistan și Uzbekistan), deschis în 2013, dar și în Federaţia Rusă, acolo unde Oficiul a fost inaugurat în 2002. Totodată, de o colaborare cu NATO beneficiază și o serie de state europene, care, la fel ca și R. Moldova, promovează o politică de neutralitate: Irlanda, Elveţia, Suedia, Finlanda, Austria sau Serbia, acolo unde un Oficiu de Legătură NATO a fost deschis încă în 2006, chiar dacă sârbii nu-și doresc aderarea la NATO.

Inaugurarea ulterioară a Oficiului NATO la Chișinău la 8 decembrie 2017 nu a influențat nicidecum asupra situației în regiunea transnistreană.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *