Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Opinia Transparency International – Moldova…

Opinia Transparency International – Moldova la proiectul Guvernului prin care se vrea eliminarea unor privilegii ale angajaților BNM

Transparency International – Moldova a realizat o analiză a proiectului propus de Guvern cu privire la eliminarea unui șir de privilegii de care se bucură funcționarii Băncii Naționale a Moldovei (BNM).

Anunțul despre înaintarea proiectului a fost făcut anterior de către premierul Ion Chicu, care declara că „poporul nu va mai plăti avocați pentru acei care au fost implicați în furtul miliardului”.

Transparency International Moldova susține că iniţiativa legislativă de limitare sau de condiţionare a suportării de către BNM a cheltuielilor de apărare a propriilor angajaţi în cazul unor decizii judecătoreşti definitive despre implicarea angajaţilor BNM în fraude financiar-bancare pare să fie logică şi să corespundă intereselor publice la etapa actuală de dezvoltare a sectorului financiar-bancar. Totuși, experții subliniază cinci aspecte sensibilă și recomandări pentru autorități.

  1. Prevederile actuale din Legea BNM au fost introduse în 2015-2016, fiind coordonate cu instituţiile financiare internaţionale, în special FMI, având la bază cele mai bune practici internaţionale în vederea asigurării independenţei instituţionale a BNM şi deciziilor acesteia. Totodată, contextul farudelor bancare în care ar putea fi implicate persoane cu funcţii de decizie din cadrul BNM creează o înțelegere diferită a sensului prevederilor introduse în lege, dar şi a protecţiei oferite prin decizii aparent legale unor persoane implicate direct sau indirect în fraude.
  2. FMI, pornind de la plângerea depusă de managementul BNM, a emis un demers/avertizare de îngrijorare cu referire la iniţiativa autorităţilor de a limita protecţia şi beneficiile oferite persoanelor din BNM implicate în fraudarea sectorului bancar. Demersul reflectă şi poziţia unilateral expusă de persoanele care ar putea fi vizate, direct sau indirect, în investigaţiile organelor competente. Respectiv, ar putea fi şi o situație de „conflict de interese” strecurată în plângerea semnată de autorităţile monetare în adresa FMI. 
  3. Proiectul aprobat de Guvern şi solicitat spre adoptare în regim de urgenţă Parlamentului, în esenţă, nu aduce atingere independenţei instituţionale a BNM, precum şi nu atentează la independenţa decizională a BNM în materie de politici monetare, supraveghere bancară sau alte competenţe legale. Proiectul, în esenţă, prevede doar obligativitatea recuperării de către BNM a mijloacelor achitate pentru servicii juridice şi de reprezentare legală de la persoanele condamnate prin decizii definitive ca fiind implicate în fraudarea sectorul financiar-bancar, din funcţie de angajat, adminsitrator sau membru în executivul BNM.
  4. Pe de altă parte, prevederile de recuperare ulterioară a mijloacelor deja oferite de BNM unor companii sau birouri de servicii juridice/avocaţi va fi dificil de pus în aplicare. Dacă recuperarea se va dispune direct de la persoana vizată (actual sau fost angajat al BNM) – ar putea să nu existe resurse sau active care pot fi urmărite pentru recuperare. Din acese considerente, formula de compensare ulterioară de către BNM a cheltuielilor suportate de către persoana declarată nevinovată ar fi o posibilă soluţie de alternativă.
  5. Pentru o mai bună înţelegere a situaţiei reale ar fi recomandabil ca BNM să facă publice informaţiile relevante despre cazurile în care atât BNM ca instituţie, cât şi angajaţii băncii au fost atacaţi în instanţă pentru deciziile acestora. Cine sunt „atacatorii”, care sunt cauzele şi care sunt instituţiile/persoanele contractate de BNM pentru a reprezenta interesele propriilor angajaţi – aceste informaţii ar trebui să fie aduse la cunoştinţa publicului.

Guvernul Republicii Moldova a înaintat recent un proiect de modificare a Legii BNM, care prevede eliminarea unor prevederi la articolul 35 „Garanţii în exercitarea atribuţiilor”, introduse în anii 2015 şi 2016. Prin respectivele prevederi BNM i-a fost delegată asumarea acoperirii cheltuielilor de apărare a angajaţilor săi „pentru actele sau faptele îndeplinite de către aceştia ori omisiunea îndeplinirii unor acte sau fapte de către aceştia în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege BNM”.