Principală  —  IMPORTANTE   —   MEC desfășoară consultări pe marginea…

MEC desfășoară consultări pe marginea proiectului Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului

Sursa foto: MEC

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță că desfășoară consultări pe marginea proiectului Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului (agresiune). Astfel, miercuri, 7 septembrie, ministrul Educației și Cercetării, Anatolie Topală, a participat la o ședință de lucru privind consultarea proiectului Metodologiei.

Textul Metodologiei reflectă componentele de bază și răspunsurile la principalele întrebări cu privire la bullying, precum și conține instrumente practice de prevenire și intervenție, incluse în anexe. Astfel, metodologia de prevenire și combatere a bullyingului se axează pe organizarea instituțională, prevenirea, identificarea, asistența elevilor implicați, precum și monitorizarea și închiderea cazurilor de bullying.

Potrivit MEC, reglementările anti-bullying sunt un răspuns la nevoile autentice ale copiilor și tinerilor, pe de o parte, și la nevoile cadrelor de conducere și didactice, pe de altă parte, de a avea un cadru metodologic pentru o mai bună înțelegere a fenomenului și a posibilelor abordări de soluționare a acestuia. Metodologia are scopul să completeze cadrul legal existent cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență.

„Participanții la consultări au menționat claritatea procesului de identificare a cazurilor de bullying, pentru a putea fi delimitat de alte manifestări comportamentale ale copiilor, precum și caracterul practic al documentului. De asemenea, vorbitorii au discutat despre necesitatea implicării tuturor părților interesate în prevenirea și soluționarea cazurilor de bullying, respectând demnitatea umană, competențele și capacitățile acestora. La ședință au participat doamna deputat Liliana Grosu, reprezentanți ai ministerului, profesioniști în domeniile pedagogiei și psihologiei, cadre didactice și manageriale din învățământul profesional tehnic și general, elevi, specialiști practicieni și experți din Republica Moldova și România”, arată un comunicat al ministerului.

Modificările făcute în Codul educației prin introducerea principiului non-violenței și a noțiunii de bullying intră în vigoare pe 16 septembrie 2022.

Metodologia este parte a politicii de protecție față de violenţă a copiilor şi adolescenților în instituțiile de învățământ din R. Moldova și a fost elaborată de MEC cu sprijinul tehnic oferit de Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF) și al Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), precum și cu suportul financiar oferit de Fundația ERIKS Development Partner și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein.

Potrivit unui studiu realizat în 2019 de UNICEF, peste 85 la sută dintre elevii claselor a VI-a – XII-a sunt afectați de bullying, în rol de victimă, agresor sau martor. Adolescenții implicați în cazurile de bullying sunt mai predispuși la absenteism și abandon școlar, rezultate academice scăzute, depresie și anxietate.