Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Guvernul R. Moldova cere…

DOC Guvernul R. Moldova cere Curții Constituționale inițierea procedurii disciplinare în privința judecătorului Nicolae Roșca

Guvernul R. Moldova a aprobat astăzi 13, mai, un proiect de lege ce prevede inițierea procedurii disciplinare în privința lui Nicolae Roșca, judecător al Curții Constituționale.

Proiectul a fost propus de ministrul Justiției, Fadei Nagacevschi și a fost inclus pe ordinea de zi chiar la începutul ședinței de Guvern.

În cadrul ședinței de Guvern, Fadei Nagacevschi, ministrul Justiției a cerut ca Nicolae Roșca să fie taxat pentru că și-ar fi permis să spună în cadrul ședinței Curții Constituționale că: „Noi nu am murit nici după dispariția unui miliard din bugetul de stat și nu vom muri nici după aceste 200 de milioane”.

Considerăm că judecătorul Curții Constituționale, dl Nicolae Roșca în cadrul ședinței din 8 mai 2020 a trebuit să se abţină de la orice comentariu în legătură cu o cauză aflată în curs de judecare, nu a avut voie să manifeste, prin cuvinte sau atitudine, părtinire sau prejudecată, din motive nerelevante, ori să își permită folosirea funcției sale pentru a răspândi idei care prezintă și/sau susțin o teorie sau o concepție cu scopul de a le face cunoscute și acceptate. În acest sens, afirmația făcută de dl N. Roșca este una inadmisibilă pentru statutul și funcția de judecător al Curții Constituționale, aducând atingere gravă imaginii Curții Constituționale și din considerentele menționate solicităm: inițierea procedurii disciplinare în privința judecătorului Curţii Constituţionale a Republicii Moldova dlui Nicolae Roșca prin prisma prevederilor art. 83 și art. 84 din Codul jurisdicţiei constituţionale al Republicii Moldova”, se menționează în Nota informativă a proiectului propus de Nagacevschi.

Declarația la care face referire Fadei Nagacevschi a fost însă scoasă din context, ea fiind tirajată în special de presa afiliată socialiștilor, a scris anterior portalul stopfals.md „Ministrul Justiției, Fadei Nagacevschi, a spus că R. Moldova nu va intra în faliment după creditul rusesc și îl va putea restitui. Judecătorul Curții Constituționale Nicolae Roșca a comentat, ironic, că nu am murit nici după furtul miliardului… Această afirmație a judecătorului a fost SCOASĂ DIN CONTEXT și INTERPRETATĂ TENDENȚIOS de către Igor Dodon și unele surse media”, constatau jurnaliștii.

Nicolae Roșca este avocat, profesor universitar și șef de catedră în cadrul Facultății de Drept a Universității de Stat din Moldova (USM). Deține titlul de doctor în drept și este autorul mai multor publicații științifice și didactice în domeniul dreptului.

Pe lângă activitatea didactică, Nicolae Roșca a activat în calitate de membru al Consiliului de Experţi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, membru al Comisiei de Licenţiere a Activităţii Notariale, membru al Comisiei de Licenţiere a Profesiei de Avocat, membru al Consiliului ştiinţific consultativ de pe lângă CSJ și a fost președinte al Colegiului Disciplinar al CSM. Totodată, începând cu 2016, s-a implicat în politică fiind ales membru al Biroului Permanent Național al Partidului „Acțiune și Solidaritate”. La alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, Roșca a candidat pe lista națională a Blocului Electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, fără însă a obține un fotoliu de parlamentar.

Potrivit Codului jurisdicţiei constituţionale al R. Moldova, Articolul 84. Urmărirea disciplinară şi sancţiunea disciplinară

(1) Urmărirea disciplinară a judecătorului Curţii Constituţionale poate fi pornită numai în temeiul unei sesizări, făcute în scris de autorităţile competente să numească judecători în Curtea Constituţională.

(2) După primirea sesizării, Preşedintele Curţii numeşte un complet de urmărire disciplinară din doi judecători. Dacă sesizarea îl priveşte pe Preşedintele Curţii Constituţionale, completul de urmărire disciplinară este desemnat de Curtea Constituţională, convocat de judecătorul care exercită funcţiile Preşedintelui Curţii în lipsa acestuia. Unul dintre cei doi judecători va fi desemnat preşedinte al completului de urmărire disciplinară.

(3) În cazul în care completul de urmărire disciplinară constată că sesizarea nu este întemeiată, cauza se clasează printr-o decizie a Preşedintelui Curţii sau a Curţii.

(4) În cazul în care completul de urmărire disciplinară constată întemeierea sesizării, va întocmi un raport, pe care îl va remite spre examinare Curţii Constituţionale.

(5) Ascultarea în faţa Curţii Constituţionale a celui învinuit este obligatorie.

(6) Curtea Constituţională poate aplica judecătorilor, în funcţie de gravitatea abaterii, următoarele sancţiuni disciplinare:

a) avertisment;
b) mustrare;
c) ridicarea mandatului de judecător al Curţii Constituţionale.
(7) Sancţiunile se aplică prin hotărîre, adoptată cu votul majorităţii judecătorilor Curţii Constituţionale.

Hotărîrea este definitivă şi nu poate fi atacată.