Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Robotica: domeniul în care ficțiunea…

Robotica: domeniul în care ficțiunea devine realitate

„El poate manevra obstacole, poate calcula, poate face măsurări în timp real! Și e un robot pe care îl pot construi și programa chiar și copiii. Asta m-a impresionat cel mai mult: posibilitățile pe care le avem la dispoziție astăzi”, explică cu entuziasm Alexei Gavriliță, profesor de informatică de la Liceul „Mihail Sadoveanu” din raionul Călărași. Alături de alți profesori, Alexei a participat la două traininguri la care a învățat principiile de construire și programare a roboților LEGO Mindstorms EV3.

Alexei se numără printre profesorii care a organizat un Cerc de Robotică, după care, la mijlocul lunii octombrie, a obținut 5 roboței. Dotarea instituțiilor educaționale cu astfel de aparate face parte din programul Roboclub, lansat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova.

Alexei Gavriliță afirmă că robotica îi ajută pe elevii săi să devină interesați să rezolve probleme reale. „Am observat că la copii curiozitatea vine în baza problemelor. Dacă problema pe care o are este una reală, elevul va fi mult mai interesat să găsească soluții. Fiind față în față cu roboțelul, este imposibil să nu devii curios. Inevitabil, ajungi să spui: vreau să-l pot face să îndeplinească anumite comenzi”, relatează profesorul.

img_6289Potrivit lui, roboțeii sunt utili la orele de informatică, fizică, dar și la ora de științe pentru clasele mai mici. „Cu ajutorul roboților ne este mai ușor să predăm. În cazul meu, informatica devine o disciplină tare interesantă pentru elevi. Roboțelul prevede două componente de bază: componenta fizică și componenta de soft, de programare. Mai întâi, elevul asamblează robotul, după care îl programează, iar această parte are la bază gândirea algoritmică, ceea ce este un obiectiv al predăii informaticii în școală”.

Copiii care deprind să construiască și să programeze roboți își dezvoltă gândirea, logica și învață să găsească soluții ingenioase, susține profesorul. „La această etapă, nu puteam să facem dintr-o dată din elevi niște programatori, ci este extrem de important să trezim în ei dragostea și interesul față de programare. Dacă o să aibă toate cunoștințele necesare, ei deja o să știe ce să aleagă.”

Deși sunt abia la început de drum, Alexei are deja planuri mari pentru elevii săi care frecventează cercul de robotică. „Acum suntem la etapa când elevii abia fac cunoștință cu roboții. Chiar dacă sunt de diferite vârste, elevii colaborează între ei, se ajută. În localitate avem 3 instituții care au seturi de robotică și planificăm la anul viitor să organizăm un concurs, la nivel local. Și deja, ieșind din limitele școlii noastre, planificăm să mergem și la alte concursuri”, susține profesorul.

În acest an, peste 2000 de elevi participă la cele 83 de cluburi de robotică organizate în școlile din țară Proiectul Roboclub, inițiat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, se desfășoară în perioada martie 2014 – mai 2017 și urmărește creșterea interesului tinerilor în domeniul roboticii.