Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Ingredientele succesului alegerilor prezidențiale

Ingredientele succesului alegerilor prezidențiale

În septembrie 1991, Guvernul URSS de la Moscova a organizat o reuniune a Conferinței pentru Securitate și Cooperare în Europa (CSCE, ulterior cunoscută ca Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa – OSCE). Reuniunea a avut consecințe de anvergură pentru toate statele participante la OSCE.

Printre mai multe principii convenite la reuniunea de la Moscova a fost și următorul principiu:

„Statele participante subliniază că problemele legate de drepturile omului, libertățile fundamentale, democrația și statul de drept sunt de interes internațional, deoarece respectarea acestor drepturi și libertăți constituie unul dintre fundamentele ordinii internaționale. Aceștia declară categoric și irevocabil că angajamentele asumate în domeniul dimensiunii umane a CSCE sunt chestiuni de interes direct și legitim pentru toate statele participante și nu țin exclusiv de afacerile interne ale statului în cauză”.

Din aceste principii, afirmate cu îndrăzneală la acea reuniune de la Moscova în urmă cu aproape 30 de ani, derivă dreptul de care se bucură toate statele participante la OSCE – de a se interesa activ de calitatea democrației în statele membre ale organizației.

Exercitând acest drept, guvernul Regatului Unit are un interes activ în desfășurarea activităților și proceselor democratice în spațiul OSCE, de la Vancouver până la Vladivostok. Noi, la rândul nostru, la fel invităm colegiii participanți la OSCE să se intereseze de democrația noastră și de alegerile noastre.

În Moldova, se apropie alegerile prezidențiale. La scurt timp după aceea, ar putea urma alegeri parlamentare, judecând după declarațiile publice din ultimele săptămâni ale mai multor personalități politice importante din țară.

Deși s-a vorbit mult despre reforma cadrului legislativ electoral în jurul alegerilor, adevărul este că și Codul Electoral existent și legislația conexă, chiar dacă nu este perfectă, sunt potrivite pentru organizarea alegerilor libere și corecte, cu condiția ca toată lumea va implementa aceste reguli cu bună credință.

Potențiale capcane asociate procesului electoral din Moldova au fost identificate în mod clar în rapoartele anterioare ale misiunilor de observare ale Biroului pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (ODIHR) al OSCE (2016 și 2019) și în avizul comun emis recent de ODIHR și Comisia de la Veneția.

Există multe variabile (componente) pentru realizarea unor alegeri libere și corecte. Salutăm invitația guvernului Republicii Moldova către ODIHR de a monitoriza alegerile din noiembrie. Cu vasta sa experiență în acest domeniu, misiunea ODIHR va urmări toate acele variabile și îi va ajuta pe toți să vadă cât de bine sunt aplicate și respectate regulile.

Cei ce au putere decizională, precum și toți candidații pentru funcția de președinte, au oportunități ample în următoarele șase săptămâni de a contribui la îmbunătățirea calității proceselor electorale anterioare din Moldova. Succesul ar include următoarele:

Obiectivitatea și corectitudinea față de toți candidații în știrile difuzate de către radiodifuzorul de stat, care, într-un stat de drept, trebuie să ofere spațiu pentru o conversație națională autentică, în care opiniile politice opuse să poată fi difuzate fără favoritism sau părtinire editorială.

Fără cumpărare de voturi, în regiunea transnistreană sau în orice altă parte a Moldovei. „Punga electorală” trebuie să fie uitată în istorie.

Toți cetățenii moldoveni – inclusiv în regiunea transnistreană și cei din străinătate trebuie să aibă posibilitatea să-și exercite dreptul constituțional la vot. Pentru cei din diasporă, aceasta înseamnă asigurarea deschiderii secțiilor de votare și buletine de vot suficiente. Pentru cei din Moldova, aceasta înseamnă asigurarea unor condiții sigure, care ar încuraja o rată de participare înaltă chiar și în timpul pandemiei.

O atenție meticuloasă față de regulile campaniei electorale demonstrată de către toți candidații. Știrile false, discursurile de ură, acuzațiile nefondate și atacuri la persoană trebuie evitate.

Plângerile cu privire la aspectele procesului electoral trebuie investigate prompt și corect, iar soluțiile găsite și aplicate în timp real, înainte de ziua alegerilor.

Regatul Unit nu sprijină și nu se opune niciunui candidat care va participa la viitoarele alegeri prezidențiale. Marea Britanie nu se va implica în chestiuni politice pe care trebuie să le decidă doar moldovenii. Cu toate acestea, în calitate de stat membru al OSCE, ne pasă de desfășurarea activităților și proceselor democratice pe întreg spațiul OSCE, inclusiv în Republica Moldova.

Îi încurajăm pe toți participanții – candidați, partide, instituții de stat și cetățeni să-și realizeze rolul lor în desfășurarea unor alegeri prezidențiale de succes, care vor fi demne de încredere și de rezultatele cărora se vor putea mândri toți moldovenii.

Steven Mark Fisher, Ambasadorul Britanic în Republica Moldova