Procuratura și CNA, solicitate să ancheteze funcționarii implicați în concesionarea Aeroportului Chișinău

Președintele Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și proprietății publice, Igor Munteanu, a depus o sesizare la Procuratura Generală (PG) și Centrul Național Anticorupție (CNA), prin care solicită investigarea modului în care a fost concesionat Aeroportul Chișinău.

„Aș vrea să vă spun că în sarcina Comisiei de analiză și anchetă a fost pusă analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice din 2013. În procesul de analiză noi am identificat mai multe probe care au fost puse la dispoziție din partea Agenției Proprietății Publice și din partea mai multor martori, care ne-au furnizat date inegalabile”, a declarat Igor Munteanu în cadrul unui briefing de presă.

Deputatul declară că în procesul de analiză al modului în care a fost concesionat Aeroportul au fost atestate încălcări, examinarea cărora ține de competența organelor de drept. 

„A trezit îngrijorare felul în care acest obiectiv, ÎS Aeroportul „Chișinău” a fost scos spre concesionare, atât timp cât acesta se găsea pe lista obiectivelor nepasibile de privatizare”, precizează președintele Comisiei de anchetă și analiză.

Igor Munteanu susține că Aeroportul nu putea fi privatizat în circumstanțele în care, între 2007 – 2008, Guvernul a negociat cu BERD o finanțare de 45,5 milioane de euro, ce trebuiau a fi recuperată pe baza taxei de 9 euro pe care o achită pasagerii care trec prin aeroport.

„Atunci când s-a efectuat acest contract, toată lumea a uitat despre această taxă pe care în continuare pasagerii o achită. Vrem ca CNA și PG să verifice toate acțiunile persoanelor care au participat la adoptarea deciziei și dacă acțiunile lor au fost concertate sau remunerate”, declară Munteanu.

Deputatul mai solicită organelor de drept să investigheze acțiunile membrilor comisiei de concurs privind selectarea concesionarului, or, potrivit acestuia, contractul conține mai multe clauze în detrimentul statului.

Igor Munteanu a făcut trimitere și la rezultatele unei Comisii de anchetă din 2015, căreia CNA i-a comunicat despre inițierea unei cauze penale pe motivul lipsei avizelor necesare pentru procedura de concesionare a aeroportului.

„Au fost stabilite în 2015 și 2016 tranzacții dubioase din numele grupului care a primit acest contract de concesiune în beneficiul companiilor din grupul Șor, inclusiv finanțări pentru clubul Milsam și împrumuturi către Dufremol”, a subliniat Munteanu.

Astfel, deputatul solicită CNA și PG să investigheze cazul și să ia măsuri de asigurare pentru ca acest contract de concesionare să nu migreze de la o companie la alta în această perioadă.

Concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău s-a realizat în mai mulți pași. Mai întâi, pe 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. Pe 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs: AENA Internacional (Madrid, Spania), Aeroports de Paris (Paris, Franţa), Vnukovo-Invest (Moscova, Federaţia Rusă), UK Komaks (Habarovsk, Federaţia Rusă), Flughafen Wien AG (Viena, Austria), Heathrow Airport Holdings (Londra, Marea Britanie) și Houston System Aeroportuar (Houston, SUA).

Până la 5 august 2013, data limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 mil. de euro. Pe 30 august, între „Avia Invest” și Agenția Proprietății Publice, fondatoarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”, a fost semnat contractul de dare în concesiune a aeroportului până în anul 2062.



Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *