Principală  —  IMPORTANTE   —   Studenții în prag de sesiune:…

Studenții în prag de sesiune: între ambiții, stres și realitate

Foto: IStock

Mai este luna în care presiunea pune stăpânire pe căminele studențești. Cursurile se recitesc în șoaptă, cafeaua curge neîncetat, iar discuțiile prin chaturi fierb. Sesiunea le bate în ușă, iar pentru mulți dintre studenți, e momentul când timpul parcă trece altfel.

Atmosfera dinaintea examenelor

Sesiunea e, sincer, una dintre cele mai grele perioade pentru noi. Nu e vorba doar de examene – ai și antrenamente, patrule, program fix. Oboseala se adună repede. Uneori vii de la teren și mai ai câteva ore să înveți pentru un test care e dimineața următoare. Nu mai zic de stres – toți vrem să trecem, să nu ne stricăm mediile. E greu să ții pasul cu tot, dar n-ai ce face. Ne-am asumat asta. Cred că partea cea mai complicată e că nu ai timp să-ți încarci bateriile. Dar până la urmă, exact asta ne pregătește pentru ce va fi după ce ieșim din școală”, a declarat Cătălin, 21 de ani, student la academia de poliție.

Sesiunea – formalitate sau provocare?

„Învăț constant. Nu pentru note, ci pentru că îmi place domeniul”, spune Ecaterina, studentă la facultatea de psihologie.

Sesiunea nu mă sperie, pentru că e doar o etapă logică. Dar știu că sunt norocoasă – am sprijin de acasă și pot să-mi dedic timpul studiului.

Tehnologia – salvare sau capcană?

În sesiune, tehnologia e aliatul meu – dar și o capcană, dacă nu știi cum s-o folosești. La IT, nu-i vorba doar de teorie, ci și de cod și algoritmi. Mă ajut de AI, platforme de testare, aplicații sau tutoriale, dar important e să înțelegi, nu doar să copiezi. La examenele practice se vede cine a muncit și cine s-a bazat pe scurtături. Tehnologia te ajută, dar nu învață în locul tău”, a afirmat Nicolae, 21 de ani, student la facultatea de IT.

Mituri și superstiții înainte de examene

Studenții, în fața presiunii examenelor, recurg adesea la gesturi sau obiceiuri care sfidează logica. Fie că e vorba de pixul „norocos”, hainele purtate doar la examene sau evitarea anumitor locuri în sală, aceste mici ritualuri devin parte din strategia lor de supraviețuire psihologică în sesiune.

Pentru examene, mă pregătesc astfel: în seara de dinainte deschid toate conspectele pe care le am și sintetizez informația esențială pe o foaie separată. Folosesc abrevieri și diferite culori pentru a reține mai ușor. După ce termin de scris, închid ochii și îmi imaginez foaia respectivă, încercând să vizualizez clar ce și unde am scris, ca să memorez vizual. Dimineața, înainte de examen, recapitulez doar de pe acea foaie. Întotdeauna scriu examenele cu același pix și evit să mă întorc la întrebările unde am ezitat, ca să nu-mi stric fluxul. De asemenea, încerc să stau în același loc în care am stat și la orele acelui obiect”, a declarat Anastasia, studentă la facultatea de psihologie.

Pentru unii, sunt doar glume între colegi. Pentru alții, chiar și o formă de sprijin moral. Indiferent de motivație, miturile studențești dau culoare unei perioade altfel încărcate de stres și nesiguranță.

Este sesiunea o oglindă a sistemului educațional?

Deși este văzută ca un examen al cunoștințelor acumulate, sesiunea reflectă adesea mai mult decât nivelul de pregătire individuală. Modul în care studenții reacționează la această perioadă – prin epuizare, stres accentuat sau căutarea scurtăturilor – spune multe și despre cum funcționează sistemul educațional.

„Pentru studenți, sesiunea este o perioadă cu o încărcătură extrem de mare – intelectuală, fizică și emoțională. În special în domenii ca criminologia sau științele exacte, unde examenele presupun nu doar memorare, ci aplicare practică și raționament logic, presiunea devine dublă. Din păcate, sistemul nostru educațional nu cultivă întotdeauna o cultură a învățării continue, iar studenții ajung să concentreze toată energia în ultimele două-trei săptămâni. Asta duce inevitabil la epuizare. Am studenți foarte capabili care ajung să cedeze psihic sau fizic tocmai pentru că nu li se oferă suficientă consiliere sau sprijin în perioada de pregătire. De aceea, eu pledez pentru introducerea unor metode de evaluare mai echilibrate, bazate și pe testări intermediare, proiecte sau simulări aplicative, nu doar pe examene unice și decisive”, spune Ion Codreanu, specialist în fizică, matematică, informatică și tehnologii informaționale, profesor la Colegiul de Criminologie, Administrare și Drept.

Alexei SURDU, stagiar ZdG